2 672 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Tips på shunt med elpatron
Här får man lära sig saker. Kul!B BSOD skrev:Vart läser du detta?
[länk]
Läser man f101 som är allmän standard för hur en fjärrvärmecentral ska utformas så nämns inte ens shunt.
[bild]
Standardprincip för villacentral skulle jag säga. Utan shunt.
Är det golvvärme och radiatorer på sekundärsidan på samma värmekälla bör man ha någon form av temperaturbegränsning på golvvärmekretsen. Men det är inte kopplat till fjärrvärme, samma med värmepump eller panna. Denna kan utformas på olika sätt, t.ex..En shunt.
Verkar som att inkommande är 67c och värmen i huset får 42c as we speak. Jag hänvisar till diverse försäljare på golvvärme och vvs-sidor
Har försökt söka fram ett bra sätt att reglera då jag har radiatorer och ska komplettera med golvvärmeslinga på mindre än 10 kvadrat på det.
Kan jag klara mig från shunten då är det ju jättebra, men vad behöver jag? Ska t-a in mig på en 12mm-slinga som går till och från radiatorn i rummet golvvärmen ska vara i.
Vad behöver jag på inkommande till golv-slingan, och vad behöver jag på returen? Det jag kan tänka mig är en dylik: https://www.vvsochbad.se/danfoss-re...JCcyA-N7dYoxFU3TRmG5Kz68AkUYj1Z2ObNOFaEZ_mQfj termostat med extern givare. Bör den sitta på retursidan för att "hålla kvar" vattnet? Obs inte säkert jag tänker rätt ens.
Vad mer behöver man? 16mm golvvärmeslang ska paras med 12mm radiatorrör via T.
https://www.byggahus.se/forum/threads/behoevs-en-shunt.412079/ här är ett klassiskt svar om man "behöver en shunt".
Ska du kombinera golvvärme och radiatorkrets med 1 värmekälla behövs nån form temperaturbegränsning på golvvärmen, on du har normala rasiatorkretsar
Jag har inte riktigt förstått varför man ska köpa en uponor för typ 8000kr, när man kan köpa noname för under halva priset.
Kanske möjligen potentiella problem i längden.
Min gv köpte jag på ebay Tyskland, dock "kvalitetspump" från grundfos.
Elpatron ser jag mest att man har i nån liten handdukstork eller välsigt små ytor, men visst man man sätta dit en sådan också.
.
https://www.ebay.de/itm/32531997914...VFEm7sjxqquYAyzLDPtfKsisbA==|tkp:BFBMsu_Kn4xl
Jag har inte riktigt förstått varför man ska köpa en uponor för typ 8000kr, när man kan köpa noname för under halva priset.
Kanske möjligen potentiella problem i längden.
Min gv köpte jag på ebay Tyskland, dock "kvalitetspump" från grundfos.
Elpatron ser jag mest att man har i nån liten handdukstork eller välsigt små ytor, men visst man man sätta dit en sådan också.
.
https://www.ebay.de/itm/32531997914...VFEm7sjxqquYAyzLDPtfKsisbA==|tkp:BFBMsu_Kn4xl
https://www.byggmax.se/shunt-fs-36-flooré-p64150011 den här från Flooré blir ju att kosta ungefär samma summa pengar inklusive frakt och med våran bananvaluta SEK. Gör båda samma jobb?B BSOD skrev:Ska du kombinera golvvärme och radiatorkrets med 1 värmekälla behövs nån form temperaturbegränsning på golvvärmen, on du har normala rasiatorkretsar
Jag har inte riktigt förstått varför man ska köpa en uponor för typ 8000kr, när man kan köpa noname för under halva priset.
Kanske möjligen potentiella problem i längden.
Min gv köpte jag på ebay Tyskland, dock "kvalitetspump" från grundfos.
Elpatron ser jag mest att man har i nån liten handdukstork eller välsigt små ytor, men visst man man sätta dit en sådan också.
.
[länk]
Tanken på elpatron är skippad helt. Spar in lite pengar som behövs för typ installationskostnader.
En shunt finns alltid i fjärrvärmecentralen. Den bestämmer hur varmt vatten som ska skickas ut i värmesystemet med hjälp av utegivare och inställd värmekurva.
Har man radiatorer och ska komplettera med ett mindre golvvärmesystem är det som sagt var ett par saker man behöver tänka på; Dels behöver golvvärmen (oftast) lägre temperatur, vilket gör att det krävs ytterligare en shunt, och dels vill golvvärmen ha högre flöde/lägre delta-T vilket gör att det krävs en separat cirkulationspump.
Det är därför golvvärmeshuntgrupperna ser ut som dom gör - Dom har en shunt och en cirkulationspump.
Har man radiatorer och ska komplettera med ett mindre golvvärmesystem är det som sagt var ett par saker man behöver tänka på; Dels behöver golvvärmen (oftast) lägre temperatur, vilket gör att det krävs ytterligare en shunt, och dels vill golvvärmen ha högre flöde/lägre delta-T vilket gör att det krävs en separat cirkulationspump.
Det är därför golvvärmeshuntgrupperna ser ut som dom gör - Dom har en shunt och en cirkulationspump.
Klicka här för att svara