Observera den saknar frekvensomriktare vilket är en utgift på flera tusen och ett "måste". Den går ej heller att tippa till horisontellt läge, vilket är en nackdel. Har du möjlighet så köp en liten kraftigare motor också, åtminstone 2 hk gärna 3.

Fanns en med tipp också. Frekvensomvandlare verkar vara en bra gej men inte standard på så många maskiner

Vi provar här där knivsliparexperterna hänger. @Alltgår jag är på jakt efter en "slipplatta" av eldfast glas, på engelska pyroceramic flat platen. Slipar inga knivar men är tänkt till min Sorby pro edge där jag slipar hyvelstål o stämjärn.

Tips på ställen i Europa där jag kan hitta en 2*5" (eller 6) bit i stil med de i länken nedan?

https://usaknifemaker.com/ceramic-glass-platen-liner-for-flat-platen.html

Ola C Ola C skrev:
Vi provar här där knivsliparexperterna hänger. @Alltgår jag är på jakt efter en "slipplatta" av eldfast glas, på engelska pyroceramic flat platen. Slipar inga knivar men är tänkt till min Sorby pro edge där jag slipar hyvelstål o stämjärn.

Tips på ställen i Europa där jag kan hitta en 2*5" (eller 6) bit i stil med de i länken nedan?

[länk]
Funkar inte typ https://www.etsy.com/uk/listing/633771866/2x72-belt-grinder-platen-ceramic-glass

ClasseClas
Ett tips som kanske kan kan funka. När jag köpte ett sharpening kit från Axminster för 9 år sen fick jag med ett float glass. Det verkar finnas kvar här:
https://www.axminster.co.uk/veritas-glass-lapping-plate-476783
Glaset är tungt, tjockt och platt om än inte riktigt i den dimension du efterfrågar.

Skulle en platta granitkeramik från kakelaffären fungera? De plattor vi lade i badrummet var planslipade och diamantsågade vid leverans. Borde vara plant nog.

Vet ej riktigt vad som funkar. Man vill att det ska vara riktigt nötbeständigt iaf, plant, och egentligen så tunt som möjligt då det annars ställer till för mycket oreda i maskinuppbyggnaden. Enda jag sett är att knivsliparna använder det där keramiska eldglaset. Granitplatta låter för tjockt tyvärr.

Frustrator Frustrator skrev:
Funkar inte typ [länk]
Lite långa men det gör nog ingenting. Såna blir det om inga bättre förslag dyker upp.

Ola C Ola C skrev:

[länk]
Jo, jag vet det är många som kör med en tunn sådan på plandelen, poppis på amerikanska forum. Tanken är väl mindre friktion/värme och att det håller sig plant längre än stål.
Jag har faktiskt inte sett några återförsäljare här med grejer specifika för ändamålet, mer än länken till Etsy ovan.
Men visst fasen är det vanligt "keramisk glas" som sitter i kaminluckor och spishällar?
Ta en tur till tippen och plocka en häll och kapa en bit och testa?

Alltgår Alltgår skrev:
Jo, jag vet det är många som kör med en tunn sådan på plandelen, poppis på amerikanska forum. Tanken är väl mindre friktion/värme och att det håller sig plant längre än stål.
Jag har faktiskt inte sett några återförsäljare här med grejer specifika för ändamålet, mer än länken till Etsy ovan.
Men visst fasen är det vanligt "keramisk glas" som sitter i kaminluckor och spishällar?
Ta en tur till tippen och plocka en häll och kapa en bit och testa?
Typ sånt här då?
Skärmdump från en webbplats som visar ett pris för plant neoceramglas 150x150 mm och 4 mm tjockt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite dyrt för en 150*150*4mm kan tyckas

Ja just det, det var sådant jag menade. Ja det blir en dyr liten bit i så fall..

Etsyglasen beställda, blev rätt ok pris o gratis frakt, 290 pix totalt.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Du har inte provat att bara slinka in hos närmaste glasmästare? Jag gjorde så och fick en bit tillskuren i den storlek jag ville ha (150x400x8 mm) för typ 50kr.

V vectrex skrev:
Du har inte provat att bara slinka in hos närmaste glasmästare? Jag gjorde så och fick en bit tillskuren i den storlek jag ville ha (150x400x8 mm) för typ 50kr.
Trodde inte dom här glasen va delbara men det är dom kanske. Hursomhelst är det för sent nu:)

Ola C Ola C skrev:
Trodde inte dom här glasen va delbara men det är dom kanske. Hursomhelst är det för sent nu:)
Nu var det iofs "flytglas" jag köpte, men kan inte tänka mig att man inte kan dela dem. Det måste ju gå med proffsgrejer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.