Jag har ett 2 år gammalt hus på landet, med lååång grusad uppfart - som jag inser kommer ge mer och mer jobb med tiden. Tänkte köpa ogräsbrännare (gasol, blir för långt att dra förlängningssladd).
Tar gärna emot tips om modeller ni är nöjda med - eller missnöjda (så jag vet vad jag inte ska köpa).
Tar gärna emot tips om modeller ni är nöjda med - eller missnöjda (så jag vet vad jag inte ska köpa).
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 258 inlägg
Beror ju lite på omfattningen av ogräsbekämpningen. Jag har själv en 25-meters uppfart och en parkeringsyta som jag håller efter med en enkel brännare. Det är längs kanterna och i mittsträngen den används.
Om du inte har använt brännare tidigare för att döda ogräs är det några saker att tänka på
Om du inte har använt brännare tidigare för att döda ogräs är det några saker att tänka på
- Brännaren syfte är att sveda, inte bränna. När det gröna blir illgrönt är du klar. Det går rätt fort. Växtligheten torkar sedan bort under ett par veckors tid. Nya frön kommer att gro igen under säsongen
- Det bör inte regna de närmaste dagarna efter svedningen för att effekten skall bli bra.
- Hur försiktig man är, är det lätt att det börjar pyra på marken utan att man märker det. Undvik gräsbrand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag använde en enkel brännare (typ denna - https://www.jula.se/catalog/tradgard/plantering/ograsbekampning/ograsbrannare/ograsbrannare-021524/)
Fungerade OK på mindre ytor (tömmer engångsflaskorna snabbt) så ska du använda den på större ytor rekommenderar jag nog en slang som @Johan Gunverth visar tillsammans med en PK5 eller PK10 flaska.
Följ tipsen ovan så så blir det bra.
Fungerade OK på mindre ytor (tömmer engångsflaskorna snabbt) så ska du använda den på större ytor rekommenderar jag nog en slang som @Johan Gunverth visar tillsammans med en PK5 eller PK10 flaska.
Följ tipsen ovan så så blir det bra.
Här sitter jag och glor argt på ogräset i gruser och så kommer du med goda råd. Det tackar vi för.Johan Gunverth skrev:
Beror ju lite på omfattningen av ogräsbekämpningen. Jag har själv en 25-meters uppfart och en parkeringsyta som jag håller efter med en enkel brännare. Det är längs kanterna och i mittsträngen den används.
[bild]
- Brännaren syfte är att sveda, inte bränna. När det gröna blir illgrönt är du klar. Det går rätt fort. Växtligheten torkar sedan bort under ett par veckors tid. Nya frön kommer att gro igen under säsongen
- Det bör inte regna de närmaste dagarna efter svedningen för att effekten skall bli bra.
- Hur försiktig man är, är det lätt att det börjar pyra på marken utan att man märker det. Undvik gräsbrand.
Det där med brandrisken känns ju rätt illa då gruset ligger mellan tre skitgamla hus. Hur illa är det med regn (eller om jag vattnar för att vara säker på att det inte ligger och pyr) efter man svett ogräset? Skadan i växten borde ju redan vara skedd och den borde väl inte kunna repa sig efter det. Eller missar jag något som vanligt?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 258 inlägg
Det viktiga som kille är ju att man får elda! 😄Hep skrev:
Här sitter jag och glor argt på ogräset i gruser och så kommer du med goda råd. Det tackar vi för.
Det där med brandrisken känns ju rätt illa då gruset ligger mellan tre skitgamla hus. Hur illa är det med regn (eller om jag vattnar för att vara säker på att det inte ligger och pyr) efter man svett ogräset? Skadan i växten borde ju redan vara skedd och den borde väl inte kunna repa sig efter det. Eller missar jag något som vanligt?
Jag har för lite mätdata för att kunna yttra mig om regnandets påverkan. Det är tips som ”gått i arv” och jag har anammat dem. Tanken med svedningen är ju att förstöra vätskeupptagningen så att roten dör, utan att roten märker det som när man bränner ner allt. Om det då regnar kanske man teoretiskt räddar några rötter från torkdöden. Jag vet inte.
Brandrisken finns. Har själv hittat pyrande undervegetation i ett dike flera timmar efter svedning. Ingen större fara, men en olämplig plats kunde göra saken värre.
Jag får väl testa. En gång med eldning och förebyggande brandvattning och sedan kanske en gång till utan vatten om det första inte funkar. Så jag kanske får elda två gånger. Kul!Johan Gunverth skrev:
Det viktiga som kille är ju att man får elda! 😄
Jag har för lite mätdata för att kunna yttra mig om regnandets påverkan. Det är tips som ”gått i arv” och jag har anammat dem. Tanken med svedningen är ju att förstöra vätskeupptagningen så att roten dör, utan att roten märker det som när man bränner ner allt. Om det då regnar kanske man teoretiskt räddar några rötter från torkdöden. Jag vet inte.
Brandrisken finns. Har själv hittat pyrande undervegetation i ett dike flera timmar efter svedning. Ingen större fara, men en olämplig plats kunde göra saken värre.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 258 inlägg
Man kan ju bekämpa med ånga också och då tillsätta ju i viss mån (väldigt varm) fukt. Det är nog som du säger att har man väl skadat växtens celler permanent så dör den oavsett fukt eller inte.Hep skrev:
Jag skall basa några lister i veckan. Skall se om jag kommer ihåg att sveda av lite ogräs samtidigt.
Jobbat med ogräsbekämpning under flera år.
Enklaste för grusgångar är att salta (det binder också damm), eller spruta ättika.
Ogräset vissnar och blir brunt inom ett par dagar och går mycket snabbare än att bränna.
Sen kan man om man vill gå med en brännare och elda upp det kvarvarande som försvinner i ett nafs.
Enklaste för grusgångar är att salta (det binder också damm), eller spruta ättika.
Ogräset vissnar och blir brunt inom ett par dagar och går mycket snabbare än att bränna.
Sen kan man om man vill gå med en brännare och elda upp det kvarvarande som försvinner i ett nafs.
Ogräsbekämpning med salt är inte tillåtet. Jag hoppas du inte gör det yrkesmässigt.F fixarmicke skrev:Jobbat med ogräsbekämpning under flera år.
Ättika .... Usch!F fixarmicke skrev:Jobbat med ogräsbekämpning under flera år.
Dammbekämpning är tillåtet. Ogräset är bara bonus.useless skrev:
Angående brännare, om du väljer den vägen istället för salt så köp en Sievert och en Pk5 elle 10a så är du fit for life.. finns inga alternativ som är bra
Och om det är yrkesmässigt så får man inte använda brännare utan intyg heta arbeten... Salt får man strö mot damm.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 258 inlägg