Hej

Håller på att planera ett mindre snickeri och skulle gärna ha input från er som optimerat era ytor tidigare.
Bifogar en enkel skiss på lokalen med tänkt layout.

Skiss över snickerilokal, visar placering av svarv, hyvelbänk, bandsåg, spånsug, arbetsbord, hyvel och justersåg. Dörrä samt vikport markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite förutsättningar:
• Lokalens mått: ca 6,1 × 5,75 m (3m takhöjd)
• Vikport: 4,1 m (placerad enligt skiss, öppnas från mitten utåt)
• Ingång på vänster sida
• Snickeriet är tänkt för hobbynivå, främst möbler och inredning
• 1 person

Maskiner som ska inrymmas:
• Justersåg: K3 Winner
• Hyvel: A3-41
• Bandsåg: N4400
• Spånsug: RL 125
• Flyttbart arbetsbord (FAT 300S på hjul)
• Svarv
• Hyvelbänk

Samtliga felder/hammer maskiner levereras i mars så har inte exakta mått på dessa i skissen.
Kommer även hänga en luftrenare från axminster i tak. Uppvärmning är tänkt att ske via luftvärmepump

Funderar främst på följande frågor:
- Vad går att förbättra i layouten?
- Placering av spånsug och rördragning
- In-/utmatningsytor, särskilt kring justersåg/hyvel/bandsåg
- Någon som äger en K3 Winner som har lite mått att bjuda på (har långa justerbordet på 2m och teleskopbord 1.1)
- Tips på hur man bör lösa förvaring

Tack!

En lyx att få börja med ett tomt rum och ställa in nya maskiner. Jag har nyligen gjort något liknande då jag bytte lokal på mitt hobbysnickeri.

Min erfarenhet är rätt begränsad, men jag kan bidra med det jag kan. Många pratar om flöden och liknande, men det är nog mer viktigt för det som ska tjäna pengar än de som har det som hobby. Mer intressant tycker jag det är med utrymmet mellan maskinerna. Kommer man fram smidigt? Hur långa ämnen kan sågas/hyvlas? Var har man plats för halvfärdiga byggen, mallar och jiggar, stora plankor och alla ”bra-att-ha-bitar”.

@findus42 kom med en del smarta saker när jag var i liknande sits, fast jag hittar inte det nu. Han utmanade genom att ställa maskiner diagonalt, för att kunna hantera längre saker.

Om du inte redan gjort det, så försök att testa (eller åtminstone känna och klämma) maskinerna för att få en känsla för var det blir trångt och hur mycket plats runt om som känns vettigt.

Jag har nästan identisk maskinpark, så om du är i Stockholm får du gärna komma förbi och se hur jag har gjort och tänkt. Sedan kan du artigt tacka, säga något snällt och sedan åka hem och göra precis tvärtom.

Jo, en sak till. Skaffa hjulsatsen till hyvel och bandsåg. Då kan du rimligt smidigt lösa så att du kan hantera långa saker när det behövs.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Är kanske lite sent att komma med nu men har inte Felder en Hammer 5i1maskin som typ är din justersåg och hyvelmaskin i ett? Att sätta ihop dem skulle ju potentiellt spara lite plats.
Beroende på vilken svarv du har kan det vara bra att ha möjlighet att komma in vid bortre änden av spindeln för att knacka loss morsekonor och liknande.

Hep Hep skrev:
En lyx att få börja med ett tomt rum och ställa in nya maskiner. Jag har nyligen gjort något liknande då jag bytte lokal på mitt hobbysnickeri.
Hej Hep! Ja det är härligt med nya maskiner, tyvärr är rummet långt ifrån tomt för tillfället. Ca 3-4kvm där det inte ligger diverse skräp för tillfället.

Hep Hep skrev:
Min erfarenhet är rätt begränsad, men jag kan bidra med det jag kan. Många pratar om flöden och liknande, men det är nog mer viktigt för det som ska tjäna pengar än de som har det som hobby. Mer intressant tycker jag det är med utrymmet mellan maskinerna. Kommer man fram smidigt? Hur långa ämnen kan sågas/hyvlas? Var har man plats för halvfärdiga byggen, mallar och jiggar, stora plankor och alla ”bra-att-ha-bitar”.
I skissen så är det ca 60cm mellan bandsåg och hyvel och 80 mellan hyvel & såg. Har tagit i lite dimensioner i skisserna men just dessa ytor är det väl som tajtast. Gällande längd på ämnen tänker jag att det vore fint att kunna köra skivor på sågen utan att behöva flytta den, men skulle jag placera den närmare porten så skulle man kunna få ut några dm till om man öppnar upp. Så runt 2.5m hoppas jag kunna såga/hyvla utan problem med denna layout.

