1 948 läst ·
34 svar
2k läst
34 svar
Tips på fastighetsjurist
Då är det väl bara googla efter någon.
Tror alla är villiga att ta dina pengar i början.
Att folk här inne försöker hjälpa dig att spara pengar på antagligen helt onödiga juristkostnader verkar du ju helt vara emot.
Så kör på.
Återkoppla gärna hur det gick. 👍👍
Tror alla är villiga att ta dina pengar i början.
Att folk här inne försöker hjälpa dig att spara pengar på antagligen helt onödiga juristkostnader verkar du ju helt vara emot.
Så kör på.
Återkoppla gärna hur det gick. 👍👍
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Som sagt, via villaägarförbundet kan du få tips om advokater som har erfarenhet av just den här frågan. De har en lista med advokater, och de har lite koll på vilken typ av mål de olika advokaterna brukar ta. Det varierar kanske mellan mål som rör dåliga renoveringar eller frågor runt försäljning.S Simon GBG skrev:
Men om du har hittat mål där köpare fått rätt trots "friskrivning" om att uppgiften kommer från XX, så tror jag att många här på forumet gärna vill se det. Det vore intressant.
Tack för enda vettiga tipset bland alla inlägg.H hempularen skrev:Som sagt, via villaägarförbundet kan du få tips om advokater som har erfarenhet av just den här frågan. De har en lista med advokater, och de har lite koll på vilken typ av mål de olika advokaterna brukar ta. Det varierar kanske mellan mål som rör dåliga renoveringar eller frågor runt försäljning.
Men om du har hittat mål där köpare fått rätt trots "friskrivning" om att uppgiften kommer från XX, så tror jag att många här på forumet gärna vill se det. Det vore intressant.
Här kommer första länken efter en enkel googling:
https://www.domstol.se/nyheter/2021/05/huskopare-far-prisavdrag-for-felaktig-uppgift-om-boarea/
Utvecklar lite här ifall någon i framtiden skulle behöva informationen:
Det du skriver om "friskrivning" gäller inte när man endast anger "Enligt Lantmäteriet" eller annan källa.
Friskrivning gör man genom att uppmana, i avtal eller objektbeskrivning, om att göra egen areamätning om storleken är viktig. Detta har jag själv har läst i många annonser. Många gånger står detta i det finstilta på sista sidan av avtalet.
I övrigt gör säljaren en utfästelse när den godkänner objektbeskrivning.
Den förklaring jag skrev tidigare kring Lantmäteriets beslut var att dessa siffror skickas in av ägaren och är inte något Lantmetäriet verifierar på något vis.
Jag trodde själv att det skulle finnas kontroller, men så är inte fallet.
Hur det ligger till med rapporteringsskyldigheten vet jag inget om, och kan därför inte uttala mig om det.
Här handlar det om felaktiga uppgifter i annons och avtal.
Oberoende om vad det handlar om så bör man tänka på att jurister har ett intresse att fall drivs, tänk på den timtaxa de tar, de vinner oavsett hur fallet slutar. Lite som att fråga en säljare på EL-Giganten om han tycker att jag verkligen behöver köpa en ny TV.S Simon GBG skrev:
men den domänen handlade ju om att dom köpt ett hus från ett företag. Att huset var mindre än vad företaget sagt när dom beställde/köpte det.
Dom reklamerade då en felaktig vara.
Mellan privatpersoner är det lite svårare.
Dom reklamerade då en felaktig vara.
Mellan privatpersoner är det lite svårare.
Det fallet du länkar till handlar om något helt annat.
Den felaktiga arean har ingenting med taxeringsuppgifter att göra, den handlar om kontraktshandlingar för ett nybyggt hus där fördelning mellan boarea och biarea var fel. Dvs huset är byggt på handlingar från en småhusentreprenör som har skrivit BOA xx kvm och BIA xx kvm och specificerat på ritning, och tar således ansvar för den uppgiften.
