M mate67 skrev:
Kan inte en Mammotion Luba Mini 2 AWD 1000 för nån krona mer ändå vara ett bättre köp, hel GPS så slipper begränsningskabeln som 405an behöver? och då 400m2 mer.
Kan ju bero på om man vill ha en kinesisk robot med kameror och andra sensorer ansluten till sitt hemmanätverk. Kanske även vilka löner och på vika arbetsvillkor man vill stödja, men där har jag dålig koll på var utveckling och produktion av Husqvarna, i denna typ av produkt sker idag.

• Gilla
stenfan och 2 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Kan ju bero på om man vill ha en kinesisk robot med kameror och andra sensorer ansluten till sitt hemmanätverk. Kanske även vilka löner och på vika arbetsvillkor man vill stödja, men där har jag dålig koll på var utveckling och produktion av Husqvarna, i denna typ av produkt sker idag.
Kinesiska robotar är de nog allihopa idag, åtminstone på komponent nivå, sen, för de pengarna kan du köpa bränsle motsvarande 100 till 500 år, beroende på modell, för samma jobb. Ville mer höra om någon har erfarenhet av Luba Minin. Trytande ork och tid här.

M
M mate67 skrev:
Kinesiska robotar är de nog allihopa idag, åtminstone på komponent nivå, sen, för de pengarna kan du köpa bränsle motsvarande 100 till 500 år, beroende på modell, för samma jobb. Ville mer höra om någon har erfarenhet av Luba Minin. Trytande ork och tid här.
Bränsle ja, men vem ska utföra arbetet? Hela grejen med en robot är ju att man kan göra annat medan den jobbar.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
M mate67 skrev:
Trodde det var ett konkret tips och inte en fråga eftersom du föreslog alternativet i tipstråden.

Absolut på komponentnivå, är väl mer inbyggd programvara, inklusive tillgång till hemmanätverk samt installation av appar på telefoner där annan känslig information kan finnas jag var lite tveksam till. Som jag satte som något att ev tänka på i jämförelsen.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Trodde det var ett konkret tips och inte en fråga eftersom du föreslog alternativet i tipstråden.

Absolut på komponentnivå, är väl mer inbyggd programvara, inklusive tillgång till hemmanätverk samt installation av appar på telefoner där annan känslig information kan finnas jag var lite tveksam till. Som jag satte som något att ev tänka på i jämförelsen.
En, av flera, saker jag gillar med HQs robotar är att de är utpräglat funktionella i designen. Hållbara och trevliga att mecka med är inte heller fel.

R Riala skrev:
Husqvarna Automover 405X för 13900:-
[länk]
köp en 415x istället

P preben89 skrev:
köp en 415x istället
Jag ska inte köpa nån alls. Bara ramlade över den när jag tittade på annat. 😉
Den var ju ganska kraftigt nedsatt jämfört med andra ställen på nätet och då passade den in här tycker jag.

• Gilla
preben89 och 3 till
  • Laddar…
R Riala skrev:
Jag ska inte köpa nån alls. Bara ramlade över den när jag tittade på annat. 😉
Den var ju ganska kraftigt nedsatt jämfört med andra ställen på nätet och då passade den in här tycker jag.
Jo bra pris kollade nu och trodde inte 415x var så dyr i jämförelse, problemet med 405x är om man har lite mer yta.. maskinen är programmerat till köra ett max antal timmer… vilket man undviker med 415x som är samma madkin utan denna begränsning. Ser at 415x koster samma nu som för 5 år sedan jag köpte - galet faktiskt

• Gilla
Riala
  • Laddar…
Q
Luba 2 klarar dessutom 80% lutning dvs 80cm höjd på en meter längd. Urusel kundtjänst verkar vara Mammotions akilleshäl.

Husqvarna automowers tillverkas i England och nu i Tjeckien.
Husqvarnas stora fördel: livslängd och driftsäkerhet. Den stora nackdelen är priserna, de är mer än 2 ggr högre.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Livslängd.. när man sålde klippare med bara 3G efter man visste nätet skulle läggas ner.. blir inte Husqvarna nästa gång

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Q
A ajn82 skrev:
Livslängd.. när man sålde klippare med bara 3G efter man visste nätet skulle läggas ner.. blir inte Husqvarna nästa gång
Blir det inte heller någon ny bil någonsin igen då?

• Gilla
maglin
  • Laddar…
Egenansvar? Jag vet att 5g nätet skall läggas ner. Skall jag låta bli att köpa mobil och satsa på satellittelefon istället. Eller vara sur på tillverkarna för att de borde veta det så jag har inget ansvar.

Redigerat:
M maglin skrev:
Eller vara sur på tillverkarna för att de borde veta det så jag har inget ansvar.
Om en tillverkare/säljare säljer en produkt med vetskap om att den blir obrukbar långt innan normal livslängd är uppnådd gör de ett grovt fel! Punkt!

Som kund har man rätt att förvänta sig mer av en seriös leverantör och man ska inte behöva fundera på exakt vilka externa beroenden som produkten har.

• Gilla
stenfan och 2 till
  • Laddar…
M
Ingen verkar ha läst det som @ajn82 skrev, alltså att de sålde 3G-uppkopplade maskiner efter att det meddelades att det nätet skulle stängas ner.

Det är väl inget tvivel om att alla nät kommer att stängas ner så småningom men det begränsar ju livslängden om man säljer maskiner som är uppkopplade mot det äldsta nätet och inte det senaste. Hade någon här köpt en telefon som inte stödjer 5G idag till exempel?

• Gilla
stenfan
  • Laddar…
M MaKrBr skrev:
Ingen verkar ha läst det som @ajn82 skrev, alltså att de sålde 3G-uppkopplade maskiner efter att det meddelades att det nätet skulle stängas ner.

Det är väl inget tvivel om att alla nät kommer att stängas ner så småningom men det begränsar ju livslängden om man säljer maskiner som är uppkopplade mot det äldsta nätet och inte det senaste. Hade någon här köpt en telefon som inte stödjer 5G idag till exempel?
Det var väl ingen hemlighet för konsumenter att 3G nätet skulle stängas ner? Mig veterligen var det kommunicerat till allmänheten. Om du köper en bensinbil idag så vet du väl att den inte kommer att nå sin fulla livslängd. Skulle vi förbjuda att tillverkarna att sälja bensinbilar nu då vi vet att de lär ha en livslängd längre än vad som är ekonomiskt försvarbart?

Det gick att köpa 2g telefoner så sent som för ett år sedan. Men ingenvettig person köpte dem med en föreställning att de skulle kunna använda dem i flera år.

Men på sätt och vis håller jag med er. Man förtjänar inte att köpa en produkt som inte fungerar hela livslängden bara för att man gör ogenomtänkta köp. De skrev säkert inte ut att det var 3G nät utan där stod säkert att den var framtidssäkrad och hade senaste teknik inbyggd.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.