findus42 findus42 skrev:
Fattar att det är kul att skaffa fina prylar. Ska ändå slänga in en näve grus och visa vad riktiga proffs använder.
findus42 findus42 skrev:
Ett överblivet dörrämne som aldrig blev något. Upplagd på en praktisk dubbelbock.
[bild]
I mitten ett hål typ tillräckligt för de flesta verktyg som jag använder i fräsen. DW621 om du undrar.
Två styck M4 skruv. Cc 74. För att fästa fräsen vid behov.
[bild]
På andra sidan har lite av ytan tagits bort för att få fräsen direkt mot plyfan på ”finsidan”.
[bild]
Som anhåll kan vilken rak pinne som helst duga. Spänn fast med tvingar eller skruv. Har förstås inga mikrometerskruvar. Om jag inte räknar djupanslaget på fräsen.

Allt jag behövt göra hittills har fungerat. När bordet inte behövs är det bara att ställa undan.

Kontentan är att egentligen ger hemgjorda lösningar av överblivet skräp samma eller bättre produktivitet beroende på hur man tänker. Snickra är en mer mental än fysisk övning.

Ordning (rimlig)
Projektstruktur (tajmad och klar) Tidsoptimism (ingen plan överlever kontakt med verkligheten… nåja det händer vilket alltid är till stor förvåning).
Sånt betyder mer än allt skräp man tror är oumbärligt.
Jag skulle nog behöva 20 år (minst), i snickeriet innan jag skulle närma mig proffsnivå tyvärr - därav någon extra maskin för att parera bristande kunskap.

Läste igenom din verkstadstråd och hittade många intressant lösningar/approcher som jag ska försöka ta till mig under projektets gång. All planering har nog kretsat kring vilka maskiner jag behöver.
findus42 findus42 skrev:
Förresten…
Du har beställt en rikt och planhyvel.
Fundera på om du behöver hyvelbänk i fortsättningen.
Det kan vara så att hyvelbänken får flytta ut om det blir för trångt (tillsammans med svarven) - den kommer dock få en prövotid för gammal trogen tjänst.

findus42 findus42 skrev:
Du är ny här och jag kan presentera mig.
Försörjt mig på snickeri i alla tänkbara former. Började på den tiden då batteriskruvdragara var exklusiva sälsyntheter. Googla Stanley Yankee så får du se 🙄. Är här för att det roar mig. Ger gärna råd och avslöjar yrkeshemligheter. Sådant är ändå larv.

Mvh Findus

R Rickard.S skrev:
Får kika lite mer på Ola's grejjer, har för mig att jag sett någon smart lösning för Domino-maskinen från honom.
Ola är överlag riktigt smart😎. Skämt åsido, grattis till alla fina maskiner som är på ingång, måste kännas grymt najs att börja med att ha alla väsentliga prylar på plats istället för att börja snickerikarriären med 5 års blockettjakt.

Jag har smygläst i tråden, har en känsla att det kan optimeras bättre men har ingen förslag på rak arm. Men lite lösa idéer. Amerikanarna brukar upprepa mantrat "bordssågen mitt i lokalen", jag är inte alltid överrens och har min mot en vägg som du tänkt, men i detta fallet vore det kanske ingen dum idé. Sågen centralt, såga mot porten så hyvelbänken kan agera inmatningsstöd för långa ämnen (förutsatt att höjderna lirar). Då får du en hel "vägg till vägg"-vägg till att leka med, den på högersidan. Hade isåfall flyttat hyveln dit, som det är nu krockar långa ämnen som hyvlas med hyvelbänken. Hyveln kommer behöva stå en bit ut från väggen, i princip så att svarven får plats i det "tomrummet", inte bakom hyveln men kloss mot väggen bredvid den. Även smalare arbetsbänk med ex slipmaskiner o annat. Kanske pelarborr, vilket du kommer vilja ha förr eller senare. Jaja, mest lite funderingar.

Jag har bara hälften så stor lokal men tycker jag lyckats pussla ihop det ganska optimalt givet mina förutsättningar. Kolla gärna om du är nyfiken. Du kan se hur jag matchat hyvelns dödutrymme med arbetsbänkar.

