4 540 193 läst ·
14 691 svar
4540k läst
14,7k svar
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
aha, ok. 500kr för maskin, laddare och batteri lät billigt i mitt huvud, men så vet jag ju inget om maskinen alls. Och alla dessa uppblåsta "kraft" siffror har ju aldrig stämt på de billiga maskinerna tycker jag, så det var väl ingen direkt rödflag för mig iaf.TCG skrev:
Tycker inte det såg billigt ut.
Knappt några recensioner men de som finns är ju inte direkt positiva.
T.ex. muttermaskin
"Det orkar inte. Det ger absolut ingen 600Nm."
Batterier finns i olika kvalitet beroende på tillverkare. De stora märkena går över till "pouch-cell" men även i äldre teknik finns olika kvalite.
Classe har troligen enklare tekniker.
Bortsett från att den kanske inte är så stark så den inte funkar för behovet så har det bara ett batteri (trots bilden med två, snudd på falsk marknadsföring med risk för att man inte läser ordentligt) och att deras batteriteknik inte är "top notch" så att batteriet inte håller i längden så är det ett 2Ah batteri som laddar ur snabbt och sen är det 75 minuters laddning...Tokslut skrev:
Jag skulle inte vilja ha den för annat än småjobb och då är en liten 12V från valfri större tillverkare mer attraktiv.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Inte för att jag är nån större Classe-fan, men att mutterdragaren ger 600 nm verkar inte ens deras egen sida påstå.. det står 500 där..
Baserat på hur den ser ut så kan den nog ge 500 nm om man hänger på avtryckaren i 15 sekunder ...
Att de behåller samma batterifäste som tidigare får nog anses mer än godkänt...
Alternativen (mutterdragare i kit med batteri och laddare) för 1300 spänn med 5 års garanti existerar ju inte ...
Baserat på hur den ser ut så kan den nog ge 500 nm om man hänger på avtryckaren i 15 sekunder ...
Alternativen (mutterdragare i kit med batteri och laddare) för 1300 spänn med 5 års garanti existerar ju inte ...
Kostar inte parksides mutterdragare typ 800:- + laddare och batteri 350:- om jag minns rätt, deras 4ah batteri kostar 299:-Dan_Johansson skrev:
Inte för att jag är nån större Classe-fan, men att mutterdragaren ger 600 nm verkar inte ens deras egen sida påstå.. det står 500 där..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Har inte Lidl 3 års garanti? Eller har de börjat med 5 på batterimaskiner också?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Det är ju bara Lidl som är ett vettigt alternativ, ingen av de stora namnen har väl ens en naken mutterdragare för 1300 spänn?
Nej, Lidl känns verkligen som det attraktiva alternativet för de som vill gå lågbudgetspåret. Köpladornas märken och även grön bosch och ryobi framstår som betydligt mindre prisvärda.
Jag köpte Classes gamla upp till fjällstugan (vill inte köpa en "finmaskin" dit och lämna eftersom vi hyr ut ibland osv.).Tokslut skrev:
Passade på att köpa den när Classe hade 25% (som de har ett par ggr per år), har för mig att den var lite billigare än den nya redan innan.
Klart värt pengarna, för den typen av användning, men jämfört med Makitan jag har hemma kan den inte jämföra sig.
Men den duger gott till det mesta, nu följde bara ett 2Ah batteri med, vilket märks.
Man ska jag bygga i stugan, så tar jag med mig en bättre maskin...
/Jocce
Den ger nog inte ens 150 NM om du så hänger på avtryckaren i en minut... batteriet är för klent för det....Dan_Johansson skrev: