Jag har använt Demiekk Classic Täcklasyr kulör Dalaröd på fasaden på min villa sedan början på 80-talet. Den har fungerat riktigt bra och jag har varit nöjd med den. Under den tiden har jag målat om 5-6 ggr och aldrig behövt skrapa lös färg, bara tvättat lätt och spolat av innan målning. Färgen har alltid fäst bra och aldrig flagnat.

Demidekk Classic Täcklasyr tillverkas tyvärr inte längre och jag söker erfarenheter av alternativa ersättare.

Jag avser inte ändra kulören, utan fortsätta med samma sk Dalaröd, som jag även har färgkoden till.

Demidekk har numera andra alternativ som de hänvisar till, en som heter Optimal och en som heter Infinity som är en täckfärg av typen akrylatfärg, en tät plastfärg.

Jag är lite tveksam att gå över till att använda akrylatfärg som har andra egenskaper, den är tät och tillåter inte att fukt kan passera, och den riskerar att släppa och flagna om man inte rengjort ordentligt.

Jag önskar höra era erfarenheter om val av färg, fabrikat och typ, som är målat på tidigare underlag med täcklasyr.

Jag är särskilt intresserad av att höra om ni har prövat, och har erfarehet av Alcro Fasad Täcklasyr eller Beckers Perfekt Täcklasyr, som borde vara lämplig ersättare, eller andra fabrikat av typen alkydoljefärg sk täcklasyr, men även erfarenhet av Demidekk Optimal och Infinity på tidigare underlag med Täcklasyr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.