28 092 läst ·
63 svar
28k läst
63 svar
Tips om lämplig isolationsprovare/megger?
Verkar finnas här också, för 532:- (+ frakt?)netram skrev:"Råkade" visst klicka hem en sån här:
[bild]
[länk]
Förväntade mig såklart värsta sortens Kinaskräp, men blev faktiskt lite positivt överraskad. Plastigt såklart, men inte sådär genomgående katastrofalt lågbudget som det kan vara ibland. Känns om något som skulle kunna krängas på Jula eller Kjell, typ.
Var precis ute i garaget och mätte upp lite nya belysningsgrupper och uttagsgrupper som väntar på inkoppling i en ny central. Och, tjaa, den "verkar ju funka".
Ännu billigare om man orkar vänta på båten från Kina:
[länk]
http://www.lightinthebox.com/sv/vic...ans-tester-megger-megaohm-meter_p1618085.html
Om man vågar beställa från den sidan, men det borde ju inte vara farligare än ebay generellt.
edit:
Dom har även flera av UNI-T's modeller.
Redigerat:
Är det inte just detta fel som gör att en JFB utlöser?Bo.Siltberg skrev:
Vad tillför man utom att man vet i förväg att JFBen kommer att slå ifrån?
Är det inte intressant att veta om det är dålig isolering mellan faser eller fas och nolla eftersom JFB detekterar väl inte detta och säkringen inte löser om läckströmmen ligger under utlösningsvillkoret?
Kan den typen av fel inte orsaka personskada eller brand eftersom man inte kontrollerar detta?
Nu är det ju inte JFB som testas när man meggar, utan det är isolationen som undersöks.mikst skrev:Är det inte just detta fel som gör att en JFB utlöser?
Vad tillför man utom att man vet i förväg att JFBen kommer att slå ifrån?
Är det inte intressant att veta om det är dålig isolering mellan faser eller fas och nolla eftersom JFB detekterar väl inte detta och säkringen inte löser om läckströmmen ligger under utlösningsvillkoret?
Kan den typen av fel inte orsaka personskada eller brand eftersom man inte kontrollerar detta?
Att JFB i driftskedet kan upptäcka dålig isolation är en annan femma.
Detta kanske du redan visste, men jag påpekade det ändå för säkerhets skull.
Vidare, 30mA JFB sätts som regel för personskydd. Och det är ganska otroligt att en människa skulle råka samtidigt komma åt precis de två punkter på en fasledare plus en nolledare där isolationen är lite halvkass (så att den skulle upptäckts vid meggning mellan fas och nolla).
Så jag tycker nog att de tester man valt ut som nödvändiga inför drifttagning är ganska väl valda.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Man vet *vilken* grupp som är dålig och kan reparera den, innan hela huset är svart... Man får reda på vilka grupper där isoleringen är undermålig och som därför senare kommer att bli så dåliga att en JFB då löser ut; isoleringsförmånga blir nämligen alltid sämre, aldrig bättre...mikst skrev:
Sedan så har du visst en poäng i att det är bra att mäta även mellan nolla och fas, eftersom en JFB typiskt inte kommer att upptäcka ett sådant fel (nåja, i praktiken så brukar det vid brand/smältning ofta bli total korslutning även till jord efter en stund), MEN, eftersom man då måste var helt säker på att allt i anläggningen faktiskt tål den pålagda spänningen, så brukar man avstå. Misstagen blir helt enkelt för dyra för att vara värda risken. Nu har vi en säkring för att hantera åtminstone en del av just den risken, men jag såg gärna att vi införde gnistbildnings/överslagsbrytare av den typen som är vanliga i USA för att ytterligare minska den. (Det är dock lite grädde på moset och skulle leda till en del bortkastade dammsugare.)
GK100 skrev:
En liten principskiss på en testare med treledaranslutning som förklarar saken utan tusen ord. Normalt finns bara anslutningarna märkta + och - den tredje med chassisymbolen kan användas om man behöver få ett vettigt mätvärde och inte bara summerat OK/NOK enligt tex föreskriter osv.Mikael_L skrev:
Detta är standard på alla instrument av högre klass och där man ska följa isolationsnivåer över tid på tex elmaskiner av olika slag. Kan vara användbart även på kablar om man bara vill mäta mellan två ledare eller mellan en och jord oberoende av andra parter. Det behöver alltså inte vara som i skissen isolationen mellan två delar som mäts, (-) kunde lika gärna vara kopplad mot jord och chassiepolen till exv lindn 1 och (+) till lindn 2 då mäts endast 2 mot jord osv i de kombinationer man önskar.
Mycket användbart om man är ute efter mätetal i området Giga- eller TeraOhm. Men inte nödvändigt för BH hempul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyfter denna tråden lite.
Behöver isolationsmäta ett par golvvärmeslingor i första hand och tänkte sedan mäta hela elanläggningen.
Är UNI-T 511 fortfarande ett bra val, eller har det kommit nya apparater i liknande prisklass (runt 1000-lappen)?
Har letat efter en svensk ÅF som har denna men inte hittat så det får väl bli köp från Tyskland istället. Finns i parti och minut på eBay men då kanske det är risk att det är en kinakopia av en kinamätare och det tror jag är mindre bra i detta fallet
.
Behöver isolationsmäta ett par golvvärmeslingor i första hand och tänkte sedan mäta hela elanläggningen.
Är UNI-T 511 fortfarande ett bra val, eller har det kommit nya apparater i liknande prisklass (runt 1000-lappen)?
Har letat efter en svensk ÅF som har denna men inte hittat så det får väl bli köp från Tyskland istället. Finns i parti och minut på eBay men då kanske det är risk att det är en kinakopia av en kinamätare och det tror jag är mindre bra i detta fallet
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Jag har tagit ut enklaste installationsprovaren från Marelco. Den kan förutom isolationsprova, testa jfb med lite olika tester, kontinuitetsprova och kontrollera utlösningsvillkor. Kostar dock ca 5 ink moms.
För en dryg tusenlapp kan man få en UT-525, en lite enklare installationsprovare som testar alla saker som bör testas i en elinstallation.
Jag har ingen sådan själv, men är lite småsugen att provköpa en.
Jag kan tänka mig att t.ex. RCD-testen har lite begränsningar, t.ex. kanske inte testar RCD med likströmskomponent (A-typ av RCD).
Men den gör ändå betydligt mer än vad bara en megger gör.
http://www.ebay.com/itm/Rcd-Tester-...rical-Insulation-Tester-Ut525-J-/381987524430
Det verkar som att många UT-525 (de flesta?) inte har schuko-kontakt, utan någon annan standard här i världen. Hittar man inte en med rätt får man väl klippa kabeln och skruva dit en själv som man köpt på Biltema.
Det finns även en UT-526, som meggar 250V, 500V och 1000V, isf 100, 250, 500V
Jag har ingen sådan själv, men är lite småsugen att provköpa en.
Jag kan tänka mig att t.ex. RCD-testen har lite begränsningar, t.ex. kanske inte testar RCD med likströmskomponent (A-typ av RCD).
Men den gör ändå betydligt mer än vad bara en megger gör.
http://www.ebay.com/itm/Rcd-Tester-...rical-Insulation-Tester-Ut525-J-/381987524430
Det verkar som att många UT-525 (de flesta?) inte har schuko-kontakt, utan någon annan standard här i världen. Hittar man inte en med rätt får man väl klippa kabeln och skruva dit en själv som man köpt på Biltema.
Det finns även en UT-526, som meggar 250V, 500V och 1000V, isf 100, 250, 500V
Ja, den verkar ju vettig - om den klarar allt som ska testas vill säga? (Har inte hunnit läsa in mig ännu)Mikael_L skrev:
Byta kontakt är ju ett mindre problem isåfall