Den felaktiga arean har ingenting med taxeringsuppgifter att göra, den handlar om kontraktshandlingar för ett nybyggt hus där fördelning mellan boarea och biarea var fel. Dvs huset är byggt på handlingar från en småhusentreprenör som har skrivit BOA xx kvm och BIA xx kvm och specificerat på ritning, och tar således ansvar för den uppgiften.
Angående jurist så är det nog bra att välja någon i närheten, så det beror delvis på var du bor. Tänk på att jurister kan ta på sig även knepiga mål om man har brist på klienter, så gör en noggrann bedömning. En bra möjlighet är att anlita någon jurist som vunnit ett fall av snarlik typ, då finns erfarenheten. Du redovisar ett ärende, men det är knappast relevant. För fastighetsförsäljningar mellan personer gäller Jordabalken. Det fall som du refererar gäller en fastighet som köpts (nybyggd?) av en näringsidkare, så det är en annan lagstiftning.S Simon GBG skrev:Tack för enda vettiga tipset bland alla inlägg.
Här kommer första länken efter en enkel googling:
[länk]
Utvecklar lite här ifall någon i framtiden skulle behöva informationen:
Det du skriver om "friskrivning" gäller inte när man endast anger "Enligt Lantmäteriet" eller annan källa.
Friskrivning gör man genom att uppmana, i avtal eller objektbeskrivning, om att göra egen areamätning om storleken är viktig. Detta har jag själv har läst i många annonser. Många gånger står detta i det finstilta på sista sidan av avtalet.
I övrigt gör säljaren en utfästelse när den godkänner objektbeskrivning.
Den förklaring jag skrev tidigare kring Lantmäteriets beslut var att dessa siffror skickas in av ägaren och är inte något Lantmetäriet verifierar på något vis.
Jag trodde själv att det skulle finnas kontroller, men så är inte fallet.
Hur det ligger till med rapporteringsskyldigheten vet jag inget om, och kan därför inte uttala mig om det.
Här handlar det om felaktiga uppgifter i annons och avtal.
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/boytan-mindre-vad-saljaren-angivit-koparna-fick-prisavdrag/
"En köparens plikt att undersöka fastigheten innan köpet sträcker sig väldigt långt och köparen kan i regel aldrig åberopa något ”fel” som denne borde ha upptäckt vid en genomgående undersökning av fastigheten. Detta gäller med undantag för sådant som framgår av avtalet eller som säljaren ”anses ha utfäst”. Genom utfästelsen garanterar säljaren att saker och ting förhåller sig på ett visst sätt. Garantin innebär att köparen i princip befrias från sin undersökningsplikt gällande det specifika förhållandet. Hovrätten ansåg alltså – till skillnad från tingsrätten – att en uppgift om boyta kan utgöra en sådan utfästelse som befriar köparen från dennes undersökningsplikt."
"En köparens plikt att undersöka fastigheten innan köpet sträcker sig väldigt långt och köparen kan i regel aldrig åberopa något ”fel” som denne borde ha upptäckt vid en genomgående undersökning av fastigheten. Detta gäller med undantag för sådant som framgår av avtalet eller som säljaren ”anses ha utfäst”. Genom utfästelsen garanterar säljaren att saker och ting förhåller sig på ett visst sätt. Garantin innebär att köparen i princip befrias från sin undersökningsplikt gällande det specifika förhållandet. Hovrätten ansåg alltså – till skillnad från tingsrätten – att en uppgift om boyta kan utgöra en sådan utfästelse som befriar köparen från dennes undersökningsplikt."
