Hej,

har ni några tips på bra inredningsarkitekter som kan ta fram ny planlösning för en tvåvånings-villa i södra Stockholm? Gärna någon som också har kompetens som, eller samarbete med, konstruktör. Tar naturligtvis också gärna emot tips från er i forumet på planlösningsidéer.

Det handlar om att disponera om ytan på både nedre och övre plan i syfte att främst få ett lite större vardagsrum och få bort trappan från vardagsrummet som leder upp till övre plan. Tänker mig att man minskar badrummet i storlek (offrar bastun) och flyttar trappen (kanske att foten av trappen börjar vid entrén). Köket har jag tänkt ska vara kvar där det är. På övre plan vill jag ha ett större sovrum, ett mindre sovrum och en platsbyggd garderob/förvaring.

• Planritning över en tvåvåningsvilla med kök, matplats, vardagsrum, hall, badrum och bastu samt placering av trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över övre plan i villa med två sovrum, ett allrum och en trappa. Visar mått och rumsdisposition.
    Skapa konto
Jag är (hus)arkitekt, men vi håller ju på med dessa typer av frågor ständigt, och jag kan absolut hjälpa er.

Vill ni ha större vardagsrum än vad det blir om man tar bort trappan från det rummet? Och vilka typ av möbler vill ni ha i vardagsrummet?

Det verkar högst rimligt att ta ytan från badrummet som är väldigt stort i förhållande till andra rum. Då blir det en ombyggnad av badrum

På övervåningen vill man gärna komma upp för trappan i något typ av allrum för att inte skapa för mycket korridorsutrymme, men det kan man göra litet och eventuellt kombinera med förvaring

• Gilla
Ric4001
  • Laddar…
M mlbckstrm skrev:
Jag är (hus)arkitekt, men vi håller ju på med dessa typer av frågor ständigt, och jag kan absolut hjälpa er.

Vill ni ha större vardagsrum än vad det blir om man tar bort trappan från det rummet? Och vilka typ av möbler vill ni ha i vardagsrummet?

Det verkar högst rimligt att ta ytan från badrummet som är väldigt stort i förhållande till andra rum. Då blir det en ombyggnad av badrum

På övervåningen vill man gärna komma upp för trappan i något typ av allrum för att inte skapa för mycket korridorsutrymme, men det kan man göra litet och eventuellt kombinera med förvaring
Tack för input! Det primära problemet är att trappan tar upp så mycket väggyta att det är svårt att möblera ordentligt med TV, stereo och eventuellt annat möblemang. Vore fantastiskt att ha hela den väggen fri.
Det naturliga är att ha soffa under fönstren och tv/stereo-bänk/bokhylla (ev platsbyggt) på trappväggen. Nu är det både ont om plats under trappan och ett väldigt grunt djup av vardagsrummet vilket gör det trångt att passera om man möblerar med en hyfsat djup soffa, divan och soffbord. Så ett djupare vardagsrum vore naturligtvis optimalt.

Kanske en budgetlösning kan vara att bygga en annan typ av trappa för att frigöra mer väggyta under trappan, men eftersom badrummet ändå nåt sin tekniska livslängd så tänkte jag att man kan kombinera renovering av det med en bättre disponering av hela ytan på nedre plan. Jag kommer bo själv och är inte i behov av ett så väl tilltaget badrum som det är i dagsläget. Handfat, toalett, dusch, tvättmaskin och torktumlare är det som behöver få plats. Finns plats över så vore ett separat badkar trevligt samt ev förvaringsskåp eller torkskåp.

På övre plan är jag öppen för idéer, men ett större sovrum, ett mindre sovrum och klädförvaring vore fint att få till. Förstår poängen med att komma upp i en allmän yta förstås.

Så det finns kanske tre alternativ då:
Bygga om trappen i syfte att få mer väggyta under trappen.
Flytta trappen och ta en del av badrumsytan .
Flytta trappen, ta en del av badrumsytan och därtill utöka vardagsrumsytan.

Det skulle nog göra väldigt mycket om man vände på trappan, eftersom man idag behöver gå igenom vardagsrummet för att gå upp för trappan så gör den gångytan att rummet blir väldigt svårmöblerat.
Jag förmodar dock att det är snedtak på övervåningen, eftersom den är mindre än bottenvåningen?
Dessutom, om man gör en förändring här så skulle jag eftersträva att få den så bra som möjligt, och då tror jag att man på något sätt ska dra trappan där badrummet ligger idag.

Några ideer här.

• 3D model av ett inrett rum med kök, matplats, soffa och TV.
    Skapa konto
  • 3D-planritning av ett hus med möblerat vardagsrum, kök, matplats, badrum och spiraltrappa.
    Skapa konto
  • Ritning av planlösning för ett rum med kök, matplats, vardagsrum och badrum.
    Skapa konto
  • Gilla
Ric4001 och 1 till
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Några ideer här.
Tack för det! Mycket bra idéer att fortsätta utforska 😀

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.