Här är förresten en länk till en slipmaskin, som hör hemma här med tanke på min ursprungliga frågeställning.

http://volf48grinders.com/

Intressant att bulgaren marknadsför en tallriksslipmaskin byggd på en Strömberg elmotor tillverkad i Vasa någon gång på 70- eller 80-talet. Han kan ha kommit över ett antal begagnade motorer och renoverat dem eller så har han hittat något restlager med oanvända motorer.
Fast med tanke på kvaliteten så skulle jag gärna betala mer för en renoverad 40 år gammal Strömberg än för en ny kinamotor. De är mycket välbyggda på alla vis.

Fast personligen föredrar jag föregående modell av Strömberg motor. De är nästan groteskt överdimensionerade.

H heimlaga skrev:
Intressant att bulgaren marknadsför en tallriksslipmaskin byggd på en Strömberg elmotor tillverkad i Vasa någon gång på 70- eller 80-talet. Han kan ha kommit över ett antal begagnade motorer och renoverat dem eller så har han hittat något restlager med oanvända motorer.
Fast med tanke på kvaliteten så skulle jag gärna betala mer för en renoverad 40 år gammal Strömberg än för en ny kinamotor. De är mycket välbyggda på alla vis.

Fast personligen föredrar jag föregående modell av Strömberg motor. De är nästan groteskt överdimensionerade.
Ja, du har rätt, elmotorn där ser onekligen lite retro ut. Har inte kollat in den maskinen innan. Ser dock vettig ut. Och priset är ok.

Hur går de me slipen... åxå sugen på å skaffa nåt.
Lite vilsen på vad man egentligen behöver dock.

Jodå, har haft lite otur tyvärr. Men inget som inte ordnar sig. Tyvärr var där ett missljud från motorn (vilket ter sig sjukt oturligt med tanke på att det var en helt ny ABB) som mest sannolikt är ett dåligt lager. Så den fick åka tillbaka och jag väntar på en ny. Så någon gång under januari hoppas man väl att den ska vara igång..

Hade jag beställt idag så hade jag nog katten tittat närmare på volf48 slipen i länken ovan. Han har ett riktigt bra reapris nu på slip, konturhjul, 250 mm kontakthjul och plandel för 1680 euro inkl frakt.

Slipen jag beställde verkar för utom det lite oturliga med motorn riktigt gedigen. Och folk verkar överlag nöjda med den. Den här killen (som för övrigt gör riktigt fina knivar) verkar kanonnöjd och har hela 3 st av denna maskin, så det borde säga något.

https://www.strombergknives.com/

Jag kan inte svara exakt på vad man behöver, är ju helt grön på detta. Det jag har köpt är en plandel eftersom jag är ett fan av den bladprofil man får då, stort sllipstöd/bord, en uppsättning konturhjul+hållare med mindre arbetsbord/stöd, ett 250 mm räfflat kontakthjul för att grovslipa, en "slackdel" som är typ som en plandel fast utan plattan bakom slipbandet så man kan slipa lite handtag och konvexa eggar förhoppningsvis. Och jag valde en slip som man kan tippa 90 grader till horisontellt läge för att kunna köra med konturhjulen lättare och i viss mån ersätta en tallriksslip.

Jag lägger upp mer bilder och info när det blir läge.

• Gilla
Johnnybravo
  • Laddar…
Hej
Ser en diskussion av olika bandslipar, så frågan är om det finns ett intresse för att ta fram en sådan?

Vad är det du vill ta fram? Ytterligare en slipmaskin?

mattiasp mattiasp skrev:
Vad är det du vill ta fram? Ytterligare en slipmaskin?
Om det finns ett intresse för en maskin, men då ska erfarenheterna från användarna av dessa summeras så det blir en prisvärd produkt som är baserad på dom funktioner som är relevanta.

