368 465 läst ·
403 svar
368k läst
403 svar
Tips för tralläggning!
Om det är nåt som smäller av så är det ju A4. Nu skruvar jag bara A2 (som oftast är korrosionsklassade C4 eller C5) men du verkar ha använt usel kvalite på C4 om det går av på dragspänning.K kniv skrev:Skillnaden är en mindre skalle och gängor på ovandelen som drar ner brädan mot regeln. Dina som är av den ”gamla” klassiska varianten bygger på att huvudet trycker ner brädan mot regeln. Oavsett skruv är det viktigt att välja rätt längd, den gamla ska inte ha gängor i brädan utan bara regeln, annars finns stor risk att de bryts av. Speciellt med C4 och så pass blöta brädor som du verkar ha. Samma för de nya, ogängade delen ska vara mellan bräda och regel. På de altaner jag skruvat tycker jag den nya modellen är bättre.
Och som sagts tidigare, bättre att satsa på minst A2 kvalité på rostfritt stål istället för härdat stål, finns otaliga rapporter om C4 skruvar brutits av pga brädornas rörelser. Även tillverkarna själva rekommenderar att man har de skyddade under tak osv.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Om du läser vad du själv och andra skrvit så handlat det om tycke. Uppenbarligen spelar det ingen roll att lite vatten står kvar och torkar bort. Som sagt, du fysikprofessorn. Om fu kollar lagda golv blir du varse att det inte spelar någon roll. Det är bar besservissrar som tycker och tycker.K kniv skrev:
Inte superförtjust i dessa. Tokdyra, det är dytr så det räcker redan. Trallvirke skall vara blött och färskt när man skruvar det. Trallen sluter sig över dessa småskallar och det ser snyggt ut när det är nytt. Kortar ner sträcklängden ytterligare och riskerar att gå av ännu lättare skulle jag tro.DennisCA skrev:
Janå vi får se hur det blir med tiden...
Hur är det med skruvar nuförtiden annars, jag köpte bara på måfå sånahära, 4,2x75 Corrseal:
[bild]
Har sett andra skruvar som ser ut såhär i skallen vilket ser lite udda ut. Vad är tanken med utformningen här och funkar de?
[bild]
Inte för jag vill byta skruvmärke halvvägs igenom men jag blev nyfiken. Jag vet de här klassiska skruvarna funkar inte så bra på vått trä då det gäller att försänka dom, ska ju finnas kanter på undersidan av skallen som ska skära träet men det behöver va tort för det.
Skruva bara i varannan C-C 120 cm 1/2 antalet skruvar = 1/2 priset!F fsn skrev:
Jag skruvade med dold montage zigzag i varje regel men bara på en sida åt gången, det är 9 år sedan (byggd 2016) och trallen ser ut som ny varje år när jag tvättat och blekt med oxalsyra.
Jag använder riktig trall 34x145 den är obetydligt dyrare på m2 och med 1/2 antal A4 skruv blev det billigare än 120 mm trall!
Vad dillar du om egentligen. Menar du att det är fysikens lagar som avgör vilken sida av en bräda/planka, som ska vändas upp.K kniv skrev:
I det absolut närmsta, ALLA, snickare med många års erfarenhet av verandor, vet det inte har någon som helst avgörande betydelse vilken sida som vänds upp. Man vänder således alltid den finaste sidan upp. Om en bräda/planka däremot är mycket kupad, så unviker man den, så långt det går.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på lim för metall
Värme allmänt -
Badrum - tips för att göra det lyxigare
Badrum -
Tips på rör för bortledning av avlopp & dagvatten
Vatten & Avlopp -
Tips för att kunna kolla postlådan på avstånd
Övrigt husrelaterat -
Söker tips på konstruktör för källarrenovering i stockholm norrort
Grund & Markarbeten