Halvfärdiga byggen finns det inte någon plan för men funderar på att köra "french cleat" på samtliga väggar för att kunna hänga upp förvaring/mtrl där det finns plats. Stora plankor får husera i ladan tills dess att de är aktuella.
Hep Hep skrev:
@findus42 kom med en del smarta saker när jag var i liknande sits, fast jag hittar inte det nu. Han utmanade genom att ställa maskiner diagonalt, för att kunna hantera längre saker.
Jag får söka lite i forumet helt enkelt.
Hep Hep skrev:
Om du inte redan gjort det, så försök att testa (eller åtminstone känna och klämma) maskinerna för att få en känsla för var det blir trångt och hur mycket plats runt om som känns vettigt.

Jag har nästan identisk maskinpark, så om du är i Stockholm får du gärna komma förbi och se hur jag har gjort och tänkt. Sedan kan du artigt tacka, säga något snällt och sedan åka hem och göra precis tvärtom.
Beställningen gjordes baserat på YT-videos men märker nu att strl:en på vissa maskiner inte riktigt matchar vad som finns på internet :]

Väldigt snällt, inte ofta i Stockholm numera sen vi flyttade tillbaka ut på landet men har jag vägarna förbi så kanske jag hör av mig.
Hep Hep skrev:
Jo, en sak till. Skaffa hjulsatsen till hyvel och bandsåg. Då kan du rimligt smidigt lösa så att du kan hantera långa saker när det behövs.
Yes, samtliga maskiner har hjulsats, även om jag inte hoppas behöva flytta runt dem allt för mycket. Arbetsbordet är även höj/sänkbart så det kan parkeras bakom hyveln om det skulle behövas vid tillfälle.

P Pettman skrev:
Är kanske lite sent att komma med nu men har inte Felder en Hammer 5i1maskin som typ är din justersåg och hyvelmaskin i ett? Att sätta ihop dem skulle ju potentiellt spara lite plats.
Beroende på vilken svarv du har kan det vara bra att ha möjlighet att komma in vid bortre änden av spindeln för att knacka loss morsekonor och liknande.
Det har dom men beställningen är lagd och handpenning betald - och som brukar nämnas på forumet, varför köpa en maskin när man kan köpa två.

Svarven har inte använts senaste 5 åren och räknar kanske inte med att den kommer gå varm fortsättningsvis heller. Det är en gammal maskin som huserat i en skola för många år sedan, minns märket men kan kika vid tillfälle. Hyvelbänken kan alltid flyttas om det skulle behövas.

Hej och välkommen :)

Din lokal är liten. Oavsett vad du tänker att du vill göra så kommer du hitta på annat som ställer nya krav.
Så…

Flexibilitet är det jag skulle satsa på. Allt flyttbart. Porten är bra. Den öppnar en hel vägg. Sommartid går det att ha maskinerna framför porten och därmed kunna jobba med större bitar. Skåp och förvaring kan göras så att det går att flytta med palldragare. Har haft några Feldermaskiner. Vill minnas att även de går att flytta med pallbjörn. Kanske behövs lite högre fötter. Du slipper investera i en massa hjul som kommer krångla.

Därmed är planen inte kritisk nu. När du står där så kommer du se andra möjligheter. Gödsla med eluttag och belysning så löser det sig.

Om du ändå vill planera…

Hyrde en nybyggd lokal 2018 för att ha grejer i och snickra lite.
Tom lokal med vitmålat golv, trappa till loft och halvhöga väggar. Ett litet träbord står centralt i rummet framför en vägg.
Skapa konto

Ritade upp i skala på en skiva.
Skalenlig ritning på en skiva med små masonitbitar ovanpå, för planering av lokalens layout.
Skapa konto

Sedan sågade jag små skalenliga maskiner av masonit för att placera ut och flytta runt.
Miniatyrmodell av en lokal med skalenliga träbitar som representerar maskiner och möbler, inklusive kapsåg och arbetsbänkar, arrangerade på en skiva.
Skapa konto

Du kan, för all det klippa ut i papper eller kartong. Det fungerar lika bra. Jag gjorde också en skalenlig planka (5,4m) och en skalenlig byggskiva att flytta runt. Vet du var klingan sitter så vet du vart virket är på väg och var det kommer ifrån. Testa. Flytta runt och se vad som funkar.

Länk till min verkstadstråd här.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-lokal-blir-minisnickeri.326225/

Mvh Findus

Redigerat:
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Tillägg…
Var nöjd med dina separata maskiner. Har haft kombimaskiner. I praktiken spar de inte plats. Men, och ett stort sådant. De är omständigare att jobba med.

Enda egentliga grejen som var riktigt bra var att jag kunde använda matarverket, som jag skaffat till den inbyggda fräsen, även till sågen och rikthyveln.