• Gilla
Igelknorr och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ola är överlag riktigt smart😎. Skämt åsido, grattis till alla fina maskiner som är på ingång, måste kännas grymt najs att börja med att ha alla väsentliga prylar på plats istället för att börja snickerikarriären med 5 års blockettjakt.
Jag har kikat på blocket i flera år men insett att jag har noll intresse av att fixa med maskiner och nu hade jag möjlighet att köpa mig ur 5års letande så passade på :]
Ola C Ola C skrev:
Jag har smygläst i tråden, har en känsla att det kan optimeras bättre men har ingen förslag på rak arm. Men lite lösa idéer. Amerikanarna brukar upprepa mantrat "bordssågen mitt i lokalen", jag är inte alltid överrens och har min mot en vägg som du tänkt, men i detta fallet vore det kanske ingen dum idé. Sågen centralt, såga mot porten så hyvelbänken kan agera inmatningsstöd för långa ämnen (förutsatt att höjderna lirar). Då får du en hel "vägg till vägg"-vägg till att leka med, den på högersidan. Hade isåfall flyttat hyveln dit, som det är nu krockar långa ämnen som hyvlas med hyvelbänken. Hyveln kommer behöva stå en bit ut från väggen, i princip så att svarven får plats i det "tomrummet", inte bakom hyveln men kloss mot väggen bredvid den. Även smalare arbetsbänk med ex slipmaskiner o annat. Kanske pelarborr, vilket du kommer vilja ha förr eller senare. Jaja, mest lite funderingar.
Hängde nog inte helt med på hur du beskrev det men gjorde två varianter, pilar visar ungefärlig placering av kling/blad och riktning för sågning. Anpassade även skissen lite för justersågen då det fasta bordet inte tar lika mycket plats. Andra halvan är ju rörlig så går ju att "flytta" den beroende på vilka andra maskiner man jobbar med, det ser tajt ut vid bandsågen men om man drar bordet fram så bör man kunna går runt utan problem.

Planritning över verkstad med såg, hyvelbänk, justersåg, bandsåg, spånsug och arbetsbord. Arrows visar riktning för sågning. Storlek 6.1m x 5.75m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadens layout med sågmaskiner inklusive justersåg K3 Winner och bandsåg, visandes maskinernas placering och riktning för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pelarborr kommer det bli med tiden, lite sugen på Teknatool nova viking, men det blir kanske i samband med fräsbord.
Ola C Ola C skrev:
Jag har bara hälften så stor lokal men tycker jag lyckats pussla ihop det ganska optimalt givet mina förutsättningar. Kolla gärna om du är nyfiken. Du kan se hur jag matchat hyvelns dödutrymme med arbetsbänkar.
[media]
Din lokal är ju helt magiskt och jävligt imponerande att du klarar så pass långa ämnen fast den är så liten. Jag är ganska nöjd om jag kan hantera 2.5m utan att baxxa runt grejer.

Kollade även några av dina andra filmer, och det känns som att allt du gör håller väldigt hög kvalitet!

/r

R Rickard.S skrev:
Jag har kikat på blocket i flera år men insett att jag har noll intresse av att fixa med maskiner och nu hade jag möjlighet att köpa mig ur 5års letande så passade på :]

Hängde nog inte helt med på hur du beskrev det men gjorde två varianter, pilar visar ungefärlig placering av kling/blad och riktning för sågning. Anpassade även skissen lite för justersågen då det fasta bordet inte tar lika mycket plats. Andra halvan är ju rörlig så går ju att "flytta" den beroende på vilka andra maskiner man jobbar med, det ser tajt ut vid bandsågen men om man drar bordet fram så bör man kunna går runt utan problem.

[bild][bild]

Pelarborr kommer det bli med tiden, lite sugen på Teknatool nova viking, men det blir kanske i samband med fräsbord.

Din lokal är ju helt magiskt och jävligt imponerande att du klarar så pass långa ämnen fast den är så liten. Jag är ganska nöjd om jag kan hantera 2.5m utan att baxxa runt grejer.

Kollade även några av dina andra filmer, och det känns som att allt du gör håller väldigt hög kvalitet!

/r
Jag tänkte som i din första bild fast hyveln så långt mot högerväggen det går, avstånd mellan justersåg o bandsåg och såga mot porten snarare än ifrån men det blir för tajt ser jag nu. Klurar vidare🙂.

Tack för orden om min lokal (och det jag bygger), jag har haft den layouten många år nu och är väldigt nöjd med den. Tidigare layouter hade alla något jag störde mig på men inte denna.

• Gilla
Rickard.S
  • Laddar…
Har Du möjlighet att sätta in ett fönster i väggen mittemot porten?
I så fall skulle Du kunna hantera riktigt långa ämnen....

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Har Du möjlighet att sätta in ett fönster i väggen mittemot porten?
I så fall skulle Du kunna hantera riktigt långa ämnen....
Tyvärr så är det en bagarstuga på andra sidan väggen så det går inte.

Jaha, då rök möjligheten till "Rickards flaggstångfräsning AB", men det finns kanske mindre saker att bygga.

• Haha
Rickard.S och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jaha, då rök möjligheten till "Rickards flaggstångfräsning AB", men det finns kanske mindre saker att bygga.
Fällbara flaggstänger! :)

Hep Hep skrev:
Ståfräs känns som den naturliga mindre varianten av flaggstångsfräsning.

Sorry men det är faktiskt fredag😳

• Haha
Rickard.S och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ståfräs känns som den naturliga mindre varianten av flaggstångsfräsning.

Sorry men det är faktiskt fredag😳
Och du är tydligen göteborgare. Det var nytt för mig.

T
Hep Hep skrev:
Och du är tydligen göteborgare. Det var nytt för mig.
Meh! Har du inte sett någon av Olas filmer...?😱
Det är INTE göteborgska 🤣

T Testarn skrev:
Meh! Har du inte sett någon av Olas filmer...?😱
Det är INTE göteborgska 🤣
Jag vet det, men efter det inlägget undrar jag om han själv har koll på det.

• Haha
  • Älska
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.