Den jurist som köparen hade anlitat i det fallet du refererar kan väl vara bra att anlita. Det ärendet är dock från 2017. Efter ett antal komplicerade fall kring denna tid så har flertalet mäklare förändrat hur man anger uppgifter om ytor, typ att det är säljarens/registers uppgift och att det bör kontrolleras före köp om köparen anser det viktigt. Vi vet ju inte vilken typ av angivelse som fanns vid ditt köp och om det kan ses som en utfästelse, men en kompetent jurist kan göra en bedömning om möjligheter att gå vidare rättsligt.S Simon GBG skrev:
Tänk på att det bör ställas krav på säljaren inom rimlig tid, så om det tar ett tag för bedömning bör du inleda med att uppmärksamma säljaren på att krav kan komma. Det kan leda till att ni når en kompromiss.
Det kan även vara skillnad i sak om det står i avtalet att det är "säljarens uppgifter " eller tex "siffror från lantmäteriet".S Simon GBG skrev:[länk]
Återigen länkar du till domar som är helt annorlunda än ditt.
Ena domen har säljaren utfäst en viss area och bekräftat i mail. Andra domen är likaså annorlunda än ditt fall.
Jag tror inte du har något att hämta såvida säljaren i ditt fall har på något sätt bekräftat och utfäst en viss storlek. Annars är det väl Skatteverket du får skylla på, areainformationen är ju hämtad enl. deras uppgifter.
Vad säger din energideklaration då om uppvärmd yta?
Ena domen har säljaren utfäst en viss area och bekräftat i mail. Andra domen är likaså annorlunda än ditt fall.
Jag tror inte du har något att hämta såvida säljaren i ditt fall har på något sätt bekräftat och utfäst en viss storlek. Annars är det väl Skatteverket du får skylla på, areainformationen är ju hämtad enl. deras uppgifter.
Vad säger din energideklaration då om uppvärmd yta?
Det du skriver stämmer helt, precis som jag nämnt i tidigare inlägg.K klimt skrev:Den jurist som köparen hade anlitat i det fallet du refererar kan väl vara bra att anlita. Det ärendet är dock från 2017. Efter ett antal komplicerade fall kring denna tid så har flertalet mäklare förändrat hur man anger uppgifter om ytor, typ att det är säljarens/registers uppgift och att det bör kontrolleras före köp om köparen anser det viktigt. Vi vet ju inte vilken typ av angivelse som fanns vid ditt köp och om det kan ses som en utfästelse, men en kompetent jurist kan göra en bedömning om möjligheter att gå vidare rättsligt.
Tänk på att det bör ställas krav på säljaren inom rimlig tid, så om det tar ett tag för bedömning bör du inleda med att uppmärksamma säljaren på att krav kan komma. Det kan leda till att ni når en kompromiss.
Har man skrivit den texten och uppmanat till mätning då har man friskrivit sig från detta "utfästelse".
Att skriva "Areauppgifter från lantmäteriet" räcker inte som friskrivning.
Felet ska dessutom utgöra en väsentlig skillnad i köpeskillingen.
Tyvärr verkar det som att de flesta inte reglerna kring köparens och säljarens ansvar och innebörden av olika formuleringar i avtal.
Detta vill jag skylla på svenska myndigheter som inte kontrollerar rapporterade areauppgifter.
Jag har även varit i kontakt med kommunen som svarar att de inte gör några kontrollmätningar utom byggnadsarea eller nockhöjd.
Det viktiga här är att en areamätning inte faller under köparens undersökningsplikt, såvida det inte går att upptäcka felet med ögon, samt att uppgifter i en objektbeskrivning som godkänns av säljaren är utfästelse om man inte friskriver sig från det.Jonatan79 skrev:
"Siffror från lantmäteriet" kanske klassas som friskrivning, men de jurister jag har talat med har informerats om texten och responsen jag fick från båda var ifall det förekom friskrivning i det finstilta.
Jag letar helt enkelt efter en jurist som har erfarenhet av liknande fall som kan kontrollera allt innan vi påbörjar en förhandling.
Folk behöver förstå att man inte kan bara lämna felaktiga uppgifter när det gäller sådana stora affärer, som har direkt påverkan på köpeskillingen, och förvänta sig att komma undan med "jag hade ingen aning".