Hej. Jag håller på att renovera ett gammalt timmerhus inifrån från början av 1800-talet och hade då tänkt lämna en vägg synlig så att timmerstockarna syns. Men nu var den väggen i för dåligt skick.

1. Finns det någon väggbeklädnad som ser ut som en gammal rustik timmervägg utan att den ser fejk ut?

2. Alternativt en stenväggsbeklädnad som jag kan klä väggen med och eldstaden som ligger mot samma vägg. Den är murad. Vill i så fall att både vägg och kamin går i hop av samma material?

Intressant ide. JAg hade nog valt att ha en mer vanlig vägg beklädnad.

Men jag tror du får lokka runt i butikerna som säljer sådant för att se om det finns något som passar. Jag tycker det är skitsvårt att avgöra från en bild i en webbutik om det skulle bli bra eller inte.

S Spik_och_Skruv skrev:
Intressant ide. JAg hade nog valt att ha en mer vanlig vägg beklädnad.

Men jag tror du får lokka runt i butikerna som säljer sådant för att se om det finns något som passar. Jag tycker det är skitsvårt att avgöra från en bild i en webbutik om det skulle bli bra eller inte.
Ja jag har googlat lite å hittar natursten som man sätter i hop. Blir dock rätt tungt och förstår inte vilket underlag man kan ha för att limma/mura upp dessa .

Någon som testat det eller har någon erfarenhet av det?

Jag har inte testat att klä en vägg i natursten, men som du säger, det blir tungt. Istället för att låta väggen bära det så är det nog bättre att använda naturstenen till att mura upp en låtsas vägg framför en du vill klä, som då bär sig själv.

Detta beror ju förståss helt på hur tjockt det blir, så är dessa natur stenar rätt så tunna blir det ju inte lika tungt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.