Hej,

Vi har köpt en villa där faktiska arean inte stämmer överens med vad som har annonserats.

Har pratat med ett par jurister som rekommenderar att jag går vidare med ersättningskrav och därefter tvist.

Söker därför tips på bra fastighetsjurister. Helst om juristen har tidigare erfarenhet av liknande fall.

Innan TS går vidare med jurist: är skillnaden på arean så stor att den skulle påverka köpeskillingen?

yonna yonna skrev:
Innan TS går vidare med jurist: är skillnaden på arean så stor att den skulle påverka köpeskillingen?
Ja, mellan 10-15% mindre än vad som har annonserats.

10-15% , det var inte lite skillnad.

Hur kan man inte se det med ögonen? Jag förstår om objektet är riktigt stort , men i en normal villa borde man se det.

Det brukar vara ett vanligt råd i såna här boareafrågor att det inte är någon idé att processa med säljaren. Vid visningen hade du möjlighet att själv mäta upp arean.
Dessutom brukar det vara uppgifter om boarea hämtade ur fastighetsregistret, och inte uppgifter från säljaren. Du har inte köpt ett hus som är 100 kvadratmeter stort, utan du har köpt ett hus där boarean i fastighetsregistret är 100 kvadratmeter. Nu visar det sig att huset bara är 90 kvadratmeter, men säljaren har fortfarande inte påstått något annat än att huset i fastighetsregistret står som 100 kvadratmeter.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Detta är en skrivelse i typ 99% av alla bostadsannonser. Areakällan är från taxeringsinformationen. Står ibland tillägg om att om arean är av väsentlig betydelse så rekommenderas uppmätning. Tror tyvärr att du har noll att hämta, såvida det inte finns en utfästelse från säljaren om en viss area, som nu inte stämmer.
Översikt över boarea och biarea som anges till 127 kvm och 72 kvm, med areakälla från taxeringsinformation.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Prata med villaägarförbundet. De ger begränsad gratis juridisk rådgivning till sina medlemmar (medlemskap är bra när du nu är villaägare oavsett ditt behov av juridisk rådgivning).

Deras erfarna fastighetsjurister kan ge dig bra råd, men även hänvisa till advokater som ger rabatt på arvodet om du är medlem.

Hjälpen som jag ser att du kan få av gratisnivån, är dels en seriös bedömning av om det är värt att driva detta (de jurister du har pratat med kanske ville ha uppdrag), dels kan de hjälpa dig att strukturera dina fakta och frågeställning. Det kan spara minst en betald advokat timme när du kommer till advokat.

Som sagt tag besked av den här typen från jurister med en väldigt stor nypa salt. De allra flesta mål som handlar om fel yta avgörs inte till köparens fördel.

En bekant köpte för en del år sedan ett fritidshus där säljaren hade gjort en tydlig utfästelse (gällde båtplats, som inte visade sig finnas), skriftligen. Jag som inte är jurist tyckte att utfästelsen såg tvivelaktig ut. Men de hittade en jurist som hävdade att det var ett solklart fall. De hade rätt till ca 100 000 i ersättning. Juristen skrev ett kravbrev. Så långt kostade juristen 10 000 kr.

Säljaren blånekade till att ha gjort en utfästelse, trots att den fanns upptagen i köpekontraktet (men i mina ögon tvivelaktig). Nu ändrar sig plötsligt juristen, "säljaren nekar ju att betala", bäst att ni inte driver det vidare. Alltså 10 000 kr senare.

Däremot anmälde de mäklaren till fastigehtsmäklarinspektionen. Mäklaren valde att pensionera sig precis innan inspektionen fattade beslut.

S Simonstahl skrev:
10-15% , det var inte lite skillnad.

Hur kan man inte se det med ögonen? Jag förstår om objektet är riktigt stort , men i en normal villa borde man se det.
Villan är stort och omständigheterna är sådana att man inte kunde upptäckt det med ögonen.

Som jag skrev i första inlägget så har jurister rekommenderat att jag driver ärendet vidare.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det brukar vara ett vanligt råd i såna här boareafrågor att det inte är någon idé att processa med säljaren. Vid visningen hade du möjlighet att själv mäta upp arean.
Dessutom brukar det vara uppgifter om boarea hämtade ur fastighetsregistret, och inte uppgifter från säljaren. Du har inte köpt ett hus som är 100 kvadratmeter stort, utan du har köpt ett hus där boarean i fastighetsregistret är 100 kvadratmeter. Nu visar det sig att huset bara är 90 kvadratmeter, men säljaren har fortfarande inte påstått något annat än att huset i fastighetsregistret står som 100 kvadratmeter.
Du får gärna läsa på om ämnet först.
Lantmäteriet hämtar sina siffror från deklarerade uppgifter från skatteverket. Dessa siffror deklareras av husägaren.
Inga vidare kontroller utförs av varken Lantmäteriet, Skatteverket eller Kommunen, gällande bo eller bi-area.

Säljaren bär på ansvaret för att dessa siffror stämmer.

Det finns många liknande fall som har prövats av domstol, till köparens fördel om du är intresserad att googla fram dessa.

