Jag googlade lite i morse och fick veta att glaskeramik finns med lite olika kemi. Glaskeramiken kan göras så att den får en termisk längdutvidgningskoefficient som är noll i ett rätt stort temperaturintervall. Av den anledningen spricker inte glaset när det utsätts för stora temperaturskiftningar. Materialet används även i tillämpningar där temperaturvariationer skulle ge distortion, t. ex i spegelreflektorer för projektorer och spegelteleskop. Detta glas kan delas som vanligt glas.

Härdat glas (tempered glass) är egentligen vanligt glas som har värmebehandlats så att man får tryckspänningar i ytskiktet och dragspänningar i kärnan. Detta glas kan inte delas utan att det spricker i småbitar.

Borsilikatglas som används i kemilaboratorier och i glaskannor till kaffebryggare påminner om glaskeramiken i det avseendet att det har låg värmeutvidgningskoefficient, men glaskeramiken är mer extrem. Borsilikatglas kan delas som vanligt glas.

• Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Lite OT, men Borosilikat så associerades ofta med Pyrex, ett varumärke som sålde glasbehållare för köksbruk som var väldigt tåliga, speciellt emot värmeshock. Men det slutade dom med 1998 när Pyrex märket såldes till ett större företag som helt enkelt bytte ut det mot vanligt glas och tuffade på som förr på märkets historia.

Så en varning till alla som tänkt köpa nytt Pyrex, ni får inte vad ni tror, inte bättre än något billighetsmärke.

@Ola C hur gick det med glaset? Nöjd? Funderar på att skaffa till min plandel sedan detta kom upp.

Alltgår Alltgår skrev:
@Ola C hur gick det med glaset? Nöjd? Funderar på att skaffa till min plandel sedan detta kom upp.
Fick avin idag, har inte hunnit hämta ut dom än. Återkommer när jag fått dit ett glas, kommer behöva modda maskinen lite så det kan ta några dagar.

Redigerat:
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
richardtenggren
DennisCA DennisCA skrev:
Lite OT, men Borosilikat så associerades ofta med Pyrex, ett varumärke som sålde glasbehållare för köksbruk som var väldigt tåliga, speciellt emot värmeshock. Men det slutade dom med 1998 när Pyrex märket såldes till ett större företag som helt enkelt bytte ut det mot vanligt glas och tuffade på som förr på märkets historia.

Så en varning till alla som tänkt köpa nytt Pyrex, ni får inte vad ni tror, inte bättre än något billighetsmärke.
För mig är Pyrex förknippat med glasutrustning i labb, vi hade Pyrex i våra labb på skolan vill jag minnas, både kemi och material.

Har byggt en sterlingmotor av ett provrör från Pyrex ;)

Var förbi hos Glasmästaren i Lund idag och fick hjälp med ett par bitar. De är jäkla sjyssta där.
Så nu ska det limmas på plandelen..Har en öppnad tub pannkitt som blir helt stumt och värmetåligt. Frågan är om det nyper bra i stål och glas...
Annars värmetålig silikon eller JB Weld..

richardtenggren richardtenggren skrev:
För mig är Pyrex förknippat med glasutrustning i labb, vi hade Pyrex i våra labb på skolan vill jag minnas, både kemi och material.

Har byggt en sterlingmotor av ett provrör från Pyrex ;)
Jag fick just reda på en positiv sak om Pyrex som jag tycker är värt infomera om här... Det är bara i USA som dom gick till vanligt glas. I europa tillverkas Pyrex i Frankrike och den tillverkaren använder fortfarande borosilikat, och man kan se logon på dessa är fortfarande skriven i versaler. Var och kollade mitt 500ml mått och det är franskt, så nu är jag lite nöjdare med det.

Vi får se om tråden är aktiv fortfarande. Håller på att bygga en monsterslip här hemma men det är en fråga som jag inte kan hitta vettigt svar på. hur hårt skall ett slipband spännas på ett ungefär? Ska bygga en snabbspänning där en fjäder ska stå för belastningen.

G Germono skrev:
Vi får se om tråden är aktiv fortfarande. Håller på att bygga en monsterslip här hemma men det är en fråga som jag inte kan hitta vettigt svar på. hur hårt skall ett slipband spännas på ett ungefär? Ska bygga en snabbspänning där en fjäder ska stå för belastningen.
Som en gitarrsträng typ, det ska låta """twaang""" när du knäpper till det.
Ett för löst slipband ger dålig styrning av bandet och sämre precision vid slipningen.

• Gilla
Germono och 1 till
  • Laddar…
Har länge suktat efter en riktig bandslip så efter mycket efterforskning och vånda så beställde jag en (eller rättare sagt två, eftersom en kompis också var på jakt efter en sådan) från Claryx, de såg lite rejälare ut en det mesta som finns på den här sidan om Atlanten. Skickas idag så nu är man i väntans tider...

Ny Claryx bandslip i ett verkstadsrum med andra verktyg och maskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hjortmark och 2 till
  • Laddar…
Jäklar vad nice, de ska vara riktigt bra! Ser fram emot fortsättningen och många fina kniv är så klart!

Ps. Förmodar/hoppas du beställde med ett set små kontakthjul. Och kanske även ett större sådant också (typ 250 mm) utöver medföljande plandel? De har man väldigt stor nytt av.

Små hjul, mellanstort hjul, stort arbetsbord och stativ blev det!

Låter bra det. Så kan du köpa deras rotary platen och 500 mm hjul senare :p

Alltgår Alltgår skrev:
Hej!

Funderar seriöst på att köpa en sådan maskin pga livslångt knivintresse och en hel del knivmakande men utan att själv ha tagit fram blad.

Håkansson slipen (den blå) med plandel verkar seriös. Kostar några tusen mer än den andra här och har kanske lite litet slipstöd? Håkansson har däremot utsug och vissa möjligheter med tillbehör och utveckling.
Bägge byggda i Sverige.

Tacksam för alla synpunkter, tips och erfarenheter i frågan! Enda som ska tilläggas är att jag inte kommer ge mig på att bygga en egen.
Alltgår Alltgår skrev:
Hej!

Funderar seriöst på att köpa en sådan maskin pga livslångt knivintresse och en hel del knivmakande men utan att själv ha tagit fram blad.

Håkansson slipen (den blå) med plandel verkar seriös. Kostar några tusen mer än den andra här och har kanske lite litet slipstöd? Håkansson har däremot utsug och vissa möjligheter med tillbehör och utveckling.
Bägge byggda i Sverige.

Tacksam för alla synpunkter, tips och erfarenheter i frågan! Enda som ska tilläggas är att jag inte kommer ge mig på att bygga en egen.

https://www.oqvist.se/maskiner/knivslipmaskiner/knivslipmaskin-mns-630-230.html denna är bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.