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Hep och 2 till
  • Laddar…
Grattis till snickerilokal och fina maskiner!

Troligtvis kommer du att möblera om några gånger innan du hittar en lösning som funkar för dig men ändå klokt att ta in lite input.
Har inga inredningstips att erbjuda men två tankar ändå:
1. Om du inte har för avsikt att jobba mycket med handverktyg så skulle jag i ditt ställe överväga att skippa hyvelbänk och istället lägga en MFT-skiva på Felderbordet. Finns gott om attiraljer för fastspännande mm som underlättar jobbet.
2. Någon gång under resan kommer du med största säkerhet att sakna ett fräsbord; det är tveklöst oumbärligt i ett snickeri oavsett storlek. Som jag ser det kan du lika gärna planera in det nu.

Ska bli spännande att följa snickeriets utveckling — fortsätt gärna att posta om hur det går.
//Ronnie

findus42 findus42 skrev:
Hej och välkommen :)

Din lokal är liten. Oavsett vad du tänker att du vill göra så kommer du hitta på annat som ställer nya krav.
Så…
Tack findus!

findus42 findus42 skrev:
Flexibilitet är det jag skulle satsa på. Allt flyttbart. Porten är bra. Den öppnar en hel vägg. Sommartid går det att ha maskinerna framför porten och därmed kunna jobba med större bitar. Skåp och förvaring kan göras så att det går att flytta med palldragare. Har haft några Feldermaskiner. Vill minnas att även de går att flytta med pallbjörn. Kanske behövs lite högre fötter. Du slipper investera i en massa hjul som kommer krångla.

Därmed är planen inte kritisk nu. När du står där så kommer du se andra möjligheter. Gödsla med eluttag och belysning så löser det sig.
Eluttag och belysning ska jag försöka strössla med. Det som vore fint att landa i gällande placeringen är främst för rördragning till spånsugen. Vill gärna undvika att ha slang liggandes över golvet om det går. Är det rimligt att gå ner med ett rör "mitt i rummet" från taket?

Planskiss av ett arbetsrum med maskiner som hyvel, bandsåg, justersåg, svarv och spånsug, samt måttangivelser.
Skapa konto

Samtliga maskiner är köpta med hjulsats så att flytta runt lite i samband med långa ämnen kommer inte vara omöjligt.
findus42 findus42 skrev:
Om du ändå vill planera…

Hyrde en nybyggd lokal 2018 för att ha grejer i och snickra lite.
[bild]
Ritade upp i skala på en skiva.
[bild]
Sedan sågade jag små skalenliga maskiner av masonit för att placera ut och flytta runt.
[bild]
Du kan, för all det klippa ut i papper eller kartong. Det fungerar lika bra. Jag gjorde också en skalenlig planka (5,4m) och en skalenlig byggskiva att flytta runt. Vet du var klingan sitter så vet du vart virket är på väg och var det kommer ifrån. Testa. Flytta runt och se vad som funkar.

Länk till min verkstadstråd här.
[länk]

Mvh Findus
Tack för bra tips. Ska kika igenom din tråd ordentligt!

/r

P Pysslarn skrev:
Grattis till snickerilokal och fina maskiner!
Tack Ronnie!
P Pysslarn skrev:
Troligtvis kommer du att möblera om några gånger innan du hittar en lösning som funkar för dig men ändå klokt att ta in lite input.
Har inga inredningstips att erbjuda men två tankar ändå:
1. Om du inte har för avsikt att jobba mycket med handverktyg så skulle jag i ditt ställe överväga att skippa hyvelbänk och istället lägga en MFT-skiva på Felderbordet. Finns gott om attiraljer för fastspännande mm som underlättar jobbet.
Felderbordet kommer med en mft-skiva 120x80 så det är redan på plats :)

Här finns det dock en plan att på sikt skaffa en större skiva och bygga in en fräs och köra INCRA WonderFence. Vill minnas att jag sett den lösning hos flera, kan inte hitta nu dock.

Hyvelbänken är ett hemmabygge i denna stil: https://www.theenglishwoodworker.com/wp-content/uploads/2013/01/empire.jpg. Det kan vara så att den kommer få flytta ut till något av de andra uthusen på sikt men den är väldigt härlig att jobba med när man hyvlar.
P Pysslarn skrev:
2. Någon gång under resan kommer du med största säkerhet att sakna ett fräsbord; det är tveklöst oumbärligt i ett snickeri oavsett storlek. Som jag ser det kan du lika gärna planera in det nu.
Planen är som sagt att bygga in fräs (har en triton) i arbetsbordet och ha INCRA WonderFence som enkelt kan plockas bort om man behöver ytan till annat. Vore inte fel med en bättre fräs men budgeten tillåter inte det för tillfället. Är det bättre att skippa incra och spara till ett riktigt fräsbord istället?
P Pysslarn skrev:
Ska bli spännande att följa snickeriets utveckling — fortsätt gärna att posta om hur det går.
//Ronnie
Självklart, planen är att dra igång med ytskikt från mitten av feb. Förhoppningsvis dyker det inte upp några överraskningar under tiden.