F Fixarfrazze skrev:
Om det finns ett intresse för en maskin, men då ska erfarenheterna från användarna av dessa summeras så det blir en prisvärd produkt som är baserad på dom funktioner som är relevanta.
Kompisen som håller på med knivslöjd säger att det finns en seriös maskin från Polen. Den är tydligen da shit enligt knivnördarna. Kostar ca 14k ink frakt och moms om jag minns rätt.

• Gilla
Fixarfrazze
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kompisen som håller på med knivslöjd säger att det finns en seriös maskin från Polen. Den är tydligen da shit enligt knivnördarna. Kostar ca 14k ink frakt och moms om jag minns rätt.
Det är säkert Goset G20 Pro han menar. Den är seriös på många vis. Kan tippas horisontellt. Utsug baktill, frågan är hur mycket nytta det gör bara för det mesta sprutar ju rakt ner i golvet framtill. CE märkt. Försedd med nödstopp. Elförzinkade delar. Möjligen lite klen motor på 1.1 kw. Många föredrar 1.5, eller ännu hellre 2.2 kW. Har sprutskydd vilket är bra, men det är av plast vilket väcker lite frågor. Är "begränsad" till 370 mm kontakthjul.
Orange och svart Goset G20 Pro bandslipmaskin med horisontellt lutbart bordsstöd och nödstopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd och svart Goset G20 Pro maskin med horisontell tippfunktion och bakre utsug, försedd med nödstopp.
Skapa konto

Jag funderade seriöst på denna maskin ett tag, det var dock innan pågående rea som jag valde bort den. Möjligen hade den varit en kandidat idag. Motorn är ju säkert lätt att byta ut.

https://www.casstrom.se/varumarken/goset/goset-belt-grinder-g20-pro.html

Redigerat:
  • Gilla
Fixarfrazze
  • Laddar…
Andra alternativ som dykt upp sedan jag köpte min maskin är MTM

http://www.vighszalagcsiszologepek.hu/

Grön och grå slipmaskin med stort kontakthjul på arbetsbänk i verkstad.
Skapa konto
Bild på en grön och lila bandslipmaskin på ett arbetsbord med verktyg runtomkring.
Skapa konto

Eller varför inte hans "sjuka" maskin med 1000 mm kontakthjul? Kaiten toishi... 3D-modell av en stor slipmaskin med 1000 mm kontakthjul och arbetsbord.
Skapa konto

Eller varför inte Haim?

Industriell slipmaskin HAIM med orange och grå detaljer inklusive stort kontakthjul och kontrollpanel.
Skapa konto

Professionell slipmaskin med stort kontakthjul och flera sliparmar.
Skapa konto

https://www.pasovebrusky.com/category/pasove-brusky/9

Redigerat:
Nej det var inte den. Den har 2hk motor och väger nästan 100kg. Tyvärr inte CE märkt men den är tydligen otroligt mångsidig. Skall fråga vad den heter.

Här är ett par bilder på min 100 kg. 2.2 kW motor. En 2.2 kW industrimotor för slipning utan sprutskydd, monterad på arbetsbänk med sandpappersband i verkstad.
Skapa konto
Bild på en bänkslip med sladdar och verktyg i bakgrunden, inget sprutskydd synligt.
Skapa konto

Mitt utsug fungerar riktigt bra. Det jag kan sakna är ett litet sprutskydd/skärm i höjd med spårhjulet. När man grovslipar med kontakthjul så far det en del spån i fejset.

Redigerat:
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej det var inte den. Den har 2hk motor och väger nästan 100kg. Tyvärr inte CE märkt men den är tydligen otroligt mångsidig. Skall fråga vad den heter.
Ja återkom, är nyfiken på vad det kan vara för maskin.

Fick svar nu och det är en privatperson i Polen som han köpte av. Marcin Junkha heter han men det verkar vara svårt att hitta hemsida eller något för honom.

Bordet/stativet har kompisen gjort själv.

• Gilla
Hjortmark och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.