1 482 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
tips på shuntautomatik
Hej, har shuntat manuellt nu i 15år och har börjat fundera på om jag kanske borde skaffa shuntautomatik.
Har kikat runt lite på nätet och fastnat lite för ESBEs prylar, min ventil är visserligen en äldre ESBE men såg att det finns en adaptersats att köpa till. https://esbe.eu/sv/produkter/regleringar/crd200
Annars har Termoventiler en styrning som är lite billigare https://debe.se/catalog/groups/thermomatic-ec-home
Det som låter lockande med ESBE är "Värmekurva som uppdateras i realtid" och "ESBE smart programvara och självanpassande system" men det kanske inte betyder så mycket i praktiken?
Annars har termoventilers styrning stöd för att ställa in något slags semesterläge i max 45dagar, vilket kan vara bra ifall man åker ivåg på vintern. ESBEs verkar iof ha stöd för att programera en vecka och det är ju alltid nått.
Förövrigt har jag i nuläget ett vedeldat system med två 500l tankar i huset och pannrum i garaget med en 500liters tank och en Mollepanna, värmen leds in via ett kulvertsystem.
Har kikat runt lite på nätet och fastnat lite för ESBEs prylar, min ventil är visserligen en äldre ESBE men såg att det finns en adaptersats att köpa till. https://esbe.eu/sv/produkter/regleringar/crd200
Annars har Termoventiler en styrning som är lite billigare https://debe.se/catalog/groups/thermomatic-ec-home
Det som låter lockande med ESBE är "Värmekurva som uppdateras i realtid" och "ESBE smart programvara och självanpassande system" men det kanske inte betyder så mycket i praktiken?
Annars har termoventilers styrning stöd för att ställa in något slags semesterläge i max 45dagar, vilket kan vara bra ifall man åker ivåg på vintern. ESBEs verkar iof ha stöd för att programera en vecka och det är ju alltid nått.
Förövrigt har jag i nuläget ett vedeldat system med två 500l tankar i huset och pannrum i garaget med en 500liters tank och en Mollepanna, värmen leds in via ett kulvertsystem.
ESBE:s är lite lurig att ställa in, man ska trycka på en liten knapp och gå igenom em neny som syns i displayen. Väldigt små siffror där. Mycket lätt att få fel. Ta den andra, den är mycket lättare att ändra värden på, du behöver inte allt som finns i ESBE; bara en massa extra lullull som du inte behöver, som kostar extra Enkelt ska det vara, kanske bara köpa en byggsats för att fästa motorn på shunten, är det en stor klump shunten dä är det kanske en äldre sort, men går att avända till olika shuntautomatiker.
Thermomatic alla dagar i veckan! Innegivare och inga massa kurvor att ställa. Jag uppdaterade och köpte deras senaste med trådlös innegivare.J jonaserik skrev:ESBE:s är lite lurig att ställa in, man ska trycka på en liten knapp och gå igenom em neny som syns i displayen. Väldigt små siffror där. Mycket lätt att få fel. Ta den andra, den är mycket lättare att ändra värden på, du behöver inte allt som finns i ESBE; bara en massa extra lullull som du inte behöver, som kostar extra Enkelt ska det vara, kanske bara köpa en byggsats för att fästa motorn på shunten, är det en stor klump shunten dä är det kanske en äldre sort, men går att avända till olika shuntautomatiker.
OK men det med en innegivare kan ställa till det en del. Kommer det minsta extra värme pä den, där den sitter, så svalnar alla andra rum ner. Sen det med trådlöst i mitt tycke överkurs och kostar extra, samt batteribyte helt plötsligt. Nä tråd ska det vara. Och bara utegivare som reglerar efter utetenpen är bäst och ev stänga ner på element och GV till bra värde, om det blir för varmt någonstans.L lennart wiklund skrev:
Innegivare kan vara en fördel också, jag har haft det i 15 år i kombination med utegivare, fungerar väldigt bra på framförallt vår och höst då solen ligger på och värmer upp huset.
Sedan är den bra när vi eldar i kakelugnen.
Dessa gör att värmen reglerar ner när det blir varmare än önskat inne med besparing av energi.
Sedan är den bra när vi eldar i kakelugnen.
Dessa gör att värmen reglerar ner när det blir varmare än önskat inne med besparing av energi.
spar man mer energi med utegivare eller handlar det mer om komfort?
Eldar ibland i en kassett/insats inne i huset för att stödja mitt bristfälliga värmesystem när det är kallt ute.
För min del så får gärna shunten strypa värmen när jag eldar i huset eftersom den värmen ändå värmer alla rum i huset jag vistas i.
Eldar ibland i en kassett/insats inne i huset för att stödja mitt bristfälliga värmesystem när det är kallt ute.
För min del så får gärna shunten strypa värmen när jag eldar i huset eftersom den värmen ändå värmer alla rum i huset jag vistas i.
Då kan du ha en innegivare som placeras på ett ställe som inte påverkas direkt av värmen från annan värmekälla. Sitter den för närma, så kommer shunten att stänga kanske helt och inte bra. Då kallnar alla element. Med panna i annan byggnad och shunten där, så måste det dras en svagströmskabel mellan dom, om du tänker innegivare. Vanlig telefonkabel EKKX 4X 0,5 duger gott.L-Grane skrev:
Fullt i huset och pumpen stannar, när tanken i huset har lägre temp en stora tanken, startar den då upp och fyller på i huset. Eller finns det någon mingräns på temp i husets tank, som startar laddningen av den.L-Grane skrev:
En fråga till. Vad är det som säkerställer tempen i tanken i huset, att det räcker att värma huset. Tar du ut VV från den, eller förvärmer du till en EL-VVB eller bara har en EL-VVB för VV. Säkert en shunt på tanken inne som reglerar värmen i huset.
Med utegivare så reglerar styrsystemet/shunten framledningstemperaturen innan rumstemperaturen hinner ändras när utetemperaturen ändras.L-Grane skrev:
Sen kan man ha både utegivare och innegivare för att göra reglersystemet bättre/snabbare/effektivare/precis, genom att veta rumstemperaturen.
I nuläget är det jag som säkerställer värmen genom att elda när det är dags. Jag tar ut VV ur tanken genom en slinga.J jonaserik skrev:
I sommar tänkte jag utöka med en till tank inne och en ute och samtidigt peta in en värmepatron som antingen kommer att styras av shuntautomatik eller kulvertstyrningen.
Sen har jag även en separat elpanna. Och en trasig beredare som inte används längre.
Värmesystemet fanns när jag flyttade in så jag är oskyldig iaf 😅
Klicka här för att svara