Skulle snarare påstå att båda är lika viktiga. Hur mycket man än jobbar med rörsystemet, stegar ner optimalt, undviker höga flödeshastigheter, får det 100% tätt, dämpare överallt osv så är ett i grunden tystare aggregat alltid att föredra.

Speciellt vid efterinstallation är det inte alltid lätt att hitta en perfekt plats.

Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Professionellt utförda installationer visar inte sådan symptom eftersom fläktjud, genomhörning och ev vibrationer är enkla problem ett åtgärda med en korrekt konstruktion av kanalsystemet med lämplig placering av aggregatet.

Det är främst hemma-fixare som råkar ut för dessa problem pga undermåliga kanal-konstruktioner, felaktig eller bristfällig montering. Om dessa problem uppstår rekommenderar jag att man kontaktar en erfaren FTX-firma som kan hjälpa till att åtgärda problemen.
Exakt, även om det finns några klåpare där ute dom maskerar sig som bra firmor och även de genererar söderplågade aggregat kombinerat med 80-100 kanaler. Gärna i plast dessutom :sweat:

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
Huddingebo Huddingebo skrev:
Skulle snarare påstå att båda är lika viktiga. Hur mycket man än jobbar med rörsystemet, stegar ner optimalt, dämpare överallt osv så är ett i grunden tystare aggregat alltid att föredra. Speciellt vid efterinstallation är det inte alltid lätt att hitta en perfekt plats.
Professionella ventilationsfirmor beräknar nödvändig dämpning med med hjälpa av program (tex Autocad med speciella plugins) där man anpassar parameter baserade på tex tryck vid nominellt flöde, maxflöde, kapacitet på aggregat, etc.

Av den anledning finns det inte heller behov av välja speciella aggregat eftersom de flesta är likvärdiga rent ljudmässigt och kan hanteras med standardmaterial för användning i mindre fastigheter som tex enfamiljshus. Placering och montering av aggregatet är den enklare delen.

Som sagt, det är i huvudsak hemmafixare som struntat att ta professionell hjälp som drabbas av ljudproblem.

• Haha
Jockebanan
  • Laddar…
Ditt påstående är inte sant.
Hur mycket oljud aggregatet strålar ut skiljer sig väldigt mycket åt mellan olika fabrikat med samma kapacitet.

Val av aggregat påverkar hur mycket det kommer att låta för skillnader på över 10dB får du jobba enormt mycket med dämpning för att trolla bort. Ofta har man svårt att få plats med ens grundläggande ljuddämpare före och efter don och aggregat.

Jämför man de uppmätta värdena på dessa 8 aggregat så ser man att det skiljer sig väldigt mycket:
Även i utländska tester har jag sett samma skillnader.

http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/ftx-aggregat/ftx-aggregat-hus-med-130-m-boyta/

Jobbar du möjligtvis med montering/försäljning av ett fabrikat som har sämre ljudprestana?
Jag tycker du sprider en del osanningar här.

Boilerplate4U
Hur mycket oljud aggregatet strålar ut skiljer sig väldigt mycket åt mellan olika fabrikat med samma kapacitet.

Val av aggregat påverkar hur mycket det kommer att låta för skillnader på över 10dB får du jobba enormt mycket med dämpning för att trolla bort. Ofta har man svårt att få plats med ens grundläggande ljuddämpare före och efter don och aggregat.

Jämför man de uppmätta värdena på dessa 8 aggregat så ser man att det skiljer sig väldigt mycket:

[länk]

Jobbar du möjligtvis med montering/försäljning av ett fabrikat som har sämre ljudprestana?
Jag har en bekant som driver en större ventilationsfirma som hjälpt mig och flera inom min bekantskapskrets. Det är med korrekt design av kanalsystemet som är relevant. Allt annat är trams och amatörgissningar.

Redigerat:

[länk]

Intressant aspekt. Hur resonerade du när du valde aggregat och vilken modell blev det då? Baserades det utifrån ljuddata?

S
Om ni vill ha en bränslesnål bil så köp en Ferrari och kör den i 50 km/h, då drar den mindre än en Fiat som kör i 50 km/h ;).

