Som rubriken lyder. Har stött på en berknall intill husgrunden som jag tänkte få bort med snigeldynamit.
Har borrat 34mm hål i hela knallen i rader och även en rad ca 1dm ut ifrån grunden som är lite tätare borrat.
(Ser ut som på bilen fast alla hålen är ej klara)
Nu till min fundering. Ska jag använda snigel i alla hålen ink raden närmast grunden ? Eller ska man köra i etapper och börja med den raden som är längst ut?
Eller bara köra allt på en gång? Tips mottages.

Kommer att bygga in allt och köra in värme om de visar sig bli för kallt.

• Borrad berggrund intill husvägg, hål för snigeldynamit synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hålad bergknalle nära husgrund för förberedelse av snigeldynamitbrytning, med borrhål i rader och ett ventilationsaggregat på väggen.
    Skapa konto
N Nilecity10566 skrev:
börja med den raden som är längst ut?
Provat detta förr och man måste ha en fri ände som expansionen kan använda. Så det blir som att skära en limpa. Börja längs ut med en rad där det ej finns berg på motsatt sida. Jävligt tidsödande och trist med dåligt resultat.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Provat detta förr och man måste ha en fri ände som expansionen kan använda. Så det blir som att skära en limpa. Börja längs ut med en rad där det ej finns berg på motsatt sida. Jävligt tidsödande och trist med dåligt resultat.
Så jag ska börja med yttersta raden?

Precis, om du menar längst ner på bild.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag tror också på principen att ta de yttre först, de som är nära husgrunden vill du ju inte ska trycka in mot huset och finns det gott om luft på andra sidan så är det ju logiskt att det istället sväller åt det hållet. Men då kan du ju inte mata i alla hålen samtidigt.

Har du andra saker i tidsplanen att ta hänsyn till eller kan det få ta lite tid att spräcka berget? För om det är bråttom kanske inte snigeldynamit är optimalt, utan istället hyra hydraulisk spräckare. Snigeldynamit är ju inte heller gratis.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag tror också på principen att ta de yttre först, de som är nära husgrunden vill du ju inte ska trycka in mot huset och finns det gott om luft på andra sidan så är det ju logiskt att det istället sväller åt det hållet. Men då kan du ju inte mata i alla hålen samtidigt.

Har du andra saker i tidsplanen att ta hänsyn till eller kan det få ta lite tid att spräcka berget? För om det är bråttom kanske inte snigeldynamit är optimalt, utan istället hyra hydraulisk spräckare. Snigeldynamit är ju inte heller gratis.
Nej någon stressad tidsplan har jag inte utan har några veckor på mig. Men då kanske man ska köra på yttre raden först då!

N Nilecity10566 skrev:
Som rubriken lyder. Har stött på en berknall intill husgrunden som jag tänkte få bort med snigeldynamit.
Har borrat 34mm hål i hela knallen i rader och även en rad ca 1dm ut ifrån grunden som är lite tätare borrat.
(Ser ut som på bilen fast alla hålen är ej klara)
Nu till min fundering. Ska jag använda snigel i alla hålen ink raden närmast grunden ? Eller ska man köra i etapper och börja med den raden som är längst ut?
Eller bara köra allt på en gång? Tips mottages.

Kommer att bygga in allt och köra in värme om de visar sig bli för kallt.
Varför ta bort den alls? Berget sluttar från huset.
Såg ut ungefär så där hos svärmor när hon dränerade. Den firman kontaktade isodrän för råd, och dom såg inga problem.

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
Varför inte gjuta upp ett fall mot husgrunden i stället?

• Gilla
gorcot
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Detta är det som funkar. Ett alternativ som också fungerar om du bara ska göra en "ränna" är att borra två rader med hål som går snett inåt mot varandra. Spräcker man alla hål samtidigt så trycks berget uppåt och du får en fin ränna.

Edit: Nu såg jag att ts redan borrat hålen.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tänk det som att du "lyfter bort" berget i delar. Du behöver ha det som kallas "försättning" bort från kraften som bildas i massan som expanderar. I en berghäll borrar man därför hål snett närmast ytterkanten av hällen för att sedan successivt gå mer och mer vertikalt. Avstånd mellan hål står i anvisning till mixen du blandar. Alternativ till snigel och hydraulspräckning är att skjuta bort berget med krutpatroner som tex Simplex. Kräver licens men går extremt mycket snabbare och är mer skonsamt vibrationsmässigt än dynis. Du kanske har någon i grannskapet som kan skjuta med Simplex åt dig nu när du redan borrat det mesta?

PS det kallas att "låsshålla berg" när man bryter loss det för att kunna avlägsna det DS

• Diagram som visar tre borrhål i en bergvägg, med olika lutningsgrader vid borrning för att spräcka berget. Markeringar om försättning mot fri yta.
    Skapa konto
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
J JohnnypåBillbacken skrev:
Varför ta bort den alls? Berget sluttar från huset.
Såg ut ungefär så där hos svärmor när hon dränerade. Den firman kontaktade isodrän för råd, och dom såg inga problem.
Ja det sluttar men innan det så är det en rygg på berget som är 20cm högre än ök sulan. Så allt vatten som kommer hamnar mellan källarvägg och berg tar sig ingenstans.

I Ivlabo skrev:
Varför inte gjuta upp ett fall mot husgrunden i stället?
Gjuta ett fall mot husgrunden? Du menar ifrån husgrunden antar jag ? Nja, helst av allt vill jag ha bort berget för då kan jag sova gott om nätterna. Det finns flera sprickor i berget så känner att det inte är 100% att gjuta.

N Nilecity10566 skrev:
Gjuta ett fall mot husgrunden? Du menar ifrån husgrunden antar jag ? Nja, helst av allt vill jag ha bort berget för då kan jag sova gott om nätterna. Det finns flera sprickor i berget så känner att det inte är 100% att gjuta.
Hur djupa är 34mm hålen du har borrat?Har du tillgång till maskin om du skulle behöva borra fler hål?

N Nilecity10566 skrev:
Så allt vatten som kommer hamnar mellan källarvägg och berg tar sig ingenstans
Det går inte "bara" att såga upp en "dräneringsränna" som kan leda bort vattnet? Givetvis inte "bara" det heller men kanske betydligt mindre jobb?

V växelventil skrev:
Hur djupa är 34mm hålen du har borrat?Har du tillgång till maskin om du skulle behöva borra fler hål?
Ca 40-50mm. Ja det har jag väll men blir en par tusen till i kostnad för hyra isf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.