Hej!
Har en garagedörr/port som behöver en uppdatering. Vi kommer byta ut den inom några år men just nu vill jag ta hand om den på bästa sätt. Vill att den ska vara så mörk som den är nu på de mörkaste ställena som finns på dörren nu. Oklart vad det är för träslag men tror inte det är teak.
Tänkte slipa först men hur ska jag sedan behandla? Bets och lack? Olja?
Har en garagedörr/port som behöver en uppdatering. Vi kommer byta ut den inom några år men just nu vill jag ta hand om den på bästa sätt. Vill att den ska vara så mörk som den är nu på de mörkaste ställena som finns på dörren nu. Oklart vad det är för träslag men tror inte det är teak.
Tänkte slipa först men hur ska jag sedan behandla? Bets och lack? Olja?
Slipa först dörren ren och fin och kolla så att träet inte är murket.
Betsa till rätt färg vid behov.
Därefter skulle jag — fast det är säkert inte ett okontroversiellt förslag — behandla dörren med båtfernissa. Jag motiverar det med att det är regn och rusk som är träets värsta fiende, och att det är gott om sådant i detta land. Båtfernissa är gjord just för att hålla vatten ute och används ju dessutom på typiska båt-träslag som teak eller mahogny.
Men det är ju jag det.
Betsa till rätt färg vid behov.
Därefter skulle jag — fast det är säkert inte ett okontroversiellt förslag — behandla dörren med båtfernissa. Jag motiverar det med att det är regn och rusk som är träets värsta fiende, och att det är gott om sådant i detta land. Båtfernissa är gjord just för att hålla vatten ute och används ju dessutom på typiska båt-träslag som teak eller mahogny.
Men det är ju jag det.
Tack! Bra råd. Funderar även på vilken tid på året som är bäst? Tänker på pollen och svampsporer.ricebridge skrev:
Slipa först dörren ren och fin och kolla så att träet inte är murket.
Betsa till rätt färg vid behov.
Därefter skulle jag — fast det är säkert inte ett okontroversiellt förslag — behandla dörren med båtfernissa. Jag motiverar det med att det är regn och rusk som är träets värsta fiende, och att det är gott om sådant i detta land. Båtfernissa är gjord just för att hålla vatten ute och används ju dessutom på typiska båt-träslag som teak eller mahogny.
Men det är ju jag det.
Jag instämmer med ovanstående om att betsa och sen fernissa är en bra behandling.
För att ta din andra fråga så är det bra att göra när det blivit lite varmare ute och att jobba under någon form av täckning om om du ska göra det på plats och inte ta in dörrarna i en verkstad.
Temperatur brukar vara bra om det är över 10 grader över hela dygnet, men det går att lösa med värmefläkt under en press. Det är rätt viktigt att materialet är varmt och inte bara luften runt om.
När vi har slipat ner och lackat(fernissat) träbåtar så görs det på våren och under täckning och för att undvika yrande damm så är det inte ovanligt att man lägger en press på marken eller vattnar för att binda damm. Täckningen har gått ner nästan till marken.
Finns fortfarande risk för lite damm men inte så mycket pollen, lite risk för flygfän i fernissan - särskilt om man jobbar vid lampljus på kvällen
Svampsporer har jag aldrig tänkt på när det gäller att fernissa båten.
Att fernissa när det är för varmt kan vara en utmaning då fernissan torkar så fort att det blir svårt att stryka ut den ordentligt innan den börjar sätta sig. Kan bli problem med rinningar/gardiner och att det blir penselstreck i ytan.
För att ta din andra fråga så är det bra att göra när det blivit lite varmare ute och att jobba under någon form av täckning om om du ska göra det på plats och inte ta in dörrarna i en verkstad.
Temperatur brukar vara bra om det är över 10 grader över hela dygnet, men det går att lösa med värmefläkt under en press. Det är rätt viktigt att materialet är varmt och inte bara luften runt om.
När vi har slipat ner och lackat(fernissat) träbåtar så görs det på våren och under täckning och för att undvika yrande damm så är det inte ovanligt att man lägger en press på marken eller vattnar för att binda damm. Täckningen har gått ner nästan till marken.
Finns fortfarande risk för lite damm men inte så mycket pollen, lite risk för flygfän i fernissan - särskilt om man jobbar vid lampljus på kvällen
Att fernissa när det är för varmt kan vara en utmaning då fernissan torkar så fort att det blir svårt att stryka ut den ordentligt innan den börjar sätta sig. Kan bli problem med rinningar/gardiner och att det blir penselstreck i ytan.
Kontrollera innan du slipar så att det inte är tunn faner. I så fall går det lätt att slipa igenom och så tittar något billigare träslag fram. Gissa hur jag vet det. 😢
Finns det svartmögel så går det lätt bort med "prick fri" eller liknande medel från färghandeln.
Finns det svartmögel så går det lätt bort med "prick fri" eller liknande medel från färghandeln.
Produkter som diskuteras: "prick fri"
Prick-Fri 1 liter Jape
För mögel/påväxt på ytor utomhus
281 kr inkl moms
Läs mer
Instämmer. En tidig och lagom varm vårdag är bra, då har heller inte insekterna hunnit föröka sig så att de hamnar i färgen. (Gissa hur jag… äh.)T Testarn skrev:Jag instämmer med ovanstående om att betsa och sen fernissa är en bra behandling.
För att ta din andra fråga så är det bra att göra när det blivit lite varmare ute och att jobba under någon form av täckning om om du ska göra det på plats och inte ta in dörrarna i en verkstad.
Temperatur brukar vara bra om det är över 10 grader över hela dygnet, men det går att lösa med värmefläkt under en press. Det är rätt viktigt att materialet är varmt och inte bara luften runt om.
När vi har slipat ner och lackat(fernissat) träbåtar så görs det på våren och under täckning och för att undvika yrande damm så är det inte ovanligt att man lägger en press på marken eller vattnar för att binda damm. Täckningen har gått ner nästan till marken.
Finns fortfarande risk för lite damm men inte så mycket pollen, lite risk för flygfän i fernissan - särskilt om man jobbar vid lampljus på kvällenSvampsporer har jag aldrig tänkt på när det gäller att fernissa båten.
Att fernissa när det är för varmt kan vara en utmaning då fernissan torkar så fort att det blir svårt att stryka ut den ordentligt innan den börjar sätta sig. Kan bli problem med rinningar/gardiner och att det blir penselstreck i ytan.
Lägg dörren plant på ett par bockar eller liknande så blir det lättast at stryka ut färg och fernissa jämnt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
