4 870 läst ·
53 svar
5k läst
53 svar
Tips för långsiktigt sparande
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
En typisk TS-ställer-en-fråga-och-försvinner-men-alla-matar-på-med-svar-som-glider-längre-och-längre-bort-från-ursprungsfrågan-tråd
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Du kanske inte skall lägga så stor vikt på uttrycket men det finns ju faktiskt en risk att förlora allt om man placerar i aktier/aktiefonder även om det inte är särskilt troligt.ginnfilt skrev:
Investerar (öh spekulerar) du 100% av allt kapital du äger i någon aktie/bolag som aldrig gjort vinst och håller sin aktiekurs uppe pga framtida förhoppningar, så ja, du kan sumpa 100% av ditt kapital.M Max R70 skrev:
Men, att förlora 100% av sitt kapital i en väldiversifierad portfölj med stabila företag som säljer produkter vi rimligen behöver även i framtiden, såsom Fortum, Essity, Hufvudstaden osv är mindre troligt.
Har du kapitalet i indexfond investerar den i 100 underliggande bolag, där största andelen utgör kanske 5%, så även här känns risken att förlora 100% som ett skämt.
Allmänt tycker jag man ska vara någorlunda väl insatt i företagen man väljer att investera i och inte gå på köpråd från andra, dvs. man tror själv på företagen, samt följa sin portfölj regelbundet så det utvecklar sig som man vill.
Sedan står vi inför en nedgång - frågan är när den kommer.
Sedan står vi inför en nedgång - frågan är när den kommer.
Är tacksam för alla svar. Har börjat läsa på lite om ISK, verkar var ganska bra. Syftet är långsiktigt sparande, dels för att investera i bostad men även för pension.
Blev även tipsad om att investera en väldigt liten del av mitt sparande (runt 5% i högriskfonder). Tanken är att summan är så pass liten så att jag har råd att förlora den, ifall så skulle hända. Blev då bland annat rekommenderad aktier och optioner (även binära optioner). Någon som bra koll på dessa alternativen?
Blev även tipsad om att investera en väldigt liten del av mitt sparande (runt 5% i högriskfonder). Tanken är att summan är så pass liten så att jag har råd att förlora den, ifall så skulle hända. Blev då bland annat rekommenderad aktier och optioner (även binära optioner). Någon som bra koll på dessa alternativen?
Håller med om att optioner ej är idealt, men jag hade endast tänkt investera 5% av mitt totala månadssparande på högriskprojekt såsom aktier, optioner och liknande (resterande lägger jag på sparande med minimala risker). Just binära optioner verkar enkelt att lära sig då det är 50/50 är pricka rätt.
Vilka fonder erbjuder lägst avgifter och vilken årsränta kan jag förvänta mig?
Vilka fonder erbjuder lägst avgifter och vilken årsränta kan jag förvänta mig?
Gå in på Avanza och skapa ett ISK
Överför en summa Hur lite som helst.
Börja läsa vad folk tycker tro inte på alla men kolla upp vad som skrivs.
Det finns aktier för ett öre styck!
Jämfört med en lott så förlorar man inte allt vid en nit!
Hitta aktier i företag som är i ny teknik som många kommer att använda.
Jag köpte mina allra första aktier i Jan 2017 och dom har ökat 58% på ett år.
Överför en summa Hur lite som helst.
Börja läsa vad folk tycker tro inte på alla men kolla upp vad som skrivs.
Det finns aktier för ett öre styck!
Jämfört med en lott så förlorar man inte allt vid en nit!
Hitta aktier i företag som är i ny teknik som många kommer att använda.
Jag köpte mina allra första aktier i Jan 2017 och dom har ökat 58% på ett år.
Jag ser ingen poäng med optioner för småsparare, annat som ett alternativ till travet, stryktipset, lotto.
Jag ska skulle kunna ägna några timmar att skriva om fonder, men någon annan har ju redan gjort det så jag länkar till dem:
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/fonder.html
Som tidigare länkats till:
https://rikatillsammans.se/tjana-pengar-spara-pengar-bli-rik/
Jag ska skulle kunna ägna några timmar att skriva om fonder, men någon annan har ju redan gjort det så jag länkar till dem:
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/fonder.html
Som tidigare länkats till:
https://rikatillsammans.se/tjana-pengar-spara-pengar-bli-rik/
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
När tror du att det är tänkbart att du behöver pengarna till bostad? 2 år? 5 år? 10 år? Och hur lång tid är det pension? Det spelar stor roll för hur du lämpligast placerar ditt sparande.
ISK är bra men du skriver vid ett par tillfällen om ”minimal risk”. Om du tänker dig exempelvis korträntefonder (risk i paritet med bankkonto men lite avkastning i alla fall) så kan avkastningen vara så låg att en traditionell depå är bättre. Det finns en gräns för vilken avkastning som behövs för att ISK ska vara en bättre lösning, kan inte siffrorna utantill och det beror på statslåneräntan. Googla på det!
Om du har långt till pension (>15-20år) hade jag placerat allt i aktier (eller aktiefonder). Men du pratar om 5 % i ”högriskprojekt” och verkar räkna aktier till sådana?
Du behöver fundera över din riskvilja och dina förväntningar på avkastning. Det är väldigt olika hur man känner inför exempelvis risken att förlora 50 % av det sparade kapitlet.
ISK är bra men du skriver vid ett par tillfällen om ”minimal risk”. Om du tänker dig exempelvis korträntefonder (risk i paritet med bankkonto men lite avkastning i alla fall) så kan avkastningen vara så låg att en traditionell depå är bättre. Det finns en gräns för vilken avkastning som behövs för att ISK ska vara en bättre lösning, kan inte siffrorna utantill och det beror på statslåneräntan. Googla på det!
Om du har långt till pension (>15-20år) hade jag placerat allt i aktier (eller aktiefonder). Men du pratar om 5 % i ”högriskprojekt” och verkar räkna aktier till sådana?
Du behöver fundera över din riskvilja och dina förväntningar på avkastning. Det är väldigt olika hur man känner inför exempelvis risken att förlora 50 % av det sparade kapitlet.
Jag skulle varit försiktig på börsen om jag behövde pengarna om 10 år. Skulle nog haft en iaf 40% räntefonder.
Börsen går ibland ned 50%, det får man stålsätta sig inför.
För mig är det enkelt, jag har 35-40 år kvar till pensionen, jag ser nedgångar som rea.
Börsen går ibland ned 50%, det får man stålsätta sig inför.
För mig är det enkelt, jag har 35-40 år kvar till pensionen, jag ser nedgångar som rea.
Nä där tycker jag du har fel!R Riemann skrev:
Köpte mina första aktier som 20 åring utan nån kunskap!
Tänkte bara lite vad folk behöver!
Tjänade ihop en bra summa på det!
Köp på företag där du tror på o lyssna inte på andra!
På börsen i ny testade dom att en apa fick placera pengar och han gjorde det bättre en placerarna