Ja A2 till N.
Shellyn har inbyggd funktion för veckour.
Att få ihop det med spotpriset är däremot en helt annan femma.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tack, den bekräftar vad jag skrev:

SW1, SW2: Switch input terminals controlling O*

Om du ska använda dessa SW-ingångar vet jag inte. Jag ser inte i tråden hur du vill styra pucken, förutom det där med en direkt koppling till spotpriserna men det jag jag inte hjälpa till med. Du vill troligen ha en tidsstyrning. Fixar den där Shelly-pucken det? Jag har inte läst på vad som krävs av trådlös styrning.
Jag kommer tidsstyra den till en början. Kommer styra en kontaktor som slår av/på VVB

Tydligen ska shellyn ha stöd för att med andra hemassistentmojänger kunna styra smartare, tex mot spotpriserna. Men jag börjar såhär.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