Äh, bränn pengarna på verktyg i samma takt som de kommer in. Annars upptäcker man helt plötsligt att man är död och ungjävlarna ärver ens surt förvärvade pengar och köper märkeskläder eller nåt meningslöst för dem.

• Gilla
EI30-SaC och 2 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Jag beundrar dig starkt för dina kunskaper här i forumet men detta känns inte som din starka sida. :)
Hmmmm...... att behålla pengar är en av mina starka sidor..... i alla fall påstår byborna det....

Vad jag försökte få fram är att sparande är en sak och spekulation är en annan sak.
Sparande innebär att lägga undan pengarna i sådan form att man minimerar risken för att de skall försvinna.
Spekulation innebär att riskera pengarna i hopp om att de skall föröka sig själva utan att man lägger undan mer.

Bernieberg Bernieberg skrev:
När tror du att det är tänkbart att du behöver pengarna till bostad? 2 år? 5 år? 10 år? Och hur lång tid är det pension? Det spelar stor roll för hur du lämpligast placerar ditt sparande.
Räknar med att investera i min första bostad inom 5 år. Jag har en stabil inkomst och en ordnad ekonomi. På så sätt försöker jag spara ihop till insatsen.

Om du har långt till pension (>15-20år) hade jag placerat allt i aktier (eller aktiefonder). Men du pratar om 5 % i ”högriskprojekt” och verkar räkna aktier till sådana?
Om jag investerar allt i aktier (med begränsad kunskap) är inte detta då väldigt riskfyllt? Hur rekommenderar du att jag ska lägga upp mitt sparande på aktier? För högrisk menar jag investering i såsom binära optioner. Som jag tidigare nämnde verkar det lukrativt att investera en mindre del av mitt sparande på detta.

Binära optioner är ingen investering.
Det är vadslagning. Samma sak som att "investera" pengar på travet eller på lotto.
Inget värde skapas i den verksamheten och med tanke på att alla som har binära optioner försöker vinna innebär det att det i slutändan blir turen som avgör. Sannolikheten för att du skulle ha mer tur än andra är nära noll.
Glöm det.

L LokiLoki skrev:
Räknar med att investera i min första bostad inom 5 år. Jag har en stabil inkomst och en ordnad ekonomi. På så sätt försöker jag spara ihop till insatsen.

Om jag investerar allt i aktier (med begränsad kunskap) är inte detta då väldigt riskfyllt? Hur rekommenderar du att jag ska lägga upp mitt sparande på aktier? För högrisk menar jag investering i såsom binära optioner. Som jag tidigare nämnde verkar det lukrativt att investera en mindre del av mitt sparande på detta.
Visst är det en risk att investera i aktier, det är ofrånkomligt. Men historiskt har det genomgående varit ett bra val (långsiktigt) och även om det inte därmed är självklart så kan man ju hoppas att det kommer att vara det framöver också. En nyckel är att man investerar kontinuerligt så att man sprider köpen i tid, då är inte tajming så viktigt. Man bör också sprida riskerna genom att agera på olika marknader och regioner.

Med mindre än fem års sparhorisont hade jag inte lagt särskilt mycket på aktier, men kanske 10-20 % eller så. Resten hade jag nog sparat i räntefonder. Kanske hälften i korträntefonder med nästintill försumbar risk men lite bättre tillbaka än ett bankkonto, och kanske de sista 30 % i exempelvis företagsobligationer. Dock är det lite lurigt med räntefonder just nu när räntorna är i botten, är nog väldigt svårt att hitta något som ger avkastning med väldigt låg risk.

Säger igen att det är väldigt personligt hur man upplever begreppet risk så se alla råd mest som inspiration för att lära dig mer och hitta din egen bekväma risknivå.

Med mindre än fem års sparhorisont hade jag inte lagt särskilt mycket på aktier, men kanske 10-20 % eller så. Resten hade jag nog sparat i räntefonder. Kanske hälften i korträntefonder med nästintill försumbar risk men lite bättre tillbaka än ett bankkonto, och kanske de sista 30 % i exempelvis företagsobligationer. Dock är det lite lurigt med räntefonder just nu när räntorna är i botten, är nog väldigt svårt att hitta något som ger avkastning med väldigt låg risk.
Tyvärr får man ingen avkastning med låg risk... Just därför tvingas man att ta lite större risker. Företagsobligationen är ett annat alternativ som jag har kollat lite närmare på. Läste bland annat lite snabbt om IKC Avkastningsfond som ska erbjuda låg risk men möjligheten till bra avkastning, framför allt vid en eventuell lågkonjunktur.

Gällande aktier så blir nog dessa ett så kallat högrisk projekt. Jag hade då tänkt investera 5-10% på aktier och optioner. För optioner blev jag rekommenderad att investera i binära optioner genom en mäklare. Har du några erfarenheter av detta?

H heimlaga skrev:
Binära optioner är ingen investering.
Det är vadslagning. Samma sak som att "investera" pengar på travet eller på lotto.
Inget värde skapas i den verksamheten och med tanke på att alla som har binära optioner försöker vinna innebär det att det i slutändan blir turen som avgör. Sannolikheten för att du skulle ha mer tur än andra är nära noll.
Glöm det.
/

Ja, den personen som föreslog det när någon frågade om investeringstips ska man sluta lyssna på. Binära optioner är försök att skapa ett "finansiellt instrument" skimmer kring vadslagning. Den enda som vinnare är "banken".

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
L LokiLoki skrev:
Tyvärr får man ingen avkastning med låg risk... Just därför tvingas man att ta lite större risker. Företagsobligationen är ett annat alternativ som jag har kollat lite närmare på. Läste bland annat lite snabbt om IKC Avkastningsfond som ska erbjuda låg risk men möjligheten till bra avkastning, framför allt vid en eventuell lågkonjunktur.

Gällande aktier så blir nog dessa ett så kallat högrisk projekt. Jag hade då tänkt investera 5-10% på aktier och optioner. För optioner blev jag rekommenderad att investera i binära optioner genom en mäklare. Har du några erfarenheter av detta?
Vad var det för mäklare? Byt.

Läs på om binära optioner UTANFÖR de site'r som marknadsför dem. Artikel från Expressen https://www.expressen.se/dinapengar/staten-varnar-for-trend-pensionarer-blir-blasta/.

Är man nybörjare som investerare men vill redan från start få en bra bredd i sina placeringar och med iaf lite möjlig uppsida så skulle jag satsat på någon fond-robot från av etablerad spelare på marknaden. T.ex. https://www.avanza.se/avanza-auto.html eller https://www.nordnet.se/tjanster/investeringshjalp/robosave.html.

Skaffa ett ISK konto hos någon av dem och ge input till roboten. På max 30 minuter har man då igång ett sparande med bra balans mellan avgifter och avkastning.

L LokiLoki skrev:

Ja den fonden kan säkert vara ett vettigt alternativ utan att djupläsa om den. Det luriga med dessa alternativ är som sagt att få avkastning med ökande räntor. Det är ju tämligen osannolikt med räntesänkning framöver... Kom ihåg detta så att du inte bara tittar på avkastning senaste 5 åren och väntar dig samma under kommande period får denna typ av fonder. Jag vet egentligen inte något bra lågriskalternativ med den räntebotten vi är i.

Binära optioner har jag inte varit i kontakt med men det låter inte som något tryggt sparande. En klassisk grundregel är att inte investera i några instrument man inte till fullo begriper hur de fungerar. En annan som jag själv praktiserar är att inte ta råd från någon som tjänar mer på att jag följer råden än att jag avstår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.