V Victor.M skrev:
Den funkar säkert utan påse men när man ska köra fint damm som exempelvis gips så är det bra att ha påse i ändå för att förlänga livslängden och slippa blåsa ur filtret hela tiden. Beror med andra ord lite på användningsområde 👍
Men t.ex för att samla upp sågspån från Kap och Gersåg, då borde det fungera utan påse ?

/Jocce

Hej!

Kör du grovdammsugare utan påse så tappar den snabbt sugkraft. HEPA-filtret kleggar ihop väldigt snabbt trots strumpskyddet på filtret.
För att få bra sugförmåga hela tiden kan du använda en cyklon innan grovdammsugaren och slipper då använda både påse och strumpa.
Jag använder den här kombinationen X3 och är väldigt nöjd med sugförmågan.

Dewalt grovdammsugare kampanjpris, sänkt från 1299 till 899 kronor, på Jula. Visar dammsugare på hjul med tillhörande cyklon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Priserna på Jula fluktuerar kraftigt på Dewalt sugarna. Dom är då och då på kampanj till väldigt bra priser.

Dag

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
T
Jocce81 Jocce81 skrev:
Denna (tror det var denna) fanns på Jula Brommas fyndavdelning för halva priset:

[länk]

Någon som har erfarenhet av den ? Vettig eller bara skräp ?

Tänker i första hand till verkstaden och att dammsuga bilen. Men tänker också i och med att den vårt (?) så borde den fungera när småbarnen spillt eller kräkts ner soffan / mattan ? (Även om en möbeltvätt vore bättre men begränsat med utrymme tänker jag så man får välja lite)

/Jocce
Jag hade en sådan för rätt länge sen och om de inte förbättrats eller jag hade ett måndagsexemplar så kan jag säga att "den suger" - och inte på det bra sättet...

Väldigt hög ljudnivå, dålig sugförmåga, kort slang som är omedgörlig och hjul som inte ville rulla.

Jag bytte till Kärcher och tycker den är väldigt mycket bättre, fortfarande högljudd men inte alls på samma nivå och den har bra sugförmåga, fortfarande kort slang men iaf flexiblare och hjulen fungerar som de ska.

Jocce81 Jocce81 skrev:
Denna (tror det var denna) fanns på Jula Brommas fyndavdelning för halva priset:

[länk]

Tänker i första hand till verkstaden och att dammsuga bilen. Men tänker också i och med att den vårt (?) så borde den fungera när småbarnen spillt eller kräkts ner soffan / mattan ? (Även om en möbeltvätt vore bättre men begränsat med utrymme tänker jag så man får välja lite)

/Jocce
I sann Byggahusanda så måste Festool CTL/M 26 nämnas när det frågas om grovdammsugare. Eller en Dustcontrol 2900. 😉

• Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
I
R Robert-san01 skrev:
I sann Byggahusanda så måste Festool CTL/M 26 nämnas när det frågas om grovdammsugare. Eller en Dustcontrol 2900. 😉
Helt irrelevant, ganska tydligt att han inte söker i den prisklassen. Det är som att föreslå en Porsche Taycan Turbo S när man söker efter en Volvo xc40.

Ossian K Olsson
I Ironside skrev:
Helt irrelevant, ganska tydligt att han inte söker i den prisklassen. Det är som att föreslå en Porsche Taycan Turbo S när man söker efter en Volvo xc40.
Haha! Det är en tydlig grej här på BH att göra så! Ett fiktivt exempel

”Hej jag har en sten på tomten som är 30x30 cm, har ni förslag på bra spett?”
Svar 1: ”Hultafors har ett bra”
Svar 2: ”Köp en 30 tons grävmaskin från Volvo så kommer du aldrig ha problem med stenar igen”

• Gilla
  • Haha
Ulf Peter och 23 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Men t.ex för att samla upp sågspån från Kap och Gersåg, då borde det fungera utan påse ?

/Jocce
Ja det fungerar.
Jag kör alltid med cyklon idag och då har jag fortfarande påse kvar i dammsugaren. Cyklonen tar väl >99% av allt grovt och 90-95% av det fina dammet. Längesedan jag bytte påse nu faktiskt.

Jag körde sönder en dammsugare för några år sedan (WD6) och kärcher nämnde att just påse bör användas vid fint damm. Den dammsugaren var dock misshandlad med både byggdamm, jord/sand, vatten osv.

Kan varmt rekommendera cyklon, den sparar mycket tid. Man slipper byta påsar och göra rent filter så ofta. Upplever att det blir färre stopp i slangen (kanske bara sitter i huvudet).

Denna har jag:
https://www.amazon.se/DUST-COMMANDE...B0185Z5C7C&psc=1&ref_=pd_basp_m_rpt_ba_s_1_sc

Nackdelen är att man har två otympliga grunkor att flytta på men det går att förenkla genom att bygga en lite vagn ( står på min todo).

Min take:
1. Det går att köra helt utan påse men då slits dammsugaren snabbare och man får göra rent filter ofta eller till och med köpa nytt.
2. Man kör med påse och sparar på dammsugaren/filter men får byta dem och de brukar vara dyra.
3. Cyklon för separering innan dammsugaren. Dyrt i inköp men billigt i längden.

Allt beror på hur mycket man använder dammsugaren. Såga du bara en bräda i månaden så kan du köra med påse (eller utan). Renoverar du eller bygger attefallshus så hade jag kört på cyklonen.

Just kap och gersåg dammar satan oavsett. Finns otaliga videos på Youtube där folk försöker att hitta en bra lösning.

Vet inte om den här informationen hjälper gällande julas dammsugare 😅

• Gilla
  • Haha
Gunnar Gran och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Köp en 30 tons grävmaskin från Volvo så kommer du aldrig ha problem med stenar igen
Ja det är väl bra att TS får korrekta råd som löser de aktuella problemen även i de fall TS inte riktigt förmår att formulera sin fråga korrekt? 😉

• Haha
  • Gilla
Testarn och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är väl bra att TS får korrekta råd som löser de aktuella problemen även i de fall TS inte riktigt förmår att formulera sin fråga korrekt? 😉
Jag tolkar situationen som att jag behöver köpa en grävmaskin...det löser det mesta tänker jag 😜

/Jocce

• Älska
  • Gilla
pfb och 3 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Jag tolkar situationen som att jag behöver köpa en grävmaskin...det löser det mesta tänker jag 😜
Njae, du bör nog ha maskiner i några olika storlekar.

Men fy på oss, nu får vi sluta med OT-dravel. 😳😳😳

• Gilla
Jocce81 och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:

[länk]

/Jocce
Har den. Köpte också den till halva priset på fyndavd. Det är väl knappt vad den är värd. Jag har den i källaren för div grovstädningsuppgifter. Det sämsta tycker jag faktiskt är ljudnivån som är väldigt hög. Det är en dammsugare för 350:- och man får vad man betalar för. Skulle aldrig köpa den för ordinarie pris.

• Gilla
Jocce81 och 2 till
  • Laddar…
Ett tipps för Er som köpt ett Bosch mätinstrument under hösten och missat att Pro Deals inte har något definierat belopp för dessa prylar. Upptäckte detta av en slump för några veckor sedan och skickade en begäran för mitt GLM 50-27 CG laseravståndsmärareköp (betalade 1660:- + moms). Idag trillade det ner ett 3.7V 1.0Ah batteri (Amazonpris 429:-). Kolla denna länk:

https://www.bosch-professional.com/..._14/pro_deal_t3_2025_accesory_overview_en.pdf

• Gilla
  • Älska
technopolitan och 5 till
  • Laddar…
V Victor.M skrev:
Ja det fungerar.
Jag kör alltid med cyklon idag och då har jag fortfarande påse kvar i dammsugaren. Cyklonen tar väl >99% av allt grovt och 90-95% av det fina dammet. Längesedan jag bytte påse nu faktiskt.

Jag körde sönder en dammsugare för några år sedan (WD6) och kärcher nämnde att just påse bör användas vid fint damm. Den dammsugaren var dock misshandlad med både byggdamm, jord/sand, vatten osv.

Kan varmt rekommendera cyklon, den sparar mycket tid. Man slipper byta påsar och göra rent filter så ofta. Upplever att det blir färre stopp i slangen (kanske bara sitter i huvudet).

Denna har jag:
[länk]

Nackdelen är att man har två otympliga grunkor att flytta på men det går att förenkla genom att bygga en lite vagn ( står på min todo).

Min take:
1. Det går att köra helt utan påse men då slits dammsugaren snabbare och man får göra rent filter ofta eller till och med köpa nytt.
2. Man kör med påse och sparar på dammsugaren/filter men får byta dem och de brukar vara dyra.
3. Cyklon för separering innan dammsugaren. Dyrt i inköp men billigt i längden.

Allt beror på hur mycket man använder dammsugaren. Såga du bara en bräda i månaden så kan du köra med påse (eller utan). Renoverar du eller bygger attefallshus så hade jag kört på cyklonen.

Just kap och gersåg dammar satan oavsett. Finns otaliga videos på Youtube där folk försöker att hitta en bra lösning.

Vet inte om den här informationen hjälper gällande julas dammsugare 😅
Nöjd med din cykoln?

Jag står mellan den du länkade, och denna:
https://www.amazon.se/gp/product/B0...U6BS6BKHXN&psc=1#averageCustomerReviewsAnchor

30 vs 50 liter.

Båda har fått finfina recensioner på alla olika sorters sociala medier.

I
Jag har en virvelvind sen vi hade pelletspanna, den gjorde ett förvånandsvärt bra jobb med tanke på hur lätt aska är. Det var ytterst lite som tog sig vidare till dammsugaren : https://pellvac.com/cyklon-till-dammsugare

Pelletspanna-cyklon, "Virvelvind", ansluten till en dammsugare för effektiv askfiltrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Gunnar Gran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.