D DanielSt81 skrev:
Vad är det för maskin du har tittat på?
Ja det finns olika märken men jag kollar på en monoblock luftvärmepumplösning. 😃

Affärsexperten Affärsexperten skrev:
Ja det finns olika märken men jag kollar på en monoblock luftvärmepumplösning. 😃
De är väl sämre på allt en en vanlig luft/ luftvärmepump?

F fribygg skrev:
De är väl sämre på allt en en vanlig luft/ luftvärmepump?
Menar du att monoblock är sämre? Det vet jag inte. Därför blev jag sugen på testa. Hoppas jag tolka din fråga rätt?

Menar du att monoblock är sämre? Det vet jag inte. Därför blev jag sugen på testa. Hoppas jag tolka din fråga rätt?
Jag menar att en vanlig l/l pump förmodligen är bättre än en monoblock i allt.

F fribygg skrev:
Ja det har du förmodligen helt rätt i!

F fribygg skrev:
Det är typ det jag också har hört. Vore intressant att höra av någon som har testat. Känns som ett mellansteg mellan llvp och vanlig fläkt.

Ja det har du förmodligen helt rätt i!
Är du "Affärsexpert" borde du ju jämföra prestanda och pris innan du ens funderar på att köpa en monoblock

F fribygg skrev:
Är du "Affärsexpert" borde du ju jämföra prestanda och pris innan du ens funderar på att köpa
F fribygg skrev:
Är du "Affärsexpert" borde du ju jämföra prestanda och pris innan du ens funderar på att köpa en monoblock
Jag har inte påstått att monoblock är bättre än en traditionell luft/luft-värmepump. Tvärtom skrev jag att jag vill testa en eftersom jag saknar egen erfarenhet av den typen. För mitt kontor i attefallshuset lockar den eftersom den är billigare och går att installera själv utan kyltekniker. Om den sedan motsvarar mina förväntningar återstår att se. 😊

Visst får man mindre prestanda per krona jämfört med många vanliga luft/luft-värmepumpar. Men i mitt fall väger den enkla installationen och den lägre totalkostnaden också in i bedömningen.

• Gilla
Anneli Törnros och 1 till
  • Laddar…
Visst får man mindre prestanda per krona jämfört med många vanliga luft/luft-värmepumpar..
Så är det.

Köpte mitsubishis HR35VF förra året, den är så effektiv, så har inte ens behövt starta den i år =)

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Har sedan en vecka tillbaka två Mitsubishi Hero, en LN35 och en LN50. Ett gammalt timmerhus som inte kommer att tilläggsisoleras.

Min initiala känsla är, bra kvalitet och väldigt hög effektivitet. Runt 30 ute och de ligger och puttrar på 22 gr.

Som många är inne på så tog jag en lokal firma genom personliga referenser. Bra jobbat ch smidigt. Det var inte billigt men detta kommer vara grunden i hela husets uppvärmning.

R Rockerik skrev:
Har sedan en vecka tillbaka två Mitsubishi Hero, en LN35 och en LN50. Ett gammalt timmerhus som inte kommer att tilläggsisoleras.

Min initiala känsla är, bra kvalitet och väldigt hög effektivitet. Runt 30 ute och de ligger och puttrar på 22 gr.

Som många är inne på så tog jag en lokal firma genom personliga referenser. Bra jobbat ch smidigt. Det var inte billigt men detta kommer vara grunden i hela husets uppvärmning.
Kan bara instämma. Effektiva maskiner. Sen vad som anses billigt och inte billigt är ju ganska personberoende. Om jag bara tänker som nu när jag inte får så mycket sömn pga värmen så är priset i relation inte dyr för min del. Och det kommer ju vara så minst en gång per år och det kanske blir värre. Så om den nu håller 15-20 år så skulle jag inte tveka. Men jag förstår vad du menar. Det kostar en del.

Sittställning
A Argastesnickaren skrev:
Mitsubishi hero 25 ställd på 22 grader vilket är riktigt skönt såna här dagar i Skåne:)
Mitsubishi ln25, hero 2.0 är nog en av dom bästa. Ooooootroligt tyst är den.

Den märks inte alls vid normal drift.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Mitsubishi ln25, hero 2.0 är nog en av dom bästa. Ooooootroligt tyst är den.

Den märks inte alls vid normal drift.
Jag har den i kombination med solceller också.
Kör den på kyla under dagen då solcellerna ger bra kräm så är det svalt hela dygnet tillsammans med en frånluftsvärmepump som jag drar ner på under dagen för att inte dra in en massa varm luft som jag sen ökar under natten för att kyla även då med gratis nattkyla när temperaturen sjunker ute.
Funkar klockrent.

S
Har en Mitsubishi ft25 som håller dräglig temp i hela bottenplan (ca 110m2) även nu när det var 32 grader varmt. Drar inte speciellt mycket el, runt 800w i kylläge. Har dock svårt att få upp kyla till övervåningen, ftx ventilationen hjälper till lite grann men det är nog vettigt att få en innedel även på ovanvåningen om det går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.