Hej,

Jag har precis köpt en lägenhet där jag önskar öppna upp planlösningen lite. En vägg som jag skulle vilja öppna upp en bit vet jag är bärande, och jag behöver således hjälp av en konstruktör för att ta fram ritningar och plan för avväxling.

Jag tycker dock det är ett riktigt gytter av olika firmor som erbjuder detta när man söker på internet. Många tycker jag också nästan verkar lite oseriösa.

Jag skulle vilja komma i kontakt med en konstruktör där man först och främst kan bolla lite idéer, kanske visa lite bilder hur man tänker sig att det kan gå till och kanske även göra ett snabbt hembesök innan man landar i att lägga upp en plan och göra en ritning.

Är det någon här på forumet som kan rekommendera en sådan konstruktör som jag kan komma i kontakt med? Eller egentligen bara om ni har goda erfarenheter från någon av alla firmor får ni gärna tipsa om det också.

Lägenheten är i Stockholm.

Vänligen,
Axel

axelzal axelzal skrev:
Hej,

Jag har precis köpt en lägenhet där jag önskar öppna upp planlösningen lite. En vägg som jag skulle vilja öppna upp en bit vet jag är bärande, och jag behöver således hjälp av en konstruktör för att ta fram ritningar och plan för avväxling.

Jag tycker dock det är ett riktigt gytter av olika firmor som erbjuder detta när man söker på internet. Många tycker jag också nästan verkar lite oseriösa.

Jag skulle vilja komma i kontakt med en konstruktör där man först och främst kan bolla lite idéer, kanske visa lite bilder hur man tänker sig att det kan gå till och kanske även göra ett snabbt hembesök innan man landar i att lägga upp en plan och göra en ritning.

Är det någon här på forumet som kan rekommendera en sådan konstruktör som jag kan komma i kontakt med? Eller egentligen bara om ni har goda erfarenheter från någon av alla firmor får ni gärna tipsa om det också.

Lägenheten är i Stockholm.

Vänligen,
Axel
Glöm inte att få tillstånd av föreningen BRF eller fastighetsägaren också. Annars kan du få lagliga problem längre fram.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Silkesnusa skrev:
Glöm inte att få tillstånd av föreningen BRF eller fastighetsägaren också. Annars kan du få lagliga problem längre fram.
Hej! Nej, exakt. Det har jag med på punktlista att göra om det kommer till det :-) Tack!

Men nu är första steget att diskutera med en kunnig kring vad som är möjligt.

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
S
axelzal axelzal skrev:
Hej! Nej, exakt. Det har jag med på punktlista att göra om det kommer till det :-) Tack!

Det är troligen så att du behöver bygglov också för ändringen eftersom det då är förändring i bärande konstruktion i flerfamiljshus. Så har det varit i de lägenheter jag vet vad som gäller.

Jag har inte några bra tips på konstruktörer men jag kan starkt avråda från Bygglovsexperten.se. Dom är inte speciellt seriösa såtillvida att dom har noll i kundbemötande om något strular. Jag använde dom för min ombyggnad och kommer aldrig att göra det igen pga en lång rad skäl. Dom tar inget ansvar alls om dom missat något i ritningarna bland annat.

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
BirgitS
axelzal axelzal skrev:

Jag skulle säga att det är viktigare att börja med styrelsen. I den här föreningen nekas alla förändringar av bärande väggar och vill man ha igenom det får man överklaga till hyresnämnden och det kommer då att dra ut på tiden (1-2 år ?). Det är ju bra om man vet det innan man börjar lägga ut pengar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.