Hej, Jag har en NIBE VVM S320 luft/vatten och ser att det finns möjlighet att styra på timpris för el. Är det någon som har testat detta och kan se vad det får för effekt? Den ska alltså med hjälp av detta styra förbrukning till billigare timmar så långt som möjligt. Det kräver även att man byter elleverantör till Skellefteå kraft. Oklart varför eftersom det baseras på prognostiserat elpris och egentligen borde det fungera med godtycklig leverantör som har timpriser. Har ni några erfarenheter här? Tankar?

/Jojje
 
  • Gilla
tumiro och 1 till
  • Laddar…
Vi har en Nibe F730 och använder sedan kanske ett halvår Smart Price Adaption.

Vi råkar ha just Skellefteå kraft, men precis som du säger borde det inte spela någon roll.
Jag tycker att det fungerar bra. Tjänsten kostar inget. Pumpen kör nu varmvatten och uppvärmning mest på natten, eller när det är billigast. Man kan i pumpen välja hur mycket den ska ta hänsyn till timpriset på bekostnad av komfort.
 
  • Gilla
adrian.karlsson och 1 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Vi har en Nibe F730 och använder sedan kanske ett halvår Smart Price Adaption.

Vi råkar ha just Skellefteå kraft, men precis som du säger borde det inte spela någon roll.
Jag tycker att det fungerar bra. Tjänsten kostar inget. Pumpen kör nu varmvatten och uppvärmning mest på natten, eller när det är billigast. Man kan i pumpen välja hur mycket den ska ta hänsyn till timpriset på bekostnad av komfort.
Hej! Jag har också en 730 och försöker lära mig hur den fungerar om jag ska gå över till timdebitering via tex Tibber. Kul att höra att du verkar nöjd med Smart Price Adaption!
  • Räcker varmvattnet för er under dagen om den producerar under natten? Vi är två vuxna som duschar på morgonen och två barn på kvällen. Är orolig att vattnet inte räcker till kvällen, alt att pumpen väljer att producera varmvatten under dagen när priset är skyhögt.

  • Har ni valt att blockera tillsatsen under dagen för att istället bara låta den bara köra under natten? Jag funderar på att prova det men är osäker om jag kommer få tillräcklig värme såväl som varmvattenproduktion. Men man kan ju såklart alltid prova :-)
Tack!
Andreas
 
D Donk22 skrev:
Hej! Jag har också en 730 och försöker lära mig hur den fungerar om jag ska gå över till timdebitering via tex Tibber. Kul att höra att du verkar nöjd med Smart Price Adaption!
  • Räcker varmvattnet för er under dagen om den producerar under natten? Vi är två vuxna som duschar på morgonen och två barn på kvällen. Är orolig att vattnet inte räcker till kvällen, alt att pumpen väljer att producera varmvatten under dagen när priset är skyhögt.

  • Har ni valt att blockera tillsatsen under dagen för att istället bara låta den bara köra under natten? Jag funderar på att prova det men är osäker om jag kommer få tillräcklig värme såväl som varmvattenproduktion. Men man kan ju såklart alltid prova :)
Tack!
Andreas
Varmvattnet räcker, det är bara en gång det tagit slut. Då hade en person i hushållet badat, två andra hade duschat, och när jag sen stod i duschen tog det slut. Annars funkar det jättebra. Man kan ju också justera en skala i pumpens inställningar, hur mycket eller lite man vill att den ska ta hänsyn till timpriset. Är man rädd att förlora komfort kan man ju ställa in att den bara ska ta lite hänsyn till timpriset. Pumpen är också smart och lär sig hushållets vanor/tider.

Nej vi har inte blockerat nån tillsats på dagen.

En sak till, du behöver inte välja Tibber bara för att du vill ha timpris, det kan finnas andra elbolag som kanske erbjuder det till bättre pris.
 
Redigerat:
S slugger75 skrev:
Varmvattnet räcker, det är bara en gång det tagit slut. Då hade en person i hushållet badat, två andra hade duschat, och när jag sen stod i duschen tog det slut. Annars funkar det jättebra. Man kan ju också justera en skala i pumpens inställningar, hur mycket eller lite man vill att den ska ta hänsyn till timpriset. Är man rädd att förlora komfort kan man ju ställa in att den bara ska ta lite hänsyn till timpriset. Pumpen är också smart och lär sig hushållets vanor/tider.