S Simon GBG skrev:
Villan är stort och omständigheterna är sådana att man inte kunde upptäckt det med ögonen.
Nej, men du hade kunnat upptäcka det om du tagit med en lasermätare på visningen, till exempel.
S Simon GBG skrev:
Som jag skrev i första inlägget så har jurister rekommenderat att jag driver ärendet vidare.
Ja, men då så, vad frågar du oss icke-jurister för, då?
S Simon GBG skrev:
Lantmäteriet hämtar sina siffror från deklarerade uppgifter från skatteverket. Dessa siffror deklareras av husägaren.
Jag har läst på. Jag har några hus själv, dessutom. Uppgifterna om husets bo- och biarea kommer från den förste ägaren som lät bygga huset. Uppgifterna kommer nästan alltid från bygglovsritningarna.
S Simon GBG skrev:
Inga vidare kontroller utförs av varken Lantmäteriet, Skatteverket eller Kommunen, gällande bo eller bi-area.
Bygglovsritningarna och det färdigbyggda huset kontrolleras av kommunen.
S Simon GBG skrev:
Är du säker på det, om det inte är säljaren som lämnat uppgifterna till Skatteverket?
När taxeringsuppgifterna omprövas med jämna mellanrum behöver den som är nöjd med de uppgifter som finns i fastighetsregistret inte göra någonting. Det är först den som begär ändring av en uppgift som måste bekräfta med BankID, och har inte "din" säljare gjort det, ska hen då anses vara ansvarig för uppgifter som någon annan lämnat? Säljarens juridiska ombud (om du nu ger dig in i en tvist) kommer hävda att säljaren trodde att huset var så stort som det stod i fastighetsregistret, och inte hade någon anledning att tvivla på uppgifterna.
S Simon GBG skrev:
Det finns många liknande fall som har prövats av domstol, till köparens fördel om du är intresserad att googla fram dessa.
Varför ska jag googla för att bevisa din poäng?

• Gilla
perra i skogen och 2 till
  • Laddar…
Menar du att du har hittat rättsfall där köparen har fått rätt, där enda "utfästelsen" är att ytan är X kvm. enl lantmäteriets uppgifter?

Det är i så fall nytt för mig. Säljaren är INTE ansvarig för att dessa uppgifter stämmer. Säljaren är eventuellt ansvarig för att rapportera in korrekta uppgifter, när man är skyldig att rapportera. Men ytuppgiften ligger ofta oförändrad sedan 4 ägare bakåt i tiden. Du har ingen skyldighet att ändra något som ägare såvida du inte VET att det är fel.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, men du hade kunnat upptäcka det om du tagit med en lasermätare på visningen, till exempel.

Ja, men då så, vad frågar du oss icke-jurister för, då?

Jag har läst på. Jag har några hus själv, dessutom. Uppgifterna om husets bo- och biarea kommer från den förste ägaren som lät bygga huset. Uppgifterna kommer nästan alltid från bygglovsritningarna.

Bygglovsritningarna och det färdigbyggda huset kontrolleras av kommunen.

Är du säker på det, om det inte är säljaren som lämnat uppgifterna till Skatteverket?
När taxeringsuppgifterna omprövas med jämna mellanrum behöver den som är nöjd med de uppgifter som finns i fastighetsregistret inte göra någonting. Det är först den som begär ändring av en uppgift som måste bekräfta med BankID, och har inte "din" säljare gjort det, ska hen då anses vara ansvarig för uppgifter som någon annan lämnat? Säljarens juridiska ombud (om du nu ger dig in i en tvist) kommer hävda att säljaren trodde att huset var så stort som det stod i fastighetsregistret, och inte hade någon anledning att tvivla på uppgifterna.

Varför ska jag googla för att bevisa din poäng?
Jag har frågat efter tips på jurister, inte dina icke-jurist åsikter.

Du har redan pratat med jurister som vill ha dina pengar. Ta det vidare med dom?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket mindre skulle ni betalt för huset om ni visste detta vid köpet? Hade ni fortfarande budat lika högt, har ni ju inte lidit någon ekonomisk skada.

Tack för alla tips, råd och frågor.

De enda tips jag är intresserad av är jurister/advokater med erfarenhet av liknande fall.

S Simon GBG skrev:

Om vi vänder på resonemanget, om du i efterhand skulle ha upptäckt att huset är större än vad taxeringen anger, skulle du ha ersatt säljarna för dessa kvadratmetrar?

Poängen är att taxeringsinformationen är något dom flesta inte bryr sig om att uppdatera, du kan hitta fastigheter som har stora hus men där areataxeringen är en bråkdel av den verkliga ytan. Mått i annonser är ett cirka såvida ingen skriver att det är exakt uppmätt.

Hur har du kommit fram till att arean inte stämmer, har du ett protokoll från mättekniker? Du skriver även "den faktiska arean", vi har ju boarea, biarea, tomtarea. Kan du ha missat att någon yta är biarea exempelvis? Edit: Ser att du har en annan tråd där du skriver om BYA (byggarea). Du har inte blandat ihop BYA med BOA?

För att svara på din fråga får du vända dig till en advokatbyrå inom fastighetsrätt om du vill ha proffesionell rådgivning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.