4 352 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Tips på bra Luft/luft eller liknande
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har inte påstått att monoblock är bättre än en traditionell luft/luft-värmepump. Tvärtom skrev jag att jag vill testa en eftersom jag saknar egen erfarenhet av den typen. För mitt kontor i attefallshuset lockar den eftersom den är billigare och går att installera själv utan kyltekniker. Om den sedan motsvarar mina förväntningar återstår att se. 😊F fribygg skrev:
Visst får man mindre prestanda per krona jämfört med många vanliga luft/luft-värmepumpar. Men i mitt fall väger den enkla installationen och den lägre totalkostnaden också in i bedömningen.
Har sedan en vecka tillbaka två Mitsubishi Hero, en LN35 och en LN50. Ett gammalt timmerhus som inte kommer att tilläggsisoleras.
Min initiala känsla är, bra kvalitet och väldigt hög effektivitet. Runt 30 ute och de ligger och puttrar på 22 gr.
Som många är inne på så tog jag en lokal firma genom personliga referenser. Bra jobbat ch smidigt. Det var inte billigt men detta kommer vara grunden i hela husets uppvärmning.
Min initiala känsla är, bra kvalitet och väldigt hög effektivitet. Runt 30 ute och de ligger och puttrar på 22 gr.
Som många är inne på så tog jag en lokal firma genom personliga referenser. Bra jobbat ch smidigt. Det var inte billigt men detta kommer vara grunden i hela husets uppvärmning.
Kan bara instämma. Effektiva maskiner. Sen vad som anses billigt och inte billigt är ju ganska personberoende. Om jag bara tänker som nu när jag inte får så mycket sömn pga värmen så är priset i relation inte dyr för min del. Och det kommer ju vara så minst en gång per år och det kanske blir värre. Så om den nu håller 15-20 år så skulle jag inte tveka. Men jag förstår vad du menar. Det kostar en del.R Rockerik skrev:Har sedan en vecka tillbaka två Mitsubishi Hero, en LN35 och en LN50. Ett gammalt timmerhus som inte kommer att tilläggsisoleras.
Jag har den i kombination med solceller också.Sittställning skrev:
Kör den på kyla under dagen då solcellerna ger bra kräm så är det svalt hela dygnet tillsammans med en frånluftsvärmepump som jag drar ner på under dagen för att inte dra in en massa varm luft som jag sen ökar under natten för att kyla även då med gratis nattkyla när temperaturen sjunker ute.
Funkar klockrent.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 522 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 522 inlägg
Har en Mitsubishi ft25 som håller dräglig temp i hela bottenplan (ca 110m2) även nu när det var 32 grader varmt. Drar inte speciellt mycket el, runt 800w i kylläge. Har dock svårt att få upp kyla till övervåningen, ftx ventilationen hjälper till lite grann men det är nog vettigt att få en innedel även på ovanvåningen om det går.