2 867 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Tips för att använda snigeldynamit vid dränering intill husgrund.
Som rubriken lyder. Har stött på en berknall intill husgrunden som jag tänkte få bort med snigeldynamit.
Har borrat 34mm hål i hela knallen i rader och även en rad ca 1dm ut ifrån grunden som är lite tätare borrat.
(Ser ut som på bilen fast alla hålen är ej klara)
Nu till min fundering. Ska jag använda snigel i alla hålen ink raden närmast grunden ? Eller ska man köra i etapper och börja med den raden som är längst ut?
Eller bara köra allt på en gång? Tips mottages.
Kommer att bygga in allt och köra in värme om de visar sig bli för kallt.
Har borrat 34mm hål i hela knallen i rader och även en rad ca 1dm ut ifrån grunden som är lite tätare borrat.
Nu till min fundering. Ska jag använda snigel i alla hålen ink raden närmast grunden ? Eller ska man köra i etapper och börja med den raden som är längst ut?
Jag tror också på principen att ta de yttre först, de som är nära husgrunden vill du ju inte ska trycka in mot huset och finns det gott om luft på andra sidan så är det ju logiskt att det istället sväller åt det hållet. Men då kan du ju inte mata i alla hålen samtidigt.
Har du andra saker i tidsplanen att ta hänsyn till eller kan det få ta lite tid att spräcka berget? För om det är bråttom kanske inte snigeldynamit är optimalt, utan istället hyra hydraulisk spräckare. Snigeldynamit är ju inte heller gratis.
Har du andra saker i tidsplanen att ta hänsyn till eller kan det få ta lite tid att spräcka berget? För om det är bråttom kanske inte snigeldynamit är optimalt, utan istället hyra hydraulisk spräckare. Snigeldynamit är ju inte heller gratis.
Nej någon stressad tidsplan har jag inte utan har några veckor på mig. Men då kanske man ska köra på yttre raden först då!Hemingway skrev:
Jag tror också på principen att ta de yttre först, de som är nära husgrunden vill du ju inte ska trycka in mot huset och finns det gott om luft på andra sidan så är det ju logiskt att det istället sväller åt det hållet. Men då kan du ju inte mata i alla hålen samtidigt.
Varför ta bort den alls? Berget sluttar från huset.N Nilecity10566 skrev:Som rubriken lyder. Har stött på en berknall intill husgrunden som jag tänkte få bort med snigeldynamit.
Såg ut ungefär så där hos svärmor när hon dränerade. Den firman kontaktade isodrän för råd, och dom såg inga problem.
Detta är det som funkar. Ett alternativ som också fungerar om du bara ska göra en "ränna" är att borra två rader med hål som går snett inåt mot varandra. Spräcker man alla hål samtidigt så trycks berget uppåt och du får en fin ränna.H Håbbe01 skrev:
Edit: Nu såg jag att ts redan borrat hålen.
Tänk det som att du "lyfter bort" berget i delar. Du behöver ha det som kallas "försättning" bort från kraften som bildas i massan som expanderar. I en berghäll borrar man därför hål snett närmast ytterkanten av hällen för att sedan successivt gå mer och mer vertikalt. Avstånd mellan hål står i anvisning till mixen du blandar. Alternativ till snigel och hydraulspräckning är att skjuta bort berget med krutpatroner som tex Simplex. Kräver licens men går extremt mycket snabbare och är mer skonsamt vibrationsmässigt än dynis. Du kanske har någon i grannskapet som kan skjuta med Simplex åt dig nu när du redan borrat det mesta?
PS det kallas att "låsshålla berg" när man bryter loss det för att kunna avlägsna det DS
PS det kallas att "låsshålla berg" när man bryter loss det för att kunna avlägsna det DS
Ja det sluttar men innan det så är det en rygg på berget som är 20cm högre än ök sulan. Så allt vatten som kommer hamnar mellan källarvägg och berg tar sig ingenstans.J JohnnypåBillbacken skrev:
Hur djupa är 34mm hålen du har borrat?Har du tillgång till maskin om du skulle behöva borra fler hål?N Nilecity10566 skrev: