Jag förstår ärligt inte vitsen. Deras hus kostade 500 kkr. Lägg därpå kostnaden för tomten. För 500 kkr så får du ett färdigbyggt hus någon mil från en större ort utan att behöva bygga huset från noll. Lägg sedan 200-300 kkr på renovering och vips så har du ett fasen så mycket bättre och mer flexibelt hus där man inte tvingas lyssna på den andres toalettljud... Att vara beroende av någon annan, som tex att få lov att stå med husvagnen (vilket det egentligen är) på någon annans mark (med lov såklart) är också någonting som jag stör mig på. Då krävs det alltså att andra människor skall ha löst dina problem...

Jag gillar att människor tänker annorlunda, men denna flugan har jag svårt att förstå när det finns alternativ som inte kostar mer men däremot ger mer. Dessutom förstår jag inte varför vi skall sträva mot att bygga trailerparks som det blir med en massa husvagnar/huspåhjul på ett begränsat område. Varför verkar vissa vilja ha dessa trailerparks???
 
  • Gilla
namor och 1 till
  • Laddar…
Intressant att en av drivkrafterna bakom är att kunna resa mera, trodde de som bygge Tiny house satte klimatet i främsta rummet men här verkar det mer vara för att bo billigt och konsumera mer i andra former.

Undra hur många flygresor per år som krävs för att ”äta upp” klimatbesparingen de gjort.
 
  • Älska
Huddingebo
  • Laddar…
Man kan ju resa med annat än flyg.
 
  • Gilla
Jacoph
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Man kan ju resa med annat än flyg.
Jo, det klart - får hoppas att så är fallet. Tåget funkar väl i Europa (samt vidare till Asien?) om man har tid, men sedan krävs ju segelbåt.
 
P patrikd84 skrev:
Jo, det klart - får hoppas att så är fallet. Tåget funkar väl i Europa (samt vidare till Asien?) om man har tid, men sedan krävs ju segelbåt.
Flyget kommer nog inte att minska. Kommer att behövas i framtiden också. Men dom kommer nog med lösningar på typ el ihop med vätgas. Men allt som görs idag inom typ fordonsindustrin handlar ju om andra drivmedel. Sverige är ju bra med där om man ser vad som är på gång..Vi ska ju kunna ha samma frihet som nu och ändå kunna växla om utan en massa höjda skatter mm.Tycker att man ska lägga ner tanken på höghastighetståg och satsa dom pengarna på alla järnvägar som behöver rustas upp i Sverige. Inlandsbanan ska väl testa Vätgaståg. Sen kan man väl åka tåg från europa idag till Kina.eller transsibirika järnvägen för att sedan ta sig till typ Thailand om man vill.Finns ju många som bor där halva året. Dom som har korta semestrar föredrar nog att flyga dit. Flyget har ju med mycket mer än passagerare. Varor bland annat. Pratade med en fru som hade blivit änka på Hisingen i GBG. Hon hade sålt sin skönhetssalong och hade en stor lägenhet som hon tyckte var för stor för hennes behov, Hon var ute efter ett Tiny House som passade bra för henne. Att hon väljer ett Tiny House har nog inte med pengar att göra. Hon hade nog tillräckligt för att köpa en liten villa. Man kan väl säga att valet är upp till var och en.
 
Vad mysigt det såg ut. Fantastiskt kakel på väggarna.
Har säkert varit roligt att planera och bygga upp :)
Så mycket bättre än att bo i en liten lägenhet i alla fall.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Dom säger "550 000 kr". Är det inklusive tomten med avlopp och el?
 
K kobodjo skrev:
Dom säger "550 000 kr". Är det inklusive tomten med avlopp och el?
"I priset räknar de också in all eldragning, vatten och avlopp, bygglov och flytt av huset med traktor"

Så jag tror inte de räknar tomten. Tomten hade dock redan el, avlopp och vatten indraget eftersom det står ett fritidshus där.


Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
2500:- för ett sovrum. Det är ta mig tusan inte billigt. Det må vara lite pengar, men billigt är det inte. Jag värmer +150 kvm för 6500:- om året med exakt samma teknik (llvp). Så bra är det definitivt inte.
Det står ju iofs såhär:
"Boendet är också billigt. De använder cirka 2500 kWh/år och då har de +20 grader inne dagtid och cirka 16-17 grader nattetid."

Det är inte solklart, men man kan anta i meningen att 2 500 kWh är inkl. hushållsel.
 
H Hullefar skrev:
"I priset räknar de också in all eldragning, vatten och avlopp, bygglov och flytt av huset med traktor"

Så jag tror inte de räknar tomten. Tomten hade dock redan el, avlopp och vatten indraget eftersom det står ett fritidshus där.




Det står ju iofs såhär:
"Boendet är också billigt. De använder cirka 2500 kWh/år och då har de +20 grader inne dagtid och cirka 16-17 grader nattetid."

Det är inte solklart, men man kan anta i meningen att 2 500 kWh är inkl. hushållsel.
Ja, men det är fortfarande inte mer/större än ett sovrum... Jag gör av med ca hälften i huset jag bor i för samma yta.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, men det är fortfarande inte mer/större än ett sovrum... Jag gör av med ca hälften i huset jag bor i för samma yta.
Det är ju bra. Då bor du kanske i ett nybyggt relativt dyrt hus med modern isolering då? Vi tangerar 2 000 kWh i månaden på vintern.
 
H Hullefar skrev:
Det är ju bra. Då bor du kanske i ett nybyggt relativt dyrt hus med modern isolering då? Vi tangerar 2 000 kWh i månaden på vintern.
Jag bor i ett hus från 1951.
Det säger noll och intet. Hur många kvadrat? Vad är årsförbrukningen? Minihuset gör av med 2500 kwh per år på 16 kvm. Jag gör av med 13000 kwh per år på 150 kvm. Räkna på det.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag bor i ett hus från 1951.
Det säger noll och intet. Hur många kvadrat? Vad är årsförbrukningen? Minihuset gör av med 2500 kwh per år på 16 kvm. Jag gör av med 13000 kwh per år på 150 kvm. Räkna på det.
Vi gör av med 17-20 000 kwh per år i ett 70-talshus (185 m2), men då eldar vi rätt mycket ved också. Skåne. Säkert helt värdelöst isolerat.

Men oavsett... så var min poäng att det är svårt att komma under 2 500 per år om det inkluderar hushållselen. Vi har strax över 600 kwh/månad för hushållsel, så det är 3 000 kwh/år BARA för det. Då är vi 5 pers så det är ju säkert fler TVs, datorer, spelkonsoler osv... och fler tvättar och diskar osv. Men det är rätt imponerande att klara sig på 2 500 kwh/år för både hushållsel och uppvärmning.
 
H Hullefar skrev:
Vi gör av med 17-20 000 kwh per år i ett 70-talshus (185 m2), men då eldar vi rätt mycket ved också. Skåne. Säkert helt värdelöst isolerat.

Men oavsett... så var min poäng att det är svårt att komma under 2 500 per år om det inkluderar hushållselen. Vi har strax över 600 kwh/månad för hushållsel, så det är 3 000 kwh/år BARA för det. Då är vi 5 pers så det är ju säkert fler TVs, datorer, spelkonsoler osv... och fler tvättar och diskar osv. Men det är rätt imponerande att klara sig på 2 500 kwh/år för både hushållsel och uppvärmning.
Jag kan bygga ett "hus" om 1*1*3 meter som säkert bara drar typ 100 Wh per år, men det gör det inte effektivt. Det var min poäng; de gör ALLT i ett rum stort som ett vanligt sovrum, och då anser inte jag att det är speciellt bra. Det är definitivt inte bra med tanke på att det är nybyggt och att de därmed kunde isolerat än bättre.

I mina siffror ingår också varmvatten, vilket jag inte vet om det gör i minihuset. Schablonen för vv är ca 1000 kwh per år och person.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag kan bygga ett "hus" om 1*1*3 meter som säkert bara drar typ 100 Wh per år, men det gör det inte effektivt. Det var min poäng; de gör ALLT i ett rum stort som ett vanligt sovrum, och då anser inte jag att det är speciellt bra. Det är definitivt inte bra med tanke på att det är nybyggt och att de därmed kunde isolerat än bättre.

I mina siffror ingår också varmvatten, vilket jag inte vet om det gör i minihuset. Schablonen för vv är ca 1000 kwh per år och person.
Huruvida varmvatten ingår framgår inte vad jag kan se.

Men hushållselen kan du ju inte snåla hur mycket som helst på... de har ju diskmaskin, tvättmaskin, TV, kyl, frys, datorer, mobiler, lampor, kaffekokare, dammsugare, mikro osv... Bara det är ju svårt att få in på 2 500 om året. Så då kanske de inte lägger alls många kwh på uppvärmning, eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.