2 192 läst ·
33 svar
2k läst
33 svar
Tips på bra Luft/luft eller liknande
LLVP för kylning är kalas, men man bör ju skaffa förutsättningar för det också. Jag har placerat sovrummen på bottenvåningen och där har vi 18 grader på sommaren. Eller rättare sagt, vi kyler till 18 grader mitt på dagen. På morgonen är det oftast runt 21 grader, men då är det dags att kyla igen.
Vi lämnar dörrarna till sovrummen öppna på dagen.
Men grunden är att vi inte släpper in någon värme på sommaren. Rullgardiner nere och dörrar/fönster stängda.
På ovanvåningen är det korsdrag som gäller. Det skulle i praktiken vara svårt att kyla denna våning då vi har kök och vardagsrum där. Att stänga för fönstren skulle hjälpa lite, men vi har valt att ha alla stora fönster mot nordväst så solen värmer bara en stund på kvällen ändå.
Problemet med korsdrag är att det inte hjälper de varmaste dagarna på året, det blåser oftast dåligt dessa dagar.
Vi lämnar dörrarna till sovrummen öppna på dagen.
Men grunden är att vi inte släpper in någon värme på sommaren. Rullgardiner nere och dörrar/fönster stängda.
På ovanvåningen är det korsdrag som gäller. Det skulle i praktiken vara svårt att kyla denna våning då vi har kök och vardagsrum där. Att stänga för fönstren skulle hjälpa lite, men vi har valt att ha alla stora fönster mot nordväst så solen värmer bara en stund på kvällen ändå.
Problemet med korsdrag är att det inte hjälper de varmaste dagarna på året, det blåser oftast dåligt dessa dagar.
Har en Mitsubishi Hero LN 35 på undervåningen sen hösten 2022. Bra värme på vintern och behaglig kyla varma sommardagar. Övervåningen har varit svår att kyla ner så nu har jag sedan någon vecka tillbaka låtit installera en Mitsubishi Dojo 35, en golvmodell, där uppe eftersom det är mest snedtak på övervåningen. Hittills supernöjd och har en behaglig temperatur även på övervåningen. Har inte testat den på värme än men är övertygad om att det kommer att funka. Bor utanför Haparanda.JonazThern skrev:
Vi har idag insett att vi behöver investera i kylning på övervåningen! Även med fönster stängda och mörkläggningsgardiner så är det 27 grader på vardera av ungarnas rum. Nu ståre det en AC i hallen sopm kyler OK men vi funderar på något mer långsiktigt för hela huset. Tanken är kanske 1 på varje våning, med främst övervåning som fokus.
Kan ni ge mig lite tips på vilka maskiner ni har, så jag kan läsa på lite och skicka in offerter?![]()
Har en Fuji hemma, funkar skitbra... är helnöjd... Mitsubischi står det på dom på jobbet.. funkar lika bra...JonazThern skrev:
Vi har idag insett att vi behöver investera i kylning på övervåningen! Även med fönster stängda och mörkläggningsgardiner så är det 27 grader på vardera av ungarnas rum. Nu ståre det en AC i hallen sopm kyler OK men vi funderar på något mer långsiktigt för hela huset. Tanken är kanske 1 på varje våning, med främst övervåning som fokus.
Kan ni ge mig lite tips på vilka maskiner ni har, så jag kan läsa på lite och skicka in offerter?![]()
Hade panasonic i förra huset... han testa tre stycken Panasonic mellan 1991 och 2014 Alla funkade som förväntat. Så länge man vänder sig till en bra återförsäljare med bra renommé som finns lokalt så är det inga bekymmer. Pumpen håller sina 12-18 år. Brosan är inne på sin tredje luftluft och han har också resonerat så. undvik dom "landsomfattande" firmorna som inte sköter kundkontakten själv så blir du nöjd.
Hade inte budjeterat luft luft när vi byggde hus då vi drog in fjärrvärme.. men det är en komfortgrej... Oerhört skönt sommartid.. Vintern som var var mild och elpriserna snälla så vi sparade nog några kronor på värmepunpen vs fjärrvärmen.. (Vill minnas att priset /KWh på värme och el skiljer endast 15 öre... så det blir snålare att utnyttja värmepumpen till värme om än att komforten blir lidande vintertid)
För övrigt hjälper inte gardiner mot värmen om dom inte är på utsidan av fönstret.
Har både en Daikin Stylish och en Mitsubishi Ninja. Skulle välja Daikin hellre än Mitsubishi nästa gång. Tystare utedel och finare material/design på innedel, fjärrkontroll etc. Sen kyler och värmer de säkert ungefär lika bra men Daikin känns betydligt mer premium.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden