Ok, den har jag inte sett förut. Men det finns ju ett antal olika slipar där ute :)
Tycker överlag den ser vettig ut, men lite begränsad video. Bra med sprutskydd och nödstopp som sagt, och stort slipstöd. Lite mindre bra med knappar istället för vred på frekvensomvandlaren.

Alltgår Alltgår skrev:
Ok, den har jag inte sett förut. Men det finns ju ett antal olika slipar där ute :)
Tycker överlag den ser vettig ut, men lite begränsad video. Bra med sprutskydd och nödstopp som sagt, och stort slipstöd. Lite mindre bra med knappar istället för vred på frekvensomvandlaren.
Vad jag förstår så var det modultänk, stort bord och robust bygge som gjorde att han köpte den.

Han är rätt nördig när det kommer till maskiner så jag misstänker att han gjort rätt mycket efterforskningar innan han beställde.

• Gilla
M95
  • Laddar…
Ok. Ja, jag resonerarade lite liknade. Goda möjligheter med tillbehör, tung icke-vibrerande maskin, stort bord, tippar etc. Vet du vad han fick med för tillbehör och totalpris på det så vore det ju värdefull info i tråden.

På tal om tillbehör så är bra sådana små kontakt/konturhjul. De flesta slipar har detta monterat som på första bilden här.
En slipmaskin med sandpappersband spänt i en "V"-formation, med fokus på det lilla kontakt/konturhjulet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bandet spänns upp som ett "V" med det lilla hjulet i spetsen på "V":et och det är ju säkert helt ok eftersom man oftast kanske inte slipar så djupa konturer. Men jag fastnade för detta montage på bild 2, som borde minska risken för misstag och vara bra den dagen man vill slipa en djupare kontur. Det lilla jag kört med det hittills ger en god känsla av precision.
Verkstadsutrustning med ett stort bordsfäste och komplex bandslipningsmaskin, inklusive konturhjul och precisionstillbehör.
Skapa konto

Nackdelen är väl att man någon gång i livet eventuellt får byta (det svarta) hjulet som håller ner slipbandet. Just detta hjul är av någon slags PA6 nylon syntetisk grafit mix som är betydligt mer slitstarkt än aluminium, så det bör väl hålla ett tag. Vi får se.

Fick priserna av honom.

750 euro grundmodell som på filmen.
250euro frekvensomvandlare.
Ca 250euro för det stora kontakthjulet.
Frakt till Åre 1600kr.

Blir typ 14000kr ink frakt.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Ja återkom, är nyfiken på vad det kan vara för maskin.
Fråga, kan det vara intressant att dom säljs som byggsats, tänkte att priset påverkas och det är ändå tekniskt kunniga som köper en sådan maskin.

F Fixarfrazze skrev:
Fråga, kan det vara intressant att dom säljs som byggsats, tänkte att priset påverkas och det är ändå tekniskt kunniga som köper en sådan maskin.
Låter ju på ett sätt som en bra tanke. Men jag tycker att en sådan maskin ska monteras och provköras innan den lämnar tillverkaren. Så att man ser att allt är i rätt vinklar och bandet löper rätt. Där är ju inte så stora felmarginaler.

R Robert-san01 skrev:
Länk till bilder och info om Marcins slip som kompisen köpte.

[länk]

Är det Tobbe i Åre som är din kompis?

J jonko skrev:
Är det Tobbe i Åre som är din kompis?
Nästan, Undersåker.

Det är inte den berömda knivmakaren i Åre om det är han du tänkte på.

R Robert-san01 skrev:
Nästan, Undersåker.

Det är inte den berömda knivmakaren i Åre om det är han du tänkte på.

Jo det var den berömda jag tänkte på, extremt duktig är han.

J jonko skrev:
Jo det var den berömda jag tänkte på, extremt duktig är han.
Kompisen är också rätt duktig på att göra blad, men han har rätt långt kvar till den Tobbes nivå.

Den där Tobias i Åre, gör han bladen själv också? Trodde han bara skaftade dem. Står på hans hemsida att han får smidet gjort av andra. Kanske missförstånd från min sida.

Alltgår Alltgår skrev:
Den där Tobias i Åre, gör han bladen själv också? Trodde han bara skaftade dem. Står på hans hemsida att han får smidet gjort av andra. Kanske missförstånd från min sida.
Läste en artikel om honom för några år sedan och om jag minns rätt bearbetar han ämnen som skaftas och slipas. Men jag är inte säker.

Alltgår Alltgår skrev:
Här är ett par bilder på min 100 kg. 2.2 kW motor. [bild] [bild]

Mitt utsug fungerar riktigt bra. Det jag kan sakna är ett litet sprutskydd/skärm i höjd med spårhjulet. När man grovslipar med kontakthjul så far det en del spån i fejset.
Fick hem en bit alurör 35*35*2 vilket gjorde att jag kunde hänga på min hållare för utsuget vid horisontellt slipande. Rörbiten är epoxylimmad i chassit och hållaren är ett par spillbitar takjärn och ett rörsvep. Funkar bra, och barnen är glada över att deras cyklar inte är täckta med metalldamm på morgnarna längre.
Verkstadsarbetsbänk med monterad rördel och hållare för sugslang för att förhindra metalldammsspridning.
Skapa konto
Verktygsbänk med installerad hållare för utsug vid slipning, gjord av alurör, takjärn och rörsvep, kopplad till flexibel slang.
Skapa konto
Dammsugaradapter för slipmaskin, tillverkad av alurör och spillbitar, ansluten till flexibel slang.
Skapa konto

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.