OK - jag är med.

Låter proffsen ta han om mina 300 kubik i stället så kan jag leka Dynamit-Harry en annan gång - om jag skall ha bort en klack eller större sten. (vi har en sten på bakre delen av tomten som man kanske tröttnar på om något år....)

Tack för informationen!

//Anna

Fick panikspränga i veckan,sprängarna var där inom 24 timmar och sprängde bort ca 5-10m3 för avloppsrören.
14000+moms

det kostar att ligga på topp :'(

Har varit i kontakt med bergsprängnngs centralen. Ska få ett pris av dem. Ser fram emot det med ...ja ska man kalla det spänning??!! Har nog varit i kontakt med totalt 8 företag som har eller ska titta på tomten.
Det kan vara svårt att få fram priser som går att jämföra med. Det lättaste är ju om alla kunde ha ett pris per m3. Men så är ju tydligen inte fallet... Får se var vi slutar! Hittils är det bästa budet 550kr / m3. Om jag förstått rätt är det inkl. "allt" även bortforsling. Alltså inga större utgifter som tillkommer. Förutom besiktingen då. :-/
HEJ SÅ LÄNGE! SABINA

Sabina,

Det låter ju bra. Du får gärna hojta om du hittar någon pålitlig.

Hälsningar,

Anna

Hej på er!
Vi har nu fått en offert från bergsprängnings centralen i Stockholm. De tar en etabliserings kostnad på ca 28.000 inkl. moms. ( Inkl tre besiktiningar som det rörde sig om i vårt fall). Då ingår framskrapning av berg.
Sedan tar de 480:- per kubik exkl. moms. Bortforsling ingår då också.
Är momsen 25 % ? Isåfall är det 600:- per kubik.
Vilket är samma pris som vi skulle få från vår husentreprenad. Men de tog inte någon etabliserings kostnad! Utan det var med räknat i priset 600:- per kubik!
Vi väntar på ytterligare två offerter, får se hur det slutar !
Trevlig Lucia på er ;) / SABINA

Sabina,

Det är ju bra att ha lite att jämföra med, synd bara att priset inte var mycket lägre....
Var Bergssprängningscentralen ute och tittade på er tomt eller gick de på era uppgifter?
Finner ibland att det kan skilja sig lite på hur de tar sig an problemet och även hur mycket de tänker spränga för att få en optimal lösning.
Väntar med spänning på att höra om ni finner ngt guldkorn.

//Anna

För alla som är i sprängartagen:

Vi har fått ett pris på själva sprängningen, d.v.s killen som kommer och spränger. De tar ca. 150:- per enhet. Sedan tillkommer naturligtvis maskiner för att skrapa rent berget samt bortforsling och inspektioner - men detta brukar ju inte vara medräknade i det pris som oftast lämnas.
Man kan alltså säga att de som tar mellan 600:- och 800:- har en MYCKET god vinst.

Vi har redan minskat våran första offert från 570 000 till 400 000 och har fått ett riktpris från entreprenörer utanför Stockholm på 300 000:-.....vilket borde innebära att vi kan hamna kring 350 - 380 000.
Alltså måste man vara lite om sig och kring sig.

//Anna

Hej Anna!

Först: super att du berättar vad du kommit fram till här på forumet!

När du säger "enhet" menar du då per 1m3?
Om jag förstod dig rätt så ska man alltså leta sprängare utanför Stockholm och de stora tätorterna. Rätt?

Vart ligger den största kostnaden när man planerar att spränga bort en större mäng berg? Anta att man inte kan ha kvar massorna på tomten. Är det själva sprängningen eller bortforslingen eller besiktningen eller renskrapandet av berget innan sprängning??

Mvh Stefan :)

Hej Anna !
De prisuppgifter jag lämnat här och som jag fått från markarbetarna, är inklusive allat det du nämner. Dock ej inkl. besiktningar av grannhusen.

Hittils är vårt bästa bud 550:- / kubik. Men något exakt pris på vad varje grej kostar, bortforsling, framskrapning, osv har vi inte fått. Man kanske ska kräva det utav dem. ;)

Framskrapning utav berg, det låter ju inte särskilt avancerat, eller? På vår tomt finns inte särskilt mycket buskar/ris osv. - 6 träd som vi ska ta bort.
Det är en stor yta berg. Många kvadrat , men med mest mossa på och inte gräs..
Den delen som har gräs är välskött och har en normal gräsmattta innan berget kommer där under.

Det låter ju nästan som ett projekt för oss! Just den biten har jag inte tänkt så mycket på , än.

Tror ni att det är att ta vatten över huvudet ? ::)
Några fler som har tänkt tanken?

/MVH SABINA

Vi funderar också över hur det kan vara så dyrt för ett så pass simpelt jobb.

