B b8q skrev:
Hur har de löst tillgänglighetskraven? De verkar ju ha det som en permanentbostad och då ska väl såna vara uppfyllda?
Nej du kan klassa det som fritidshus då slipper du det
Bygger själv 2hus det lilla klassade jag som fritidshus

Kan och kan... Det beror på vad planbestämelserna för området säger. I vissa områden får man bara bygga permanentbostäder och i andra bara fritidshus.

Vildaros skrev:
Vi har fem barn. Visserligen är ett nu vuxet och ska flytta utomlands för att plugga men vi är på väg att bygga ett tiny house på 10 x 3 ;)
Wow. då hoppas jag på en artikel om er framöver. Lycka till!

Artikeln är bra.
Men man ska sortera olika boende efter namn.
Villavagn
Attefall
Tiny House
mm.

Googlar jag på Tiny House så ser jag oftast bilder på ett sånt.
Samma med Villa Vagn.
Är ju bara typ och i villket land man söker så får man bilder.
Finns nästan hur mycket information att få.
Men är skoj att personerna i artikeln trivs med sitt boende.

Mvh. THS

Tiny house är ju en variant anpassad efter reglerna där. Det sorterar in dåligt i Sverige. Villavagn är nog det närmaste man kommer. Men det stämmer ju inte med det här bygget.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tiny house är ju en variant anpassad efter reglerna där. Det sorterar in dåligt i Sverige. Villavagn är nog det närmaste man kommer. Men det stämmer ju inte med det här bygget.
När jag hör ordet Villavagn så har jag bilden på den framför mig. Samma med husvagn eller husbil.
Bara att googla på Tiny House så finns det hur många bilder som helst.
Är ju enligt min mening en husvagn modell större men med namnet Tiny House som oftast har ett eller 2 sovloft.
Håller man totalvikten till 3 500 kg så kan man ju dra den efter bil som är annpassad för vikten och rätt körkort.
Tiny House är ju oftast gjord av en stomme av Trä.

Mvh. THS

Vad får du vikten 3500kg ifrån?

D Daniel 109 skrev:
Vad får du vikten 3500kg ifrån?
För att dra ett Tiny House efter personbil

Så finns det ingen gräns vid 3500kg.

Jo, med körkortsbegränsning/klass?

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Med ett nytt BE-kort får man dra 3500 kg (om bilen klarar av det). Har man tagit det före 2013 så finns inte den begränsingen.

• Gilla
THS 2020
  • Laddar…
De här är inte släpvagnar. De är efterfordon. Jag länkade till reglerna tidigare.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Jo, med körkortsbegränsning/klas
D Daniel 109 skrev:
De här är inte släpvagnar. De är efterfordon. Jag länkade till reglerna tidigare.
Är ju bara att gå in på Trafikverkets sida så har man svaren man vill ha.

Jag länkade till informationen i inlägg 25. Du får gärna peka ut var körkortskrav och viktgränser står.....

Behöver inte peka ut vad det står. Bara läsa vad som står i Transportstyrelsen om olika typer av släp resp. efterfordon.
Väldigt lättfattad info.

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.