/r

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
R Rickard.S skrev:
Här finns det dock en plan att på sikt skaffa en större skiva och bygga in en fräs och köra INCRA WonderFence. Vill minnas att jag sett den lösning hos flera, kan inte hitta nu dock.

Planen är som sagt att bygga in fräs (har en triton) i arbetsbordet och ha INCRA WonderFence som enkelt kan plockas bort om man behöver ytan till annat. Vore inte fel med en bättre fräs men budgeten tillåter inte det för tillfället. Är det bättre att skippa incra och spara till ett riktigt fräsbord istället?
/r
Din tanke är definitivt inte fel! Många kör en sådan lösning — inte minst @Ola C här på forumet som bygger makalöst fina möbler.
Min kommentar beror på att du inte nämnde bordsfräsning i ditt första inlägg.

Den där hyvelbänken är intressant, Rex Kreuger på YT är en varm anhängare till den.
(Har inte kollat din länk; det är kanske honom du hänvisar till… 😉)
//Ronnie

R Rickard.S skrev:
spara till ett riktigt fräsbord istället?
Fattar att det är kul att skaffa fina prylar. Ska ändå slänga in en näve grus och visa vad riktiga proffs använder.

Ett överblivet dörrämne som aldrig blev något. Upplagd på en praktisk dubbelbock.
Hemgjort arbetsbord av överblivet dörrämne med många borrade hål och märkningar, placerat på en dubbelbock i ett snickeri.
Skapa konto

I mitten ett hål typ tillräckligt för de flesta verktyg som jag använder i fräsen. DW621 om du undrar.
Två styck M4 skruv. Cc 74. För att fästa fräsen vid behov.
Träyta med ett stort runt hål och två skruvar, del av en hemmagjord lösning för att fästa en fräs, avsedd för praktiskt snickeribruk.
Skapa konto

På andra sidan har lite av ytan tagits bort för att få fräsen direkt mot plyfan på ”finsidan”.
Överblivet dörrämne med urfräst sektion och hål i mitten, placerat på en arbetsbänk, används för att fästa verktyg.
Skapa konto

Som anhåll kan vilken rak pinne som helst duga. Spänn fast med tvingar eller skruv. Har förstås inga mikrometerskruvar. Om jag inte räknar djupanslaget på fräsen.

Allt jag behövt göra hittills har fungerat. När bordet inte behövs är det bara att ställa undan.

Kontentan är att egentligen ger hemgjorda lösningar av överblivet skräp samma eller bättre produktivitet beroende på hur man tänker. Snickra är en mer mental än fysisk övning.

Ordning (rimlig)
Projektstruktur (tajmad och klar) Tidsoptimism (ingen plan överlever kontakt med verkligheten… nåja det händer vilket alltid är till stor förvåning).
Sånt betyder mer än allt skräp man tror är oumbärligt.

Förresten…
Du har beställt en rikt och planhyvel.
Fundera på om du behöver hyvelbänk i fortsättningen.

Du är ny här och jag kan presentera mig.
Försörjt mig på snickeri i alla tänkbara former. Började på den tiden då batteriskruvdragara var exklusiva sälsyntheter. Googla Stanley Yankee så får du se 🙄. Är här för att det roar mig. Ger gärna råd och avslöjar yrkeshemligheter. Sådant är ändå larv.

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Garderobssnickarn och 8 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Din tanke är definitivt inte fel! Många kör en sådan lösning — inte minst @Ola C här på forumet som bygger makalöst fina möbler.
Min kommentar beror på att du inte nämnde bordsfräsning i ditt första inlägg.
Full rimlig kommentar, hela projektplanen finns än så länge bara i mitt huvud så nu när man börjar skissa ut det mer konkret så är det lätt att något glöms av.

Får kika lite mer på Ola's grejjer, har för mig att jag sett någon smart lösning för Domino-maskinen från honom.

P Pysslarn skrev:
Den där hyvelbänken är intressant, Rex Kreuger på YT är en varm anhängare till den.
(Har inte kollat din länk; det är kanske honom du hänvisar till… 😉)
//Ronnie
Bänken på bilden är från Richard Maguire (The English Woodworken). Följde en av hans byggbeskrivningar för många år sedan, innan det fanns plats för maskiner. Så den är bygg med hjälp av en slö fogsvans, ett stämjärn och två stanley hyvlar. Väldigt bra sätt att lära sig att handhyvla utan att ha en bänk.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.