Nej vi har inte blockerat nån tillsats på dagen.

En sak till, du behöver inte välja Tibber bara för att du vill ha timpris, det kan finnas andra elbolag som kanske erbjuder det till bättre pris.
Tack! Huvudanledningen att jag funderar på Tibber är att de verkar ha en bra app med bra koppling mot Nibe och andra apparater, men det kanske finns fler aktörer som är bra. Har faktiskt inte kollat på andra.
 
Mac_attack
S slugger75 skrev:
Vi har en Nibe F730 och använder sedan kanske ett halvår Smart Price Adaption.

Vi råkar ha just Skellefteå kraft, men precis som du säger borde det inte spela någon roll.
Jag tycker att det fungerar bra. Tjänsten kostar inget. Pumpen kör nu varmvatten och uppvärmning mest på natten, eller när det är billigast. Man kan i pumpen välja hur mycket den ska ta hänsyn till timpriset på bekostnad av komfort.
Hej! Hittade precis in i tråden. Ni som har kört smart price adaption ett tag, fått något hum om hur mycket det sparar - på ett ungefär?
 
Hallå, jag har en NIBE F750 och tänkte slå på Smart Price Adaption eftersom jag bytt till tim-avtal på elen. Jag har ett par problem dock som någon kanske vet hur jag kan lösa.

1. Det finns inget Smart Price Adaption alternativ i plusfunktionsmenyn på pannan. Jag har uppdaterat till senaste mjukvaran.

2. Om jag går in i NIBE Uplink portalen så finns det ett alternativ där under "Smart Home" som säger "Smart Price Adaption". Klickar man på den så kommer man till en 404 sida :/

Pannan är från 2015 då jag byggde huset om det kanske spelar roll.

Någon som har koll?
 
Har ett svagt minne av att man måste aktivera "Smart home" först bland menyerna innan man kan välja SPA.
 
  • Gilla
Bertilsson1100
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har ett svagt minne av att man måste aktivera "Smart home" först bland menyerna innan man kan välja SPA.
Ja du har nog rätt, går jag in på pannan och väljer Smart hem så står där att inget är aktiverat och att jag ska göra det på Uplink dvs. då är jag tillbaka på den där 404 sidan så jag kan inte slå på det. Bra jobbat NIBE.

Tack för tipset btw
 
pdov
Shaexan Shaexan skrev:
Ja du har nog rätt, går jag in på pannan och väljer Smart hem så står där att inget är aktiverat och att jag ska göra det på Uplink dvs. då är jag tillbaka på den där 404 sidan så jag kan inte slå på det. Bra jobbat NIBE.

Tack för tipset btw
Dum fråga men du har anslutit din värmepump till internet och Nibe uplink?
 
  • Gilla
Bertilsson1100
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Dum fråga men du har anslutit din värmepump till internet och Nibe uplink?
[media]
Jepp, inte dum fråga men jag hade varit dum om jag inte gjort det ;)
 
Tror även man måste ha en tempsensor inne om smart adaption skall fungera. Dvs att man kör på innetemp och inte på värmekurva i pannan.
 
coconut
S Shareware skrev:
Tror även man måste ha en tempsensor inne om smart adaption skall fungera. Dvs att man kör på innetemp och inte på värmekurva i pannan.
det funkar även med styrning på värmekurvan
 
coconut coconut skrev:
det funkar även med styrning på värmekurvan
coconut coconut skrev:
det funkar även med styrning på värmekurvan
Det var detta jag har läst på Tibber, men smart uppvärming och smart adaption kanske är olika saker?
 
  • Skärmdump av Tibbers webbsida som beskriver smart uppvärmning med Nibe myUplink i samarbete med Tibber.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
coconut
S Shareware skrev:
Det var detta jag har läst på Tibber, men smart uppvärming och smart adaption kanske är olika saker?

Detta gäller för S-serien. Smart price adaption på F-serien fungerar inte på samma sätt. På S-serien har man nibe myUplink och på F-serien har man nibe uplink.

Smart price adaption är inbyggt i pumpen, Tibbers integration mot S-serien verkar vara en API-lösning som pratar direkt med pumpen (om jag tolkar det rätt)
 
  • Gilla
Floren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.