P pappel skrev:
Intressant aspekt. Hur resonerade du när du valde aggregat och vilken modell blev det då? Baserades det utifrån ljuddata?
Jag valde utifrån ljuddata och verkningsgrad och byggde ett system efter konstens alla regler för att undvika ljud och dämpa ljud från aggregatet så mycket det gick utifrån förutsättningarna.
Har litegrann jobbat med problem med ljud inom fordonsindustrin.
Lärdomen därifrån är att det alltid blir enklast och billigast att lösa problemet vid dess källa.
En bullrig kupefläkt, motor, hjulupphängning går att i viss mån dämpa.med absorbenter och isolatorer, men bäst är alltid att ha så tysta grundkomponenter i grunden som möjligt.

Sen kan rörsystem förstärka ljud om man gör fel.
Långa raka rör med höga hastigheter är aldrig bra.
Men placera helst aggregatet långt ifrån sovrum, ljuddämpare överallt där de får plats.
Har själv över 20st fasta och slangdämpare.

Det är tyst!
Ska man vara supernoga behöver man specifika fläktdata och avancerade simuleringsprogram.
Något som inte tror ens många proffs har. Autocad med tillval räcker inte och grunddata saknas, bara tryck och flöden och med de kommer man kanske en liten bit.

Fläktteori kopplat till ljud är avancerat men har man erfarenhet så ser man att fläktarna på olika aggregat är olika designade och olika stora trots samma angivna kapacitet.
För mig säger det att tillverkare satsar olika mycket på ljudproblematiken.

• Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Professionella ventilationsfirmor beräknar nödvändig dämpning med med hjälpa av program (tex Autocad med speciella plugins) där man anpassar parameter baserade på tex tryck vid nominellt flöde, maxflöde, kapacitet på aggregat, etc.

Av den anledning finns det inte heller behov av välja speciella aggregat eftersom de flesta är likvärdiga rent ljudmässigt och kan hanteras med standardmaterial för användning i mindre fastigheter som tex enfamiljshus. Placering och montering av aggregatet är den enklare delen.

Som sagt, det är i huvudsak hemmafixare som struntat att ta professionell hjälp som drabbas av ljudproblem.
Jag hoppas du inte fullt allvarligt menar att det är egalt vilket aggregat en konsument väljer om det tex skiljer sig 10db vid i övrigt jämförbara förhållanden? En inte helt galen jämförelse mellan tex ett underdimensionerat aggregat och något rätt för uppgiften. Att man dämpar bort skillnaden sedan med ljuddämpare osv?

Kom ihåg att detta är ett forum där ofta en konsument söker råd av andra konsumenter kring erfarenheter och lärdomar. Tycker de råd TS fått hittills varit fullt rimliga

Boilerplate4U
M myrstack skrev:
Jag hoppas du inte fullt allvarligt menar att det är egalt vilket aggregat en konsument väljer om det tex skiljer sig 10db vid i övrigt jämförbara förhållanden? En inte helt galen jämförelse mellan tex ett underdimensionerat aggregat och något rätt för uppgiften. Att man dämpar bort skillnaden sedan med ljuddämpare osv?

Kom ihåg att detta är ett forum där ofta en konsument söker råd av andra konsumenter kring erfarenheter och lärdomar. Tycker de råd TS fått hittills varit fullt rimliga
Ljudnivå ligger i paritet med aggregatets kapacitet och skiljer sig inte nämnvärt mellan olika kvalitetsmärken. Den skillnad som finns är försumbar och hanteras med standardkomponenter i ett korrekt designad kanalsystem.

Men som sagt, det är ditt val om du vill chansa och basera en konstruktion på amatörmässiga åsikter eller anlita en erfaren expert. Att slänga ut rena gissningar är dock att missleda oss som konsumenter.

• Haha
Jockebanan
  • Laddar…
S stefan991 skrev:
Jag försöker inte vara krånglig men ibland förenklas saker lite väl. Vad jag vänder mig emot är; säg att jag vill sätta in ett system i ett hus på 150 kvm, då är tipsen ofta, sätt in ett som är anpassat för 300 kvm så blir det som tystast. Det stämmer inte.

