2 910 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Tips för att använda snigeldynamit vid dränering intill husgrund.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Menar du 40-50 mm djupt?.
Finnja skriver min 300mm och Dynacem skriver "djupet på hålen ska vara så stort som möjligt och åtminstone 5 gånger större än diametern," så det är ju minst 170mm isf. Iaf med snigeldynamit från de så är det lite väl grunt borrat
Finnja skriver min 300mm och Dynacem skriver "djupet på hålen ska vara så stort som möjligt och åtminstone 5 gånger större än diametern," så det är ju minst 170mm isf. Iaf med snigeldynamit från de så är det lite väl grunt borrat
Du har inte funderat på 34mm spräckilar?3st x275 kronor för du har en del fina hålrader och köpa från jula borrhammare om du behöver spräcka stenbumlingar efter du spräckt bort en del av berget.Tänk på att oavsett du kör med snigeldynamit eller spräckkilar så blir det tungjobbat och mer berg som man ska frakta bort.Har gjort denna resa med både snigeldynamit och spräckkilar och med eftertanke skulle jag hyrt kompressor (gjorde det mot slutet) men skippat snigeldynamiten och borrat 34mm 600 djupt och använt 450mm 34mm spräckkilar.Spräcka berg kan vara knepigt mot spräcka större stenbumlingar tycker jag fungerar bra.N Nilecity10566 skrev:
400-500 menade jag haha 😅J JerreEssberg skrev:
Har tillgång till grävmaskin och stenen kommer bli mindre stenkista till dräneringen sen är tanken.V växelventil skrev:Du har inte funderat på 34mm spräckilar?3st x275 kronor för du har en del fina hålrader och köpa från jula borrhammare om du behöver spräcka stenbumlingar efter du spräckt bort en del av berget.Tänk på att oavsett du kör med snigeldynamit eller spräckkilar så blir det tungjobbat och mer berg som man ska frakta bort.Har gjort denna resa med både snigeldynamit och spräckkilar och med eftertanke skulle jag hyrt kompressor (gjorde det mot slutet) men skippat snigeldynamiten och borrat 34mm 600 djupt och använt 450mm 34mm spräckkilar.Spräcka berg kan vara knepigt mot spräcka större stenbumlingar tycker jag fungerar bra.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Men kilarna låter ju lite intressant.
Hyr sprängkilar snabbare billigare!N Nilecity10566 skrev:Som rubriken lyder. Har stött på en berknall intill husgrunden som jag tänkte få bort med snigeldynamit.
Har borrat 34mm hål i hela knallen i rader och även en rad ca 1dm ut ifrån grunden som är lite tätare borrat.
(Ser ut som på bilen fast alla hålen är ej klara)
Nu till min fundering. Ska jag använda snigel i alla hålen ink raden närmast grunden ? Eller ska man köra i etapper och börja med den raden som är längst ut?
Eller bara köra allt på en gång? Tips mottages.
Kommer att bygga in allt och köra in värme om de visar sig bli för kallt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden