mexitegel skrev:
Ja, den verkar ju vettig - om den klarar allt som ska testas vill säga? (Har inte hunnit läsa in mig ännu)

Byta kontakt är ju ett mindre problem isåfall :)

Köpte du någon testare? Vilken i så fall? Och vad gav du?

Det blev en UT-526, har dock inte fått den ännu.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Du svarade lite sent, skickade efter en UT511 från Hongkong igår kväll :)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
mexitegel skrev:
Det blev en UT-526, har dock inte fått den ännu.
Du är härmed tvungen att sen redovisa vad du tycker om den, annars kommer jag en natt och installerar windows vista på alla dina datorer ... :)

Mikael_L skrev:
Du är härmed tvungen att sen redovisa vad du tycker om den, annars kommer jag en natt och installerar windows vista på alla dina datorer ... :)
Hördu! På det här forumet så uppför vi oss städat, och hotar framförallt inte andra deltagare med så vidriga saker!

;)

Nej, allvarligt skämtat, jag går också i Megger-tankar och vill gärna höra omdöme jag med.

Mikael_L
Om mexitegel bara bott närmare så hade jag bett om att få komma och hälsa på, med två st installationsprovare med mig i bagaget. :)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Så länge jag slipper Windows Millenium så är det bra ;).

Redovisar gärna, men eftersom jag är en rookie på meggers och inte heller är elektriker så får ni gärna komma med tips på vad och hur den ska testas... :)

På elprogrammet så provade vi meggen genom att hålla probarna mot någon klasskompis... Gjorde ont som fan... Finns säkert bättre sätt...

• Gilla
tommib och 6 till
  • Laddar…
Always remember that a defibrillator could save and could kill. :rolleyes:

bomm skrev:
På elprogrammet så provade vi meggen genom att hålla probarna mot någon klasskompis... Gjorde ont som fan... Finns säkert bättre sätt...
Förde ni protokoll på vem som hade bäst/sämst värde?

• Gilla
bomm
  • Laddar…
bomm skrev:
Mikael_L, du är välkommen! :D

Fick mig osökt att tänka på denna: https://www.youtube.com/watch?v=qgbHYWPaNPY

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
mexitegel skrev:
Redovisar gärna, men eftersom jag är en rookie på meggers och inte heller är elektriker så får ni gärna komma med tips på vad och hur den ska testas... :)
Jag har en egen installationstestare som jag gärna skulle vilja testa och mäta upp. Men jag vet ärligt talat inte heller hur jag ska bära mig åt.
Jag vet inte heller vad olika ev standarder beskriver om mätmetoder på JFB.

Så jag föreslår att du bara tar mig ordagrant och bara berättar vad du tycker om den. :)

Lite om vilka slags mätområden den har, om den är liten och smidig/ stor och tung, ifall den känns gedigen osv, vore jättefint. Om du vill delge oss ... :)

Mikael_L skrev:
Jag har en egen installationstestare som jag gärna skulle vilja testa och mäta upp. Men jag vet ärligt talat inte heller hur jag ska bära mig åt.
Jag vet inte heller vad olika ev standarder beskriver om mätmetoder på JFB.
Fast det borde väl den samlade expertisen här kunna tala om? Starta en ny tråd så får vi se vad vi kommer fram till!

(Jag fick ju en del tips i en gammal tråd när jag testade min egen JFB utan installationstestare).

Mikael_L
Jag har tänkt att investera i ett USB-oscilloskåp (vilket år som helst nu ... ;)), och med det kopplat till en bärbar dator så ökar möjligheten drastiskt att mäta på nätspänning utan att bränna upp hela skiten.

När jag har den utrustningen i min hand hade jag tänkt konsultera forumet i frågan. Stort hopp har jag framförallt att GK100 har lite info om produktstandarder för JFB. GK100 verkar vara en helt outtömlig källa till information när det kommer till sådant här. :cool:

Mikael_L skrev:
Jag har tänkt att investera i ett USB-oscilloskåp (vilket år som helst nu ... ;)), och med det kopplat till en bärbar dator så ökar möjligheten drastiskt att mäta på nätspänning utan att bränna upp hela skiten.

När jag har den utrustningen i min hand hade jag tänkt konsultera forumet i frågan. Stort hopp har jag framförallt att GK100 har lite info om produktstandarder för JFB. GK100 verkar vara en helt outtömlig källa till information när det kommer till sådant här. :cool:
+1 på GK100! :)

Och kom ihåg att oscilloskop är inte som "vanliga" instrument när det gäller att mäta nätspänning. Det finns många fallgropar. Särskilt med billiga USB-oscilloskop.

Men jag själv använde ju som sagt en enkel resistor-spänningsdelare och ljudingången på en laptop som oscilloskop (man behöver ju inte mer än några kilohertz) när jag mätte upp min egen JFB, så vem är jag att ge andra säkerhetstips? ;)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.