Hej alla.
Nybliven villaägare här. Och vårt första projekt kommer bli att ta oss an källargolven.
Cirka 80 kvadrat oinredd källare. Vi ha lyxen med högt i tak (2.70) i källaren. Huset är från 30-talet. Betongplatta (oisolerad förutsätter jag) huset är dränerat på 90-talet med isodrän. Dräneringen påkopplad på dagbattensystemet. Spolrör finns (skall filma dem är tanken) men jag utgår från att dräneringen funkar bra.
Källaren känns fuktfritt. Men det finns säkerligen lite kapillärkrafter etc som drar in fukten som det alltid gör i källare. Det ligger plastmattor som golv nu som skall rivas ut. Samt tilläggsisolerade väggar med spalt (dock med trä) så rivs nog ner och kläs av till ren betong troligen.
Nu till golvet. Vi tänker inreda hela källaren samt bygga ett badrum. Har googlat runt och pratat med hantverkare och diverse andra kunniga men svårt att få bra svar tycker jag.
Min tanke är att ha ett mekaniskt luftat golv. Samt vi vill ha golvvärme i hela källaren. Dessutom ett badrum med tätskikt. Jag tänker mig även installera ett FTX system så småningom i hela fastigheten.
Hur hade ni gjort?
Alt 1.
Platon matta underst. 20mm cellplast. 30mm spårad cellplast för golvvärme. Armering flytspackel. Golv. Ventilerade golvlister samt Platons egna fläkt/stos. Frikopplat från FTX.
Alt 2. Skita i Platon mattan. Cellplast med kanaler direkt emot betongplattan. Cellplast med golvvärme osv samma som ovan.
Sedan. Några frågor funderingar.
Sätter man det mekaniska ventilerade golvet på egen fläkt/stos. Eller kör man ihop det med FTX systemet? Fördelar nackdelar?
Gör man ngt annorlunda i badrummet där det kommer va ett tätskikt vid duschen/badkaret?
Det kommer va klinker i badrummet. Annorlunda lösning i badrummet vs de andra rummen där det blir trägolv?
Golvvärmen är vattenburen (kanske goes without saying) bergvärme.
Ngt annat man skall tänka på?
Är det overkill med platonmatta?
Tacksam för svar o tips!