För en kort tid sedan vann jag en Traderaauktion på en Ulmia Reformhobel (https://gm-werkzeuge.de/products/ulmia-reform-putzhobel). Det är en putshyvel av trä med en justerbar öppning (heter det kanske "gap" på svenska? engelska ordet är iallafall "mouth"). Efter att jag tvättat av den, lagt på fem nya lager shellack och skärpt stålet blev det provkörning i snickarboden. Jäklar vilken härlig känsla! Trä mot trä tycker jag personligen känns mycket bättre än stål mot trä (men jag betraktar mig fortfarande som nybörjare så jag kommer kanske ändra mig längre fram) och med öppningen nästan helt stängd och med stålet utstickande så lite att det knappt var märkbart blev det en glasaktig yta även på "byggmaxfuru". (Inom parentes sagt: Att jag blev så exalterad KAN även bero på att jag inte är särskilt bra på att skärpa hyvelstålen så det är inte så ofta jag uppnår den där glasaktiga ytan med mina andra hyvlar 🙄.)

Bland testerna jag gjorde var även att prova den på min nygjorda stötlåda av Paul Sellers-typ. (
) Den jämnade till ändträet jätteenkelt! Och framförallt, den var väldigt mycket skönare, och enklare, att hålla i än en liggande stanleyfyra!!! 👏😎

Enda "felet" var att lacken slets av att glida på sidan vilket gör att det inte känns så roligt att använda den hyveln till det ändamålet.

Men jag har en hel hylla full med traderafelköp. Bland annat har jag flera trähyvlar som visade sig vara så slitna att gapet framför stålet är 5-10 mm. Jag har länge varit sugen på att prova att restaurera en sådan genom att sätta i en "utfyllnadsbit" i sulan precis framför stålet så att gapet kan göras godtyckligt litet (såsom Graham Blackburn visar i den här videon:
) men inte riktigt vågat/orkat, men nu fick jag en anledning.

Sagt och gjort, jag följde hans beskrivning, sågade till en lämplig utfyllnadsbit, ritade av den på sulan, och gjorde försänkningen i sulan med hjälp av stämjärn och en liten grundhyvel. Tyvärr verkar det som att jag blivit vindögd för träbiten passade inte och mina patetiska försök att anpassa biten och hålet till varandra gjorde bara att felet blev större. 🤬

Min lösning blev att spänna en pappersbit över hålet och svepa en blyertspenna över papperet. Då avtecknade sig konturerna av hålet på papperet. Pappersbiten limmades fast på en ny träbit, som sågades till och med hjälp av lite sandpapper kunde övertalas att gå ned i hålet. Lite 30-minuters epoxylim och en natts torkning senare så återstod bara att hyvla bort det av träbiten som stack upp ur sulan och sedan justera sulan till att bli helt plan, vilket gick rätt snabbt med lite 80-papper på en plan yta.

Det slutliga jobbet var att öppna upp och finjustera gapet till en glipa mellan stålet och framkanten på hålet på ca 0,5-1 mm. Det gjordes med stämjärn, 80-papper limmat på en tunn träpinne, samt en träfil.

Som syns på bilden blev inte passformen på fyllnadsbiten perfekt, men det är enbart ett estetiskt problem. Funktionsmässigt blev det kanonbra!

Några tips till den som eventuellt vill prova själv:
1. En gammal trähyvel brukar gå att få under hundralappen på tradera. Om man bara ska ha den som stötlådehyvel spelar skicket på handtagen ingen roll.

2. Jag tror inte att det nämns i videon hur djupt hålet ska vara. Jag gjorde det ca 3mm, men om jag skulle göra om samma sak på en annan hyvel skulle jag nog öka djupet en mm. Om hålet blir för djupt blir det mycket jobbigare när man ska justera hålet. Nu invänder kanske någon att om man mäter noggrannt behöver man inte göra någon justering och det stämmer kanske (fast jag skulle inte lyckas), men jag TROR att man ändå behöver justera bakkanten på träbiten så att hålet blir trattformat (istället för att bakkanten på fyllnadsbiten är vertikal) för att underlätta flödet för spånorna. Någon som kan hyvlar bättre än jag får gärna kommentera!

3. Som jag redan nämnt funkar det inte bra med shellack som ytbehandling. Den enda andra ytbehandling jag har erfarenhet av är en möbelvax (https://workshopheaven.com/alfie-shine-hard-wax-polish-60ml/) men jag har sett på tuben att många använder linolja. Jag tar tacksamt emot kommentarer om för- och nackdelar.

4. Jag har sett att det finns användare som propagerar för att en av de viktigaste egenskaperna hos en stötlådehyvel är att den ska vara tung. Än har jag själv inte kännt så, men jag tänker att om det behovet uppstår så kommer jag prova att borra hål på lämpliga ställen i hyveln och lägga in några bitar rundstång av mässing (eller snikvarianten: 12mm gänstång). Då borde vikten komma upp några hundra gram så att skillnaden kan jämföras.

Som sagt: det var ett kul litet miniprojekt och jag blev nöjd långt över förväntan.

Trähyvel med justerbar träbiten infogad framför stålbladet, visas nära med fokus på trähyvelsula och bladöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähyvel används för att jämna till ändträ, en hand håller i hyveln ovanpå trästycken på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
En stöthyvel är vad de heter på svenska, tror dock det varit vanligt att man kört med sin vanliga rubank i stötlådan. Har du ett bra hyvelstål från någon annan trähyvel som är kass kan du försöka dig på att bygga en. Du vill sänka vinkeln på stålets bädd så lågt du kan och ändå ha frigång bakom eggen och gärna skråa stålet mot hyvelns långaxel för att få en ännu spetsigare effektiv skärvinkel.
Kokt linolja är riktigt najs, försök få tag på en utan tillsatser (torkmedel, träskyddsmedel) så är den ganska säker att få på händerna osv. Är du nojig kan du koka linfröolja från mataffären själv men processen är lite brandfarlig. Trasor behöver antingen torkas plana och med god luftväxling på brandfast yta, brännas eller läggas i blöt.
Slutligen ett YouTube tips om du vill köra handverktyg: https://youtube.com/@wortheffort

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.