7 371 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Tips på plugg till brand dubbelgips
Om du ska använda dig utav en expander plugg (Molly) behöver du en expander tång för att dra ut benen bakom gipset, sen skruvar du åt skruvenM maxad skrev:Hej,
Är rätt ny på gipsväggar då vi har bott i lättbetong hus halva livet.
Skulle sätta upp en tavla på 6-7kg så jag fick rekommendation om Acrobat (molly)?) i varuhuset.
Försökte sätta upp den inatt vilket gick väl ok efter lite pyssel, först snurrade pluggen för att sitta fast när man drog åt skruven, men den behövde jag lossna för att kunna hänga upp tavlan och då var den lös igen, för att till slut nästan äta sig in i väggen och då sitter den hårt.
Vågade ändå inte hänga tavlan på den efter jag läste ditt inlägg så nyfiken på varför eller om det endast gällde TS ändamål?
Jadå gjorde som instruktioner. Borrade håll, använde tång för att stoppa in Molly och dra åt. Den går liksom inte dra ut men sitter ändå fast dock går den snurra runt.Unikt namn skrev:
Säkert, det vet jag tyvärr inte. Testade på en Molly utanför väggen för att se hur den funkade och det verkade som man skulle dra åt med två klick vilket jag gjorde. Går inte dra åt mer om man verkligen inte tar i nu. Så kanske för hårt.Unikt namn skrev:
Observera om jag skruvar åt skruven då tror jag den sitter riktigt tight gjorde åtminstone igår, men jag måste lossna på skruven för att hänga tavlan på den vilket gör att hela pluggen blir löst
Det finns Molly i olika storlekar, 1-3 lager gips. Man behöver ibland dra åt med tången 2 ggr. Dvs man skruvar in skruven efter första åtdragningen och spänner åt igen så den spänns emot väggen ordentligtM maxad skrev:
Har dubbelgips enligt info så köpt för dubbel det är om det inte stämmer riktigt. vart bökigt nu, den får jag inte ens ut. Ska åka förbi Kbygg och se om jag hittar längre krokskruv för att testa samma plugg. Har ni annan tips annars?J J-banan skrev:
Förutom riva och spackla om väggen
Har du spänt åt minst 2ggr med tången? Hatten på pluggen brukar oftast vara lätt få avM maxad skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Ja det ser ut som vanligt när man använder mollyplugg. Drar man lite snett, eller för lite sitter inte pluggen. Kan även bli problem om man borrat hål för pluggen precis vid sidan om en regel.M maxad skrev:
Eftersom tavlan kommer att täcka eländet, och du säger att pluggen sitter när du drar åt, kan du skruva ut skruven, sätta på en hyfsat stor bricka och en mutter ca 5mm under skruvhuvudet (bara så taveltråden får plats), skruva tillbaks skruven så att brickan och muttern klämmer åt pluggen, och sedan hänga tavlan på den delen av skruven som nu sticker ut utanför bricka/skruv. Brickan hindrar att pluggen åker in i hålet om det nu blivit lite stort.
går det köra med kroken som du tipsade om genom pluggen?Thomas59 skrev:
Ja det ser ut som vanligt när man använder mollyplugg. Drar man lite snett, eller för lite sitter inte pluggen. Kan även bli problem om man borrat hål för pluggen precis vid sidan om en regel.
Eftersom tavlan kommer att täcka eländet, och du säger att pluggen sitter när du drar åt, kan du skruva ut skruven, sätta på en hyfsat stor bricka och en mutter ca 5mm under skruvhuvudet (bara så taveltråden får plats), skruva tillbaks skruven så att brickan och muttern klämmer åt pluggen, och sedan hänga tavlan på den delen av skruven som nu sticker ut utanför bricka/skruv. Brickan hindrar att pluggen åker in i hålet om det nu blivit lite stort.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Ja hittar du bara en lite krok/hängare som passar så funkar det fint. Då kan du skippa muttern men ev behövs brickan ändå så pluggen sitter bättre om inte kroken täcker hålet med marginal. En snabb googling på ”tavelkrokar” så dök tex denna, se bild, upp. Ev får du borra upp hålet i kroken beroende på mollyskruvens diameter. Blir alltså: vägg-molly-bricka-krok-skruvM maxad skrev:
Borrade ut pluggen nu och stoppade in en herkules krok som du tipsade om tidigare.Thomas59 skrev:
Ja hittar du bara en lite krok/hängare som passar så funkar det fint. Då kan du skippa muttern men ev behövs brickan ändå så pluggen sitter bättre om inte kroken täcker hålet med marginal. En snabb googling på ”tavelkrokar” så dök tex denna, se bild, upp. Ev får du borra upp hålet i kroken beroende på mollyskruvens diameter. Blir alltså: vägg-molly-bricka-krok-skruv
Den verkar sitta on kroken inte viker sig nu, i samma stora håll som satt för pluggen från början.
Thomas59 jag är dig evigt tacksam. Den där herkules kroken du tipsade mig är banne mig helt fantastiskM maxad skrev:
Jag har hängt upp tavlan med den samt nu en tung spegel. Borrar med minsta borren och stoppar in den i väggen super enkelt
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Trevligt att kunna hjälpa till. Tyvärr är standardrådet på konsumentbyggvaruhus Mollyplugg, som oftast är det minst lämpliga fästelementet, ger fula hål i väggen, svåra att ta bort samt knepiga attapplicera om man inte har tekniken/mollytång. Trevlig helg.M maxad skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden