Vår Bosch lämnar små prickar av något på disken, ger ofta felkod E21, och jag har tröttnat.
Utan att starta upp en egen doomscroll och gräva ner sig i diskmaskiner i 3 dygn innan köp, så tänkte jsg istället be om råd. Max 5 000kr. Prio att diska med så mycket vatten och värme och slöseri på resurser dom möjligt - dvs effektiv! Jag prioriterar absolut inte reklamens "effektiv" som innenär för lite och för kallt vatten och olika eco-program på 4 timmar. Vilken maskin bör jag köpa? Jag vill bara ha ren disk, struntar i torkfunktioner, ai scanning och "miljö"nytta.
Utan att starta upp en egen doomscroll och gräva ner sig i diskmaskiner i 3 dygn innan köp, så tänkte jsg istället be om råd. Max 5 000kr. Prio att diska med så mycket vatten och värme och slöseri på resurser dom möjligt - dvs effektiv! Jag prioriterar absolut inte reklamens "effektiv" som innenär för lite och för kallt vatten och olika eco-program på 4 timmar. Vilken maskin bör jag köpa? Jag vill bara ha ren disk, struntar i torkfunktioner, ai scanning och "miljö"nytta.
Restaurangdiskmaskin - 1 minut och 20 sekunder för normal disk och 1 minut och 40 sekunder för hårt smutsad disk - ibland önskar jag mig en sådan efter att ha jobbat vid en sådan...
diskmaskinslösningen är också modellen kalium eller natriumlut med lite tensider i, typ... och på hundra diskar så kanske det gick åt ~2 dl av koncentratet ur 5-litersdunken.
problemet är att du får nog öka på säkringarna då de vill ha mycket ström under uppvärmningsfasen och ånghuva över av all ånga som bildas när diskhuven öppnar och disken börja torka upp (och är stort sett helt torr inom enstaka minuter) och de är inte riktigt gjorda för att göra en disk var och varannan dag utan typ 10-20 st på en timme...
---
skämt/önskan omsido:
Om det är pulver/partiklar kvar så skulle jag titta på att alla spolarmar kan rotera och att hålen i dessa inte är igensatta så att de strilar för ojämt och med för lite vattenflöde.
Kvarvande partiklar/korn av diskmedel tyder på att det inte har löst sig som de skall, och jag kan inte heller se vad sköljmedel skulle ge i påverkan då det bara är ett lager med tensider som sänker ytspänningen i sista sköljningen så att vattnet rasar av diskgodset så att det inte blir intorkade droppar.
har du hårt vatten, använder du salt (de flesta moderna maskiner som säljs i europa har avhärdare i sig - vilket amerikanare som vet om det, suktar mycket över det)?? det påverkar förvisso inte att det fins prtiklar kvar, men får du lager av kalk på glas och annat så hjälper avhärdningen om du har hård till mycket hårt vatten.
diskmaskinslösningen är också modellen kalium eller natriumlut med lite tensider i, typ... och på hundra diskar så kanske det gick åt ~2 dl av koncentratet ur 5-litersdunken.
problemet är att du får nog öka på säkringarna då de vill ha mycket ström under uppvärmningsfasen och ånghuva över av all ånga som bildas när diskhuven öppnar och disken börja torka upp (och är stort sett helt torr inom enstaka minuter) och de är inte riktigt gjorda för att göra en disk var och varannan dag utan typ 10-20 st på en timme...
---
skämt/önskan omsido:
Om det är pulver/partiklar kvar så skulle jag titta på att alla spolarmar kan rotera och att hålen i dessa inte är igensatta så att de strilar för ojämt och med för lite vattenflöde.
Kvarvande partiklar/korn av diskmedel tyder på att det inte har löst sig som de skall, och jag kan inte heller se vad sköljmedel skulle ge i påverkan då det bara är ett lager med tensider som sänker ytspänningen i sista sköljningen så att vattnet rasar av diskgodset så att det inte blir intorkade droppar.
har du hårt vatten, använder du salt (de flesta moderna maskiner som säljs i europa har avhärdare i sig - vilket amerikanare som vet om det, suktar mycket över det)?? det påverkar förvisso inte att det fins prtiklar kvar, men får du lager av kalk på glas och annat så hjälper avhärdningen om du har hård till mycket hårt vatten.
Redigerat:
Du kan testa ett annat diskmedel också. Jag hade liknande problem men bytte diskmedel och efter det har det aldrig varit några problem med knotter på tallrikarna efter diskmedlet.
Tack för alla råd om nuvarande diskmaskin, men jag har ägnat mig åt allt det ni tipsar om plus mer därill redan under de senaste åren typ. Är dags för ny maskin, livet är för kort för att fortsätta hålla på med en gammal vitvara som följetong i vardagen.
Tar tacksamt emot tips på en riktig enkel och billig diskmaskin med dålig energimärkning, hög vattenförbrukning och något rejält programval! (Så som jag efterfrågade i trådstarten)
Tar tacksamt emot tips på en riktig enkel och billig diskmaskin med dålig energimärkning, hög vattenförbrukning och något rejält programval! (Så som jag efterfrågade i trådstarten)
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
back in the days hade vi föregångaren till den här! Var alltid nöjd med det korta och varma programmet tillsammans med Yes Platinum tabletter.
https://www.elgiganten.se/product/v...-diskmaskin-dm4310e-vit/310275#specifications
https://www.elgiganten.se/product/v...-diskmaskin-dm4310e-vit/310275#specifications
Vi har också en Bosch med samma fenomen. Det är den 3:e bosch/siemens vi haft, den dyraste och den i särklass sämsta. Det enda programmet som klarar av diska någorlunda rent är kortprogrammet 65 grader med extra vatten, men även det lämnar svarta prickar då och då eller rengör dåligt.
De tidigare två bosch/siemens fungerade utmärkt, så jag antar det kommer av nån form av överdriven eco märkning i nyare som ställer till det.
De tidigare två bosch/siemens fungerade utmärkt, så jag antar det kommer av nån form av överdriven eco märkning i nyare som ställer till det.
Du får nog gå upp 2k i budget men det är nya EU-krav på energi som ställer till det.
Gissar att du även hyllat Greta och ofta pratar med dina grannar om din största oro, klimatkrisen.
Om ovanstående analys stämmer är smutsig disk karma.
Om det inte stämmer är du ett offer för dom goda i samhället.
Min Siemens från 2019 diskar perfekt men naturligtvis inte på ECO-programmet
Gissar att du även hyllat Greta och ofta pratar med dina grannar om din största oro, klimatkrisen.
Om ovanstående analys stämmer är smutsig disk karma.
Om det inte stämmer är du ett offer för dom goda i samhället.
Min Siemens från 2019 diskar perfekt men naturligtvis inte på ECO-programmet
När jag tittade på diskmaskin stötte jag på många goda omdömen om Miele. Sedan fick jag det till att Siemens / Bosch också var bra. För mig blev det en Bosch som jag fortfarande är nöjd med efter 4 år. Du lär inte hitta en Miele för 5000. Möjligen en Bosch om du kan smälta att få en ny av samma märke. Ofta finns det flera diskprogram. Och alla tar inte 4 timmar. Är den gamla strulig är det förmodligen dags att byta. Men jag tror inte att du är garanterad ett bra diskresultat bara för att maskinen är billig och förbrukar mycket energi.
Vi har denna Bosch som vi är nöjda med;
https://www.bosch-home.com/us/en/productservice/SMU50M66SK-50
Låg ljudnivå
Vi har den Programmerad för 33min Disktid (blivit rent 99,98% av alla diskningar genom åren)👌
https://www.bosch-home.com/us/en/productservice/SMU50M66SK-50
Låg ljudnivå
Vi har den Programmerad för 33min Disktid (blivit rent 99,98% av alla diskningar genom åren)👌
Javisst
Görs alltid på nya TV och andra Tekniska apparater för att erhålla de inställningar jag önskar.
Ibland programmerar jag även om vår Gräsklippare eller svärföräldrarnas TV-fjärr om den tappat funktion😉
javisst inga problem. (Tar hjälp av Manualer, Goggle, Forum).K Karl Heinz skrev:
Görs alltid på nya TV och andra Tekniska apparater för att erhålla de inställningar jag önskar.
Ibland programmerar jag även om vår Gräsklippare eller svärföräldrarnas TV-fjärr om den tappat funktion😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder