9 634 läst ·
53 svar
10k läst
53 svar
Tips på markentreprenörer/sprängare önskas.
STEFAN:
Vårt pris är inte med besiktiningar. Det kostar 5000:- / hus. I vårt fall 3 st.
Vi ska spränga ca 320-360 kubik. Jag tycker att det känns mycket. Vi ska bygga ett enplanshus på en tomt som har en höjdskillnad på 7,5 meter från början till slutet på tomten.Alltså från framsidan till baksidan....Hoppas du förstod..?!
Det är mycket pengar man ska ut med bara för sprängning!
Håller just nu på att ringa runt till alla möjliga företatg för att hitta billigar pris!
Vårt pris är inte med besiktiningar. Det kostar 5000:- / hus. I vårt fall 3 st.
Vi ska spränga ca 320-360 kubik. Jag tycker att det känns mycket. Vi ska bygga ett enplanshus på en tomt som har en höjdskillnad på 7,5 meter från början till slutet på tomten.Alltså från framsidan till baksidan....Hoppas du förstod..?!
Det är mycket pengar man ska ut med bara för sprängning!
Håller just nu på att ringa runt till alla möjliga företatg för att hitta billigar pris!
Sabina:
Finns det någon anledning till att ni måste spränga så mycket? Har kommunen regler för gällande höjd m.m.?
Har fått en känsla av att de gärna spränger så mycket de kan medan de ändå håller på....det har i alla fall hänt flertalet av våra grannar. De har sprängt ca. 300-350 kubik och det hade antagligen räckt med 180 - 220 - avsevärd prisskillnad...
Kanske kan även ni minska på antalet kubik som skall sprängas och lägga huset lite högre upp? (är värt att kolla med kommunen)
//Anna
Finns det någon anledning till att ni måste spränga så mycket? Har kommunen regler för gällande höjd m.m.?
Har fått en känsla av att de gärna spränger så mycket de kan medan de ändå håller på....det har i alla fall hänt flertalet av våra grannar. De har sprängt ca. 300-350 kubik och det hade antagligen räckt med 180 - 220 - avsevärd prisskillnad...
Kanske kan även ni minska på antalet kubik som skall sprängas och lägga huset lite högre upp? (är värt att kolla med kommunen)
//Anna
ANNA:
Vi vill helst ha större delan ev tomten på baksidan då vi har allmänning där. Vilken är mycket mer insynsskyddad!
Vi ville ha huset 6-7 meter från vägen. Nu har de placerat det på 8 meter. För att vi inte skulle behöva spränga "ner" huset. På planen som nu diskuteras med kommunen blir det mycket sprängning. Men det är vi som valt att ha tomten bakom huset. Som behöver plansprängas för att få ut en "tomt som är användbar".
Det käns som vi har en just kommunikation med mäklaren. Vi har diskuterat många förslag med honom. Så jag hoppas att vi inte blir lurade!!
Ska nu bara hitta en "billig" sprängare! :-/
/ MVH SABINA
Vi vill helst ha större delan ev tomten på baksidan då vi har allmänning där. Vilken är mycket mer insynsskyddad!
Vi ville ha huset 6-7 meter från vägen. Nu har de placerat det på 8 meter. För att vi inte skulle behöva spränga "ner" huset. På planen som nu diskuteras med kommunen blir det mycket sprängning. Men det är vi som valt att ha tomten bakom huset. Som behöver plansprängas för att få ut en "tomt som är användbar".
Det käns som vi har en just kommunikation med mäklaren. Vi har diskuterat många förslag med honom. Så jag hoppas att vi inte blir lurade!!
Ska nu bara hitta en "billig" sprängare! :-/
/ MVH SABINA
Ska man spränga flera hundra kubik så är väl Snigeldynamit inte det bästa? Det passar väl bäst till små sprängjobb och i känsliga miljöer?Ekke skrev:
Sabina:
Då förstår jag. Inte så mycket val alltså.
Har hört att sprängning ligger på 600 - 800 per kubik. Det verkar svårt att få ner det priset men man kan ju alltid kolla. Har du kollat med Bergssprängarcentralen? Blev tipsad innan me har inte testat ännu....kanske kan de vara något att ha och jämföra med..?
Önskar verkligen man kunde får agera övningsfält för militären - men jag tror inte vi har sådan tur...
Hälsningar,
Anna
Då förstår jag. Inte så mycket val alltså.
Har hört att sprängning ligger på 600 - 800 per kubik. Det verkar svårt att få ner det priset men man kan ju alltid kolla. Har du kollat med Bergssprängarcentralen? Blev tipsad innan me har inte testat ännu....kanske kan de vara något att ha och jämföra med..?
Önskar verkligen man kunde får agera övningsfält för militären - men jag tror inte vi har sådan tur...
Hälsningar,
Anna
Annas skrev:
Spana exempelvis in http://www.finjabemix.se/
Du behöver ingen störtkruka. Det är det som är det fina med Snigeldynamit.
I realiteten är det inget alternativ.
Det är dyrt och fungerar dåligt, vad jag har hört.
Du får borra som en galning och sedan går det åt oanade mängder för att få spräck på berget.
Det funkar om man ska knäcka en stor sten eller en klack, men börjar man tala kubikmetrar är det nog bara att glömma.
Det är dyrt och fungerar dåligt, vad jag har hört.
Du får borra som en galning och sedan går det åt oanade mängder för att få spräck på berget.
Det funkar om man ska knäcka en stor sten eller en klack, men börjar man tala kubikmetrar är det nog bara att glömma.
Håller med Kalle 12. Har inte provat Snigeldynamit själv men hade funderingar på det när vi skulle knäcka ett par stora stenar på vår tomt. När vi frågade oss för så fick vi höra att det är dyrt. Minst lika dyrt som dynamit. Möjligt att man kan spara in på besiktningskostnaderna men ska man spränga flera (hundra) kubik så är det inget realistiskt alternativ med Snigeldynamit.
G.F o K12 om det är släta berget du ska ner i då är
snigeln fel,men vid klackar o block är det ett alternativ
och det är väl inte dynamiten eller snigeln som är kostnaden,utan tillståndet o entreprenören som du slipper om du gör det själv med snigeln hjälp.
Såg du K12 att jag missade ! Ja jävlar där kom det iallafall.
snigeln fel,men vid klackar o block är det ett alternativ
och det är väl inte dynamiten eller snigeln som är kostnaden,utan tillståndet o entreprenören som du slipper om du gör det själv med snigeln hjälp.
Såg du K12 att jag missade ! Ja jävlar där kom det iallafall.