Vi har idag insett att vi behöver investera i kylning på övervåningen! Även med fönster stängda och mörkläggningsgardiner så är det 27 grader på vardera av ungarnas rum. Nu ståre det en AC i hallen sopm kyler OK men vi funderar på något mer långsiktigt för hela huset. Tanken är kanske 1 på varje våning, med främst övervåning som fokus.

Kan ni ge mig lite tips på vilka maskiner ni har, så jag kan läsa på lite och skicka in offerter? :)
 
Ett tips är att du uppsöker en lokal firma som pysslar med värmepumpar och får pris/offert på en märkesmaskin.
Då har du gjort vad du kan för att får en bra maskin och installation.
 
Såna här dagar märks verkligen värdet av en bra kylning.

Har ni också 30-32 grader som oss i västra Götaland? idag har det vart otroligt vartm!!:

Jag har luft/luft-värmepump i boningshuset, men kontoret ligger i ett attefallshus och där blir det riktigt varmt under varma sommardagar. I stället för att installera en traditionell luftvärmepump tänker jag testa en ny typ av luftkonditionering där man inte behöver anlita kyltekniker. Hela enheten levereras färdigmonterad, så det är i princip bara att borra två hål genom väggen och montera den. Den kostar runt 10 000 kr, så jag är nyfiken på hur bra den fungerar.

Om du tar in offerter på luftvärmepumpar och vill ha hjälp att jämföra dem innan du bestämmer dig så är det bara att hojta till. Jag arbetar med offertgranskning och hjälper privatpersoner att förstå skillnaderna mellan olika offerter och villkor.
 
Det är nog bra med en l/l pump, men ordentlig isolering av taket och markiser på fönstren kan också vara värt att överväga
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Mitsubishi hero 25 ställd på 22 grader vilket är riktigt skönt såna här dagar i Skåne:)
 
B
Affärsexperten Affärsexperten skrev:
också 30-32 grader
Bara 38 i skåne idag. 🥲
 
Redigerat:
  • Gilla
Affärsexperten
  • Laddar…
Attitudeswe
Skulle aldrig falla mig in att köra llvp på kyla. Kommer ner i temperatur mha korsdrag pp kvällen. Göteborg är inte direkt svalt. Trähus från -76.

Screenshot_20260627-194820.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en Gree llvp med inverter och rullar nu på 21-22 grader. För mig var det ett okänt märke när den för två år sedan ersatte en Bosch, levererad av lokal firma.
 
JonazThern JonazThern skrev:
Vi har idag insett att vi behöver investera i kylning på övervåningen! Även med fönster stängda och mörkläggningsgardiner så är det 27 grader på vardera av ungarnas rum. Nu ståre det en AC i hallen sopm kyler OK men vi funderar på något mer långsiktigt för hela huset. Tanken är kanske 1 på varje våning, med främst övervåning som fokus.

Kan ni ge mig lite tips på vilka maskiner ni har, så jag kan läsa på lite och skicka in offerter? :)
Har bara erfarenhet av den luftluftvärmepump som jag lät installera för några år sedan, en Mitsubishi LN35. Ger både utmärkt värme och utmärkt kyla. Det finns såklart fler bra tillverkare så rådet är kontakta någon av de firmor på din ort som säljer och installerar värmepumpar med garanti och serviceåtaganden.

Fall inte för frestelsen att googla priser och spara en tusenlapp på att köpa en pump på nätet och sen försöka få någon att installera. Det kommer förmodligen att ta längre tid och i slutändan bli dyrare.
 
B
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Skulle aldrig falla mig in att köra llvp på kyla. Kommer ner i temperatur mha korsdrag pp kvällen. Göteborg är inte direkt svalt. Trähus från -76.

[bild]
Ah, du menar som ikväll när det är 25c kl 00?

Detta funkar ju vid normala temperaturer men vid värmeböljor kan jag kosta på en tia för att få en bättre natts sömn för både oss vuxna och barn. Nattningen blir hopplös när barnen ligger och svettas
 
Redigerat:
Attitudeswe
Inte sitter man väl inne och trycker nu...

PXL_20260627_181707047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Inte sitter man väl inne och trycker nu...

[bild]
Jodå, 30c är för varmt. Vi hade nästan 40c idag.
 
  • IMG_20260627_202122.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JonazThern JonazThern skrev:
Vi har idag insett att vi behöver investera i kylning på övervåningen! Även med fönster stängda och mörkläggningsgardiner så är det 27 grader på vardera av ungarnas rum. Nu ståre det en AC i hallen sopm kyler OK men vi funderar på något mer långsiktigt för hela huset. Tanken är kanske 1 på varje våning, med främst övervåning som fokus.

Kan ni ge mig lite tips på vilka maskiner ni har, så jag kan läsa på lite och skicka in offerter? :)
Vi installerade i förra huset Mitsubishi llvp. En utedel med två innerdelar. En på ovanvåning och en på bottenplan. På vintern kunde vi värma hela huset med det och på sommaren var det riktigt skönt att ha svalt. Har ingen erfarenhet av andra märken men det finns en del med liknande kvalitet. Vi var väldigt nöjd med Mitsubishin så att vi installerade en nyss i garaget.
 
Attitudeswe
B blork skrev:
Jodå, 30c är för varmt. Vi hade nästan 40c idag.
Så varmt hade jag inte ens i uterummet som ligger i väster.

Screenshot_20260627-203900.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Affärsexperten Affärsexperten skrev:
Såna här dagar märks verkligen värdet av en bra kylning.

Har ni också 30-32 grader som oss i västra Götaland? idag har det vart otroligt vartm!!:

Jag har luft/luft-värmepump i boningshuset, men kontoret ligger i ett attefallshus och där blir det riktigt varmt under varma sommardagar. I stället för att installera en traditionell luftvärmepump tänker jag testa en ny typ av luftkonditionering där man inte behöver anlita kyltekniker. Hela enheten levereras färdigmonterad, så det är i princip bara att borra två hål genom väggen och montera den. Den kostar runt 10 000 kr, så jag är nyfiken på hur bra den fungerar.

Om du tar in offerter på luftvärmepumpar och vill ha hjälp att jämföra dem innan du bestämmer dig så är det bara att hojta till. Jag arbetar med offertgranskning och hjälper privatpersoner att förstå skillnaderna mellan olika offerter och villkor.
Vad är det för maskin du har tittat på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.