Ska plantera tuja smaragd med rotklump (100cm). På bilderna ser ni där jag grävt. Föreställ er ett stort L (bokstaven L). De två första bilderna (mörkare), beskriver hur snittet ser ut i jorden i stora delen av L. Här växer det gräs men har blivit torrt i gräset nu.

De två ljusare bilderna där en av bilderna har ett snitt som är mörkt sedan ljust vitt/sandigt är i lilla delen av L. Här växer det mest mossa och ogräs skulle jag säga. Det ”ljusa” nedre skiktet vet jag inte vad de är. Men har varit varmt senaste tid och nu är det rätt hårt. Slår man i det med spaden pulveriseras det typ. Generellt mycket små sten i jorden och torrt i nedre delen.

Generellt sett har jag grävt en bredd på 50-60 cm. Djupet tänkte jag harmonisera så jag får 40 cm överallt.

Min fråga är: bör jag givet jordens utseende och komposition fylla med något speciellt? Eller bara köra planteringsjord? Tomten är i västläge.

• IMG_2076.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2071.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2075.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2073.jpeg
    Skapa konto
Frerider
Dom gånger jag har planterat thuja så har jag använt mullrik väldränerad jord så att rötterna lättare tar sig..
Felet många gör är att använda vanlig jord som packas hårt och då får den svårare att ta sig..
Men viss packning (stampning bör göras så dom inte välter vid blåst) alternativt tillfällig stödja..

Redigerat:
Dyra växter - billig jord är ingen bra kombination, planteringsjorden har låg humushalt och dålig struktur, därtill ingen näring alls så det blir en dålig början för dina växter. Dyrare jord har oftast bättre innehåll men har du kompostjord hemma, löv och gräsklipp att mylla ner i diket är det alltid en förbättring.

Gödsel bör man undvika så här sent på säsongen.

Jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra om jorden jag grävde upp är tillräckligt bra. Det är mycket små sten på vissa ställen. En del stora stenar. Jorden i två skikt på ena sidan (lilla delen av L), och andra sidan är det mer jämnt skikt.

Har ni exempel på mullrik och väldränerad jord? Jag hade tänkt att köpa planteringsjord på blomsterlandet och potentiellt lägga ovanpå befintlig eller blanda dem. Alt blanda med lite barkmull.

Jag provade att spruta med vatten i 2-4 minuter i den delen som hade två skiktat och vattnet försvann. Dvs väl dränerat antar jag.

Frerider
L Lani12 skrev:
Jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra om jorden jag grävde upp är tillräckligt bra. Det är mycket små sten på vissa ställen. En del stora stenar. Jorden i två skikt på ena sidan (lilla delen av L), och andra sidan är det mer jämnt skikt.

Har ni exempel på mullrik och väldränerad jord? Jag hade tänkt att köpa planteringsjord på blomsterlandet och potentiellt lägga ovanpå befintlig eller blanda dem. Alt blanda med lite barkmull.

Jag provade att spruta med vatten i 2-4 minuter i den delen som hade två skiktat och vattnet försvann. Dvs väl dränerat antar jag.
Lägg planteringsjorden där rötterna hamnar på toppen kan du ha den jorden du har..

bara s
Frerider Frerider skrev:
Lägg planteringsjorden där rötterna hamnar på toppen kan du ha den jorden du har..
det är rotklump. Menar du att jag ska ha planteringsjord under rotklumpen. Runt om rotklumpen. Sedan typ 1-2cm ovanför rotklumpen så kör jag jord som redan finns som grävts upp?

Frerider
L Lani12 skrev:
bara s

det är rotklump. Menar du att jag ska ha planteringsjord under rotklumpen. Runt om rotklumpen. Sedan typ 1-2cm ovanför rotklumpen så kör jag jord som redan finns som grävts upp?
Ja ungefär så det går aldrig att göra så exakt men det är en vettig utgång, dom gångerna jag har planterat så gödslade jag lite sparsamt ifrån bondens gottiga förråd, vill minnas att det var kogödsel men det behövs inte mycket.
Glöm inte bevattning beroende på hur vädret har varit och är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.