Jag hittar inte det du nämner, så jag frågar: är ett Heru 200 tystare än ett Heru 100 om man vill installera det i en villa på 150 kvm?
Det är inte möjligt att helt upp och ned svara på utan att veta hur systemet är uppbyggt mer exakt.
Men om vi antar ett flöde om 60l/s och ett systemtryck om 120Pa för villan på 150kvm avger det större aggregatet lägre ljud, kring 10dB(A) lägre sammanvägt ljud för både tilluft och frånluftssystemet.

Men som jag tidigare skrivit, man bör planera hela sitt system efter behov och krav.
Väljer man det större aggregatet och struntar i övriga aspekter vad gäller systemet kan slutljudet mycket väl bli högre än med ett mindre aggregat.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…

[länk]

Skillnaden i energi och ljudvärden är så pass olika i den länkade undersökningen att jag misstänker att det finns fler orsaker än att det är kvalitetsskillnad mellan aggregaten, så som att man inte jämfört aggregat med motsvarande storlek eller utförande.
Med det sagt finns det naturligtvis kvalitetsskillnader mellan olika aggregat och aggregattillverkare.

Vill man vara än mer säker på att aggregatet är av kvalitet kan man titta efter om aggregattilverkaren normalt certifierar sina aggregat enligt Eurovent eller än hellre att aggregatet är certifierat enligt detsamma.
Då blir dock urvalet mindre och den aggregattillverkare (tror jag i varje fall) som oftast förekommer här på forumet kan inte väljas.
Det man då säkerställer är att aggregatet verkligen har provats och att provningen redovisas på ett reglerat sätt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Skillnaden i energi och ljudvärden är så pass olika i den länkade undersökningen att jag misstänker att det finns fler orsaker än att det är kvalitetsskillnad mellan aggregaten, så som att man inte jämfört aggregat med motsvarande storlek eller utförande.
Med det sagt finns det naturligtvis kvalitetsskillnader mellan olika aggregat och aggregattillverkare.

Vill man vara än mer säker på att aggregatet är av kvalitet kan man titta efter om aggregattilverkaren normalt certifierar sina aggregat enligt Eurovent eller än hellre att aggregatet är certifierat enligt detsamma.
Då blir dock urvalet mindre och den aggregattillverkare (tror jag i varje fall) som oftast förekommer här på forumet kan inte väljas.
Det man då säkerställer är att aggregatet verkligen har provats och att provningen redovisas på ett reglerat sätt.
Läs hela hela testet. De har jämfört aggregat som av tillverkaren har rekommenderats för det fiktiva husets behov.
Min egen erfarenhet är också att aggregat låter väldigt olika mycket när man hör de igång. Dvs kör de på max och lyssnar på armlängds avstånd från burken.
Jag har lyssnat på flera aggregat och bland annat olika storlekar på Österberg och tycker definitivt att det skiljde mycket i ljud beroende på fabrikat men inte när jag jämförde olika storlekar.

Där jag bor har 90% av husen byggts sedan 2015 så jag har haft goda möjligheter att jämföra hos grannar.

Läs hela hela testet. De har jämfört aggregat som av tillverkaren har rekommenderats för det fiktiva husets behov.
Min egen erfarenhet är också att aggregat låter väldigt olika mycket när man hör de igång. Dvs kör de på max och lyssnar på armlängds avstånd från burken.
Jag har lyssnat på flera aggregat och bland annat olika storlekar på Österberg och tycker definitivt att det skiljde mycket i ljud beroende på fabrikat men inte när jag jämförde olika storlekar.

Där jag bor har 90% av husen byggts sedan 2015 så jag har haft goda möjligheter att jämföra hos grannar.
Jag är inte riktigt med på vad du menar. Ljuger aggregattillverkarna om sin ljuddata mellan storlekar eller vill du poängtera det jag försökt säga, att systemet i sin helhet spelar roll inte endast aggregatljudet?

D jonas_t skrev:
Jag är inte riktigt med på vad du menar. Ljuger aggregattillverkarna om sin ljuddata mellan storlekar eller vill du poängtera det jag försökt säga, att systemet i sin helhet spelar roll inte endast aggregatljudet?
Ljuger däckstillverkarna om prestandan för buller?
Uppenbarligen om man läser en hög med däckstester.
Båda är viktiga, men för ett givet system med ett antal möjliga monterbara ljuddämpare kommer valet av aggregat att påverka till största delen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.