Hej alla kunniga!

Jag har nyligen köpt mitt första hus och planerar nu att ta tag i källarvåningen. Idag finns där ett garage som jag vill konvertera till boyta, närmare bestämt ett extra allrum och ett mindre kontor.

Projektet innefattar i grova drag:

• Garageporten: Den ska bort och öppningen ska sättas igen (troligtvis muras upp/kläs in) för att passa resten av fasaden.
  • Golvet: Behöver jämnas till, eventuellt med flytspackel.
  • Värme: Behöver dras in i utrymmet på något smidigt sätt.
  • Ytskikt: Inredning och målning av väggar/tak när det grova är klart.

Mina frågor till er:

1. Kostnad: Vad kan ett sådant här projekt landa på mellan tummen och pekfingret om jag anlitar en firma för de tunga bitarna?
  2. Gör-det-själv: Vilka delar av arbetet är lämpliga att göra själv för en glad amatör för att hålla nere kostnaderna?
  3. Värme & Fukt: Vad är den smartaste lösningen för uppvärmning i en källare? Är det vattenburen värme, elgolvvärme eller en luftvärmepump som gäller? Behöver jag tänka på isolering underifrån innan jag flytspacklar?

Tacksam för alla tips, råd och erfarenheter ni vill dela med er av!

Du måste vet vad du har innan du väljer metoder. Isolering och fukt är t ex stora faktorer.
Har du något som kommit in via garaget eller som bara kommer in den vägen? Oljepanna, badkar, värmepump etc.
Utrymningsvägar?

I de hus vi kollade på med garage i källaren så skulle det i de flesta fallen blivit glaspartier istället för garagedörrar. Det är mörkt i källare.

Tomture61
Att göra om en källarvåning till bostadsutrymme kräver en del funderande / kunskap .
Är utsidan dränerad , om inte så risk för hög fuktighet i ytterväggar .
Antar att golvet ej är isolerat under betongen , det är en funktion som är bra på sommaren när det är varmt .
All slags byggnation i trä får ej ha närkontakt med väggar / golv .
Mycket bra ide att ha dessa så de kan andas in mot rummet (ventilation)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.