2 893 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Timpris. Hur styr ni?
Han kontakten är ju till för att få ut info, t.ex. belastning per fas i realtid. Det brukar man använda om man måste begränsa effekten, t.ex. inte köra bastu och elbilsladdare samtidigt.
Ska du styra på timpris får du ta reda på elpriset på nätet och styra utifrån den informationen, t.ex. starta diskmaskinen eller varmvattnet när elpriset är lågt.
Ska du styra på timpris får du ta reda på elpriset på nätet och styra utifrån den informationen, t.ex. starta diskmaskinen eller varmvattnet när elpriset är lågt.
Jag bygger just nu ett fritidshus där jag än så länge saknar internetuppkoppling.
Just nu kör jag ingjuten vattenburen golvvärme med en elpatron som styrs av en kontaktor och ett tidur. Elpatronen ”laddar” plattan mellan 01 och 04 varje natt. Denna dumma styrning räcker bra för att få sänka mitt pris jämfört med månadsmedel.
Just nu kör jag ingjuten vattenburen golvvärme med en elpatron som styrs av en kontaktor och ett tidur. Elpatronen ”laddar” plattan mellan 01 och 04 varje natt. Denna dumma styrning räcker bra för att få sänka mitt pris jämfört med månadsmedel.
Jag gör det, men känns som överkurs för ditt ändamål.
- (Tibber) Pulse P1 i elmätaren (min mätere har P1 port istället för HAN)
- Home assistant på Raspberry pi med Nordpool, tibber och Shelly integration
- 2 stk. Shelly 1 i VP:n för att styra 2 effektsteg på elpatron. Använder ingång för rundstyrning. Om inte du har detta kan du nog köra med kontaktorer istället
- Automations i Home Assistant som tänder/släcker för Shelly relä:n beroende på aktuellt elpris
Lösningen diskuteras här: RUndstyrning till Nibe 310P | Byggahus.se
Om inte du behöver HA till annat, då är timers mycket enklare.
- (Tibber) Pulse P1 i elmätaren (min mätere har P1 port istället för HAN)
- Home assistant på Raspberry pi med Nordpool, tibber och Shelly integration
- 2 stk. Shelly 1 i VP:n för att styra 2 effektsteg på elpatron. Använder ingång för rundstyrning. Om inte du har detta kan du nog köra med kontaktorer istället
- Automations i Home Assistant som tänder/släcker för Shelly relä:n beroende på aktuellt elpris
Lösningen diskuteras här: RUndstyrning till Nibe 310P | Byggahus.se
Om inte du behöver HA till annat, då är timers mycket enklare.
Klicka här för att svara