Okey att man måste ha specialkunskaper för sprängning men det andra, skrapa fram, fälla träd och forsla bort är väl ingen raketforskning direkt.

Man börjar undra om alla markentrepenörer träffas på Bahamas en gång per år och kommer överrens om hur mycket det ska kosta i år ???

Det bästa vore nog att ta en annan entrepenör som skrapar fram berget, en som fäller ev. träd och sedan fråga vad det kostar att spränga och endast spränga

"Hittills är vårt bästa bud 550:- / kubik. Men något exakt pris på vad varje grej kostar, bortforsling, framskrapning, osv har vi inte fått. Man kanske ska kräva det utav dem."

Fråga till Sabina:
Vilket företag fick ni detta priset ifrån?
Vi ska oxå spränga och har hittat ungefär samma priser som du i "sprängar-djungeln". Men 550:- var det billigaste jag hört.

Annsan

Stefan:
Med enhet menar jag kubik osprängd massa.

Att ta bort ris och stubb från träden som vi har samt annat jox som de inte använder för att fylla tomten med kostar ca. 15 000:-, inkl. bortforsling - då har vi ca. 20 träd. Att fälla dem kostar ca. 7 000:-
Skrapa rent berget gör de relativt snabbt och att fördela ut massorna på tomten kostar inte heller så mycket. Vi betalar ca. 7 000:- för en stenkista, jag skulle gissa på att fördela ut resterande massor på tomten kostar lika mycket.

Om du inte vill ha det som blir över då ni sprängt finns det nog massor här på forumet som tar det gratis. Vem som står för bortforslingen får man göra upp. Jag skulle låta den som vill ha det komma och hämta det. Annars är väl kostnaden för lastbil samt avgifter för att dumpa det som tillkommer. Att lasta på det på en bil eller sprida det på tomten borde ju rimligtvis inte skilja sig i pris.

Att inspektera husen runt i kring brukar ligga på mellan 5 och 10 tusen per hus.
Jag tror att det som är dyrast är att spränga.
Skrapa berg och göra i ordning inför sprängande är en sådan liten bit (dock skall den ju betalas för) att jag tror att man lika bra kan låta dem göra det åt er Sabina.

Verkar som om man kan tjäna mest på att hitta en som har ett bra "enhetspris" på själva sprängningen.
Jag kan tänka mig att företag utanför Stockholmsregionen har bättre priser, och om de koncentrerar sitt arbete borde det inte heller ta lika lång tid. De vill ju "hem" och brukar oftast jobba lååånga dagar.

Yo: Jag tror som du att de sitter på ett lyxhotell, dricker paraplydrinkar och slår tärning för att bestämma hur många procent de skall höja priset kommande år....

Vi kommer att få en offert från vår nya grundentreprenör i vecka 5, ev. början vecka 6. Jag delar gärna med mig av den om ni är intresserade.
Hoppas informationen är vad ni sökt.

//Anna

Hej igen Anna!

Men, det är ju jättestor skillnad mellan 150kr/m3 och 550-600kr/m3 ! ! ! Även om man räknar bort kostnad för renskrapning av berg + besiktningar + ev. bortforsling av massorna (som bör vara en mindre del av kostnaden) så låter 150kr/m3 jättebilligt eller ska jag säga 550-600kr jättedyrt?!

Är det jag som missat något?  ???

Mvh Stefan  :)

Hej
Jag kan informera er vad min sprängning gick på:

Besiktning av närliggande fastigheter (7st): 24 500
Etablering samt sprängning (45enheter): 31 000
Bortforsling av berg (4 lass): 5000

Vad det gäller sprängning så finns det tydligen två sätt att räkna på:
Plansprängning: ned till 1 meter
Volymsprängning: djupare än 1 meter

Min sprängning rörde sig om 45 enheter och vad jag förstår så mäter man ytan * djupet (kombinerad plan och volymsprängning)
tex 45 kvadratmeter*0,5 meter djup = 45 enheter
45 kvadratmeter*1,5 meter djup = 67 enheter

Rörigt?

Stefan - Exakt min mening.
150-200 kr är vad killen som spränger tar. Att sedan grundentreprenören lägger på lite för att han har kontakten och samordnar det hela är ju OK. Fast att ta 800 som vår entreprenör gjorde är lite väl mycket....gott påslag. Vi skulle spränga 300 enheter vilket blir en vinst/påslag på 195 000:- - det kan man göra mycket roligt för.

Eldaren - vad jag lärt mig av detta så stämmer dina uträkningar och påståenden. Men det finns många olika namn och mätsätt.
Vi skall ha något som kallas tätsöm - det fick jag lära mig var "fin" sprängning som måste bli helt rak - en slags vertikal plansprängning. Vi bygger soutteräng så det är i bakkanten mot den murade väggen som de är extra noga.

//Anna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.