4 548 329 läst ·
14 707 svar
4548k läst
14,7k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Gladeligen om den uppfyller mina krav på en telefon. På vilket sätt är 5G en nödvändighet i en telefon idag?M MaKrBr skrev:
Om det säljs telefoner idag som skulle uppfylla mina krav och som samtidigt saknar stöd för 5G vet jag inte, men 5G är inte ett av de kraven.
Så du tycker en gräsklipparköpare ska behöva sätta sig in i vilket mobilnät som klipparen eventuellt använder. Det tycker inte jag. Det är leverantörens problem att sådant fungerar.M maglin skrev:
Vad menar du? Jag vet i alla fall inget sådant.M maglin skrev:
Jo det gjorde en hel del eller menar du att man är mentalsjuk eller på annat sätt vettlös om man inte kan något om telefoners olika radionät?M maglin skrev:
Jag skulle snarare påstå att ingen vettig person kan föreställa sig att det säljs telefoner där leverantören vet att de blir obrukbara om bara något år.
Agree to disagree. Jag har högre tankar om mina medmänniskor. Och visst ibland gör man misstag att inte kolla upp vad man köper. Men att skylla på leverantören känns lite magstarkt i detta fall då det var allmänt känt. Jag hade förstått det mer om kvaliten på produkten inte höll måttet.Alfredo skrev:
Så du tycker en gräsklipparköpare ska behöva sätta sig in i vilket mobilnät som klipparen eventuellt använder. Det tycker inte jag. Det är leverantörens problem att sådant fungerar.
Vad menar du? Jag vet i alla fall inget sådant.
Jo det gjorde en hel del eller menar du att man är mentalsjuk eller på annat sätt vettlös om man inte kan något om telefoners olika radionät?
Jag skulle snarare påstå att ingen vettig person kan föreställa sig att det säljs telefoner där leverantören vet att de blir obrukbara om bara något år.
Det finns de som köper kylskåp, tv apparater med inbyggd smartTv/android-system. Jag hoppas verkligen inte att de tror att den skall vara användbar lika länge som en tv eller kylskåp skall hålla egentligen.
Jag ser dessutom att HQ erbjuder uppgradering till 4g för billig peng till de flesta modeller. https://www.husqvarna.com/se/suppor...g-infor-nedslackning-av-2g-3g-natet-ka-70310/
Redigerat:
Men varför tycker du en gräsklipparköparen ska behöva bekymra sig om mobilnät? Ska man inte kunna lita på att leverantören inte lurar en? Vad har det att göra tankar om medmänniskor?M maglin skrev:
Om jag skulle börja diskutera 2/3/4/5G nät med min fru skulle hon inte ha en susning om vad jag pratar om. Betyder det att det är rimligt att hon blir lurad om hon köper en gräsklippare, och det från en marknadsledande svensk leverantör?
Nej agree to disagree, som sagt.
Vi har för övrigt en "smart TV" som närmar sig tolv år och den är lika användbar idag som när den var ny... Och jag tror att med lite tur fungerar den bra ännu några år. Jag ser i alla fall inga tecken på motsatsen.
Men nu blev det väldigt OT för denna tråd, sorry.
Jaha, 20% rabatt?ClasseClas skrev:
Och nu har rabatten ökat till 40%, eller blivit rabatt igen, och högre...
https://www.elbutik.se/product.html/dragfjader-4mm-lagfriktion-rod
Annars är det där en väldigt trevlig dragfjäder (den eller andra liknande fabrikat) jag kommer aldrig gå tillbaka till sådana jag använde förr.
Jag skulle dock inte köpa en 50-meters - nooooway ...
Bara trassel, mest kör jag med en 10 meters, lättast att hålla reda på och trassla ut ifall det behövs, sen har jag någon längre, har för mig att det är 20 eller 25 meter.
Om installationen är vettigt gjord ska det aldrig vara över 15 meter rör utan en hjälpdosa på vägen.
Längre än 20 meter ska bara inträffa om man ska dra i rör i mark, och då vill man ha kraftigare doningar, som krånglar mindre när man ska mata fram dragfjädern och man kan ta i mer (då tänker jag främst när man skjuter på).
Så då tar jag själv fram den här Pipelife, den här modellen:
https://www.pipelife.se/Katalog/Eli...lagfriktion/dragfjaeder-lagfriktion-30-m.html
(här skulle jag aldrig köpa en som är kortare än 25 meter ...
Denna är lite väl grov för 16mm rör, det måste isåfall vara tomt rör, och inte för mycket som ska dras in.
Men denna fjäder åker dock fram ifall det är något överdjäfligt stopp som man måste försöka övervinna, man kan verkligen stöta på och skjuta på rejält med denna.
Elbutik har en lågprisvariant som verkar ganska likvärdig, är säkert absolut tillräcklig för hobbyister:
https://www.elbutik.se/product.html/dragfjader-proffs-lagfriktion
Det är ju kanske från samma fabrik, det brukar ju vara så.
Den 4mm fjäder som tipsas om är också en "noname" budgetvariant av PM-flex 4-speed
https://www.elbutik.se/product.html/pm-flex-dragfjader-4speed
Men samma här, jag skulle inte bli det minsta förvånad ifall det är samma, eller extremt likvärdig.
Det är ju bra med rabatt eller hur?🤔😀Mikael_L skrev:
Jaha, 20% rabatt?
Och nu har rabatten ökat till 40%, eller blivit rabatt igen, och högre...
[länk]
Annars är det där en väldigt trevlig dragfjäder (den eller andra liknande fabrikat) jag kommer aldrig gå tillbaka till sådana jag använde förr.
Jag skulle dock inte köpa en 50-meters - nooooway ...
Bara trassel, mest kör jag med en 10 meters, lättast att hålla reda på och trassla ut ifall det behövs, sen har jag någon längre, har för mig att det är 20 eller 25 meter.
Om installationen är vettigt gjord ska det aldrig vara över 15 meter rör utan en hjälpdosa på vägen.
Längre än 20 meter ska bara inträffa om man ska dra i rör i mark, och då vill man ha kraftigare doningar, som krånglar mindre när man ska mata fram dragfjädern och man kan ta i mer (då tänker jag främst när man skjuter på).
Så då tar jag själv fram den här Pipelife, den här modellen:
[länk]
(här skulle jag aldrig köpa en som är kortare än 25 meter ...
Denna är lite väl grov för 16mm rör, det måste isåfall vara tomt rör, och inte för mycket som ska dras in.
Men denna fjäder åker dock fram ifall det är något överdjäfligt stopp som man måste försöka övervinna, man kan verkligen stöta på och skjuta på rejält med denna.
Elbutik har en lågprisvariant som verkar ganska likvärdig, är säkert absolut tillräcklig för hobbyister:
[länk]
Det är ju kanske från samma fabrik, det brukar ju vara så.
Den 4mm fjäder som tipsas om är också en "noname" budgetvariant av PM-flex 4-speed
[länk]
Men samma här, jag skulle inte bli det minsta förvånad ifall det är samma, eller extremt likvärdig.
Jag köpte en 50 meters för att jag skulle dra 35 meter signalkablar och N1XV-U i markrör. Det funkade väldigt smidigt både i 50 mm kabelskyddsrör och i 20mm flexslang att dra fram kablarna. En kabel i varje rör/slang.
Just nu får man ett DEWALT 54V/18V XR FLEXVOLT 3.0/9.0AH BATTERI, DCB547-XJ om man köper ett Dewalt Flex volt 54 V Trädgårdsverktyg och registrerar köpet på Dewalts hemsida.
www.dewalt.se/outdoor-redemption
www.dewalt.se/outdoor-redemption
Observera att det endast är 300 tillgängliga batterier och det är först till kvarn.T thgamaliel skrev: