En Thorsman duomax expanderplugg för tunga fästdetaljer med metallskruv och blå plastvingar. Hejsan.
Ska hjälpa en vän att montera ett stående sängskåp Om ett par veckor. Sånt man skruvar fast i väggen och fäller ner sängen när det är dax att sova. Har inte så mkt info men vet att det är 15mm brandgips dubbelt så väggen är 30mm tjock. Självklar hittar man inga reglar eller så passar det inte i sidled. Vad jag vet så finns väl inte Molly för 30mm tjocklek? Skulle det funka med Thorsman duomax typ?

Metallexpander, finns enkel, dubbel och ibland trippel.

Ja titta man lär sig något hela tiden. Visste inte att Molly klarade lite olika spännvidd. Trodde enkel,dubbel,trippel va fasta mått.

Thomas59
Mollyplugg bör man i det längsta undvika, av alla möjliga skäl. Ska du ha en infästning som klarar varierande skrivtjocklek och klarar betydligt högre belastning än Molly ska du använda toggler (finns flera olika tillverkare).

http://www.imexab.se/toggler_plugg_skruv.html

Jo är själv ingen jätte fan av Molly. Kanske duo Max är bättre alternativ då. Absolut toggler och Hilti likvärdiga men tycker känns som ett litet överdrivet alternativ !! Och känns sådär att köpa en hel ask för att använda 4st

Har hittat lite info på nätet angående infästning och det verkar som att vi får tänka om lite och försöka leta upp reglar iaf. En modell på sängen som jag misstänker att det är där ska man skruva fast vinkeljärn ovanpå skåpet och in i väggen. Verkar bli duktigt bra påfrestning i väggen. Är det lösa vinklar som jag inte trodde så ska det nog gå att få in två/tre av dom i reglarna. Om man nu hittar reglarna. Har testat vid ett annat tillfälle att söka med detektor men eftersom det är 30mm gips så antar jag att detektorn inte tar djupet. Blir väl att perforera väggen med skruv innan man hittar första regeln.

Sen finns ju möjligheten att sätta nya reglar på väggen som du skruvar fast i syll och hammmarband. Inte så snyggt kanske men en räddning om reglarna sitter fel i dag.

Tror nog att det är big no no att få synliga reglar utanpå väggen:crysmile:. Vet inte om det finns detektorer som tar 30mm gips för att hitta reglarna. Och om det är ”vanliga” vinkeljärn så borde dom vara flyttbara i sidled på skåpet för att passa reglarna. Vännen får inte hämta förrän om tre/fyra veckor så bara spekulationer ännu ang montaget men som vanligt blir det väl panik att montera upp det direkt.

Stickan56
putte22 putte22 skrev:
[bild] Hejsan.
Ska hjälpa en vän att montera ett stående sängskåp Om ett par veckor. Sånt man skruvar fast i väggen och fäller ner sängen när det är dax att sova. Har inte så mkt info men vet att det är 15mm brandgips dubbelt så väggen är 30mm tjock. Självklar hittar man inga reglar eller så passar det inte i sidled. Vad jag vet så finns väl inte Molly för 30mm tjocklek? Skulle det funka med Thorsman duomax typ?
Här är en till
https://www.essve.com/globalassets/import-resources/875654.pdf

Stickan

Thomas59 Thomas59 skrev:
Mollyplugg bör man i det längsta undvika, av alla möjliga skäl. Ska du ha en infästning som klarar varierande skrivtjocklek och klarar betydligt högre belastning än Molly ska du använda toggler (finns flera olika tillverkare).

[länk]
Hej,
Är rätt ny på gipsväggar då vi har bott i lättbetong hus halva livet.
Skulle sätta upp en tavla på 6-7kg så jag fick rekommendation om Acrobat (molly)?) i varuhuset.

Försökte sätta upp den inatt vilket gick väl ok efter lite pyssel, först snurrade pluggen för att sitta fast när man drog åt skruven, men den behövde jag lossna för att kunna hänga upp tavlan och då var den lös igen, för att till slut nästan äta sig in i väggen och då sitter den hårt.
Vågade ändå inte hänga tavlan på den efter jag läste ditt inlägg så nyfiken på varför eller om det endast gällde TS ändamål?

Thomas59
M maxad skrev:
Hej,
Skulle sätta upp en tavla på 6-7kg så jag fick rekommendation om Acrobat (molly)?) i varuhuset.

Försökte sätta upp den inatt vilket gick väl ok efter lite pyssel, först snurrade pluggen för att sitta fast när man drog åt skruven, men den behövde jag lossna för att kunna hänga upp tavlan och då var den lös igen, för att till slut nästan äta sig in i väggen och då sitter den hårt.
Vågade ändå inte hänga tavlan på den efter jag läste ditt inlägg så nyfiken på varför eller om det endast gällde TS ändamål?
Välkommen till Mollypluggens förbannelse. Om man är ok med ett stort fult hål i gipsväggen så är den väl i vissa fall med tvekan ok (men för tavelupphängning är den direkt olämplig) men då ska man använda den specielle tång som finns för att fälla ut ”vingarna” på pluggen. Går utan tång också, om man är van. Annar blir det som i ditt fall att pluggen snurrar och gör ett fult hål.

Precis som du redan noterat bygger Mollypluggens funktion på att pluggens skruv äär åtdragen. Lossar man skruven finns i princip inget som håller/stabiliserar pluggen. Mitt råd i ditt fall, då du redan gjort ett fult hål är att hitta en liten krok/tavelkrok som du kan skruva fast med den Mollyplugg du redan har.

Annars finns speciella tavelkrokar för gipsväggar, som utan problem klarar 6-7 kg. Tex denna: https://www.clasohlson.com/se/Gipsk...xMGbITM9rCCgzH9-jxqEofoGikXz_BIgaAr1DEALw_wcB

från Classe. Klarar 25kg och gör minimal åverkan på väggen.

• Gipskrok Hercules från Clas Ohlson, används för upphängning på gipsväggar. Visas med pris 49,90 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M maxad skrev:
Hej,

För en så lätt infästning skulle jag satsa på Hw pro istället.
Gipsplugg HW Pro för montering i gipsskiva. Inget förborrning krävs, slås in horisontellt. Förpackning med 100 st.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Thomas59
Matti_75 Matti_75 skrev:
För en så lätt infästning skulle jag satsa på Hw pro istället.
[bild]
Visst. Den klarar lätt belastningen från en tavla men enklare att bara köpa en liten krok och skruva fast den med den molly som redan sitter i väggen. Fördelen med tavelkroken från Classe är att den går att montera utan verktyg, gör ett minimalt hål (drygt 1mm) i väggen och är lätt att demontera utan åverkan på väggen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Välkommen till Mollypluggens förbannelse. Om man är ok med ett stort fult hål i gipsväggen så är den väl i vissa fall med tvekan ok (men för tavelupphängning är den direkt olämplig) men då ska man använda den specielle tång som finns för att fälla ut ”vingarna” på pluggen. Går utan tång också, om man är van. Annar blir det som i ditt fall att pluggen snurrar och gör ett fult hål.

Precis som du redan noterat bygger Mollypluggens funktion på att pluggens skruv äär åtdragen. Lossar man skruven finns i princip inget som håller/stabiliserar pluggen. Mitt råd i ditt fall, då du redan gjort ett fult hål är att hitta en liten krok/tavelkrok som du kan skruva fast med den Mollyplugg du redan har.

Annars finns speciella tavelkrokar för gipsväggar, som utan problem klarar 6-7 kg. Tex denna: [länk]

från Classe. Klarar 25kg och gör minimal åverkan på väggen.
Tack för tips, den såg onekligen enklare ut att hantera.

Så här ser pluggen ut idag, märkte den sitter inte ens fast utan man kan dra ut pluggen till vad jag gissar är vingarna som har öppnats.
Använde en special verktyg för att få ut vingarna. Vågar man hänga tavlan på den ens?

• Gilla
PerManent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.