Även intressant att någon köper en fastighet för stora pengar, utan att kontrollera att arean stämde, om nu det är så viktigt.
Har fortfarande inte fått ett svar på hur mycket mindre ni hade tänkt er betalat om ni visste om detta vid köpet?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S Simon GBG skrev:
Det viktiga här är att en areamätning inte faller under köparens undersökningsplikt, såvida det inte går att upptäcka felet med ögon, samt att uppgifter i en objektbeskrivning som godkänns av säljaren är utfästelse om man inte friskriver sig från det.

"Siffror från lantmäteriet" kanske klassas som friskrivning, men de jurister jag har talat med har informerats om texten och responsen jag fick från båda var ifall det förekom friskrivning i det finstilta.

Jag letar helt enkelt efter en jurist som har erfarenhet av liknande fall som kan kontrollera allt innan vi påbörjar en förhandling.

Folk behöver förstå att man inte kan bara lämna felaktiga uppgifter när det gäller sådana stora affärer, som har direkt påverkan på köpeskillingen, och förvänta sig att komma undan med "jag hade ingen aning".
Med din inställning måste du kunna bevisa att säljarna gjort det med uppsåt. Inte så lätt. Det är delvis därför vi har den lag vi har nu. Dvs köparens undersökningsplikt. Säljaren kanske får tag på ett vassare ombud än ert och sopar banan med dig, stor risk att driva detta vidare via tingsrätt.

S Simon GBG skrev:
Jag had einte läst igenom hela domen på tidigare länkt jag hade skickat.

Här kommer ett fall mellan privatpersoner:

[länk]
Jag kan inte se att säljarna i det fallet hade angett någon annan källa än sig själva (rätt ovanligt idag tror jag). Uppgiften var från säljarna, eller såg iallafall ut att vara det. Frågan gällde om det fanns rättsfall där areauppgiften anges med brasklapp om att uppgiften kommer från 3e part.

S Simon GBG skrev:
[länk]

"En köparens plikt att undersöka fastigheten innan köpet sträcker sig väldigt långt och köparen kan i regel aldrig åberopa något ”fel” som denne borde ha upptäckt vid en genomgående undersökning av fastigheten. Detta gäller med undantag för sådant som framgår av avtalet eller som säljaren ”anses ha utfäst”. Genom utfästelsen garanterar säljaren att saker och ting förhåller sig på ett visst sätt. Garantin innebär att köparen i princip befrias från sin undersökningsplikt gällande det specifika förhållandet. Hovrätten ansåg alltså – till skillnad från tingsrätten – att en uppgift om boyta kan utgöra en sådan utfästelse som befriar köparen från dennes undersökningsplikt."
Inte heller här ser det ut att finnas någon uppgift om att areaangivelsen kom från 3e part.

Jag blir ändå lite förvånad att säljarna i dessa fall har "fällts". För om en normal säljare bara säger boytan är 160 kvm, så måste man som köpare fråga sig "hur vet han det?", Att korrekt mäta upp ytan på ett hus är något som en stor del av vår befolkning helt enkelt inte klarar, även om de läser instruktioner. Ännu fler mäter efter någon sorts egen subjektiv uppfattning om hur det skall mätas, de vet inte om att man behöver följa en standard.

Så en uppgift om yta är med mycket stor sannolikhet felaktig såvida det inte klart framgår att man anlitat en "mätkonsult". Finns en sådan uppgift om proffs mätning så bör man som köpare kunna lita på det. En mätning utförd av lekman är med stor sannolikhet felaktig.

Redigerat:
  • Gilla
klimt och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.