Jag undrar om någon har tips om en bra "vaxduk" till köksbordet. Vet inte om vaxduk är rätt ord, men det jag menar är en duk med lätt avtorkbar plastyta och någon form av väv som bas.

Familjens två senaste dukar är köpta på en tygaffär här i stan och de har inte varit bra. Duken spricker i de fyra hörnen och ytan blir "bucklig" redan efter några månader.

Som jag minns från när jag var barn hade vi samma duk i åratal utan att den blev ful.

Z ZipLock skrev:
Jag undrar om någon har tips om en bra "vaxduk" till köksbordet. Vet inte om vaxduk är rätt ord, men det jag menar är en duk med lätt avtorkbar plastyta och någon form av väv som bas.

Familjens två senaste dukar är köpta på en tygaffär här i stan och de har inte varit bra. Duken spricker i de fyra hörnen och ytan blir "bucklig" redan efter några månader.

Som jag minns från när jag var barn hade vi samma duk i åratal utan att den blev ful.
De nyare dukarna är förmodligen mer miljömässiga ...

BirgitS
yonna yonna skrev:
De nyare dukarna är förmodligen mer miljömässiga ...
Kanske inte bara bättre för miljön utan även för människor, t.ex. om det var mycket hormonstörande ftalater (mjukgörare) förut.

Vi har provat flera typer av "vaxdukar" de flesta från Hornbach och en från en markisfirma. Alla har haft samma problem som TS beskriver. Kan se bra ut ca 3 månader sen är det "töjveck" vid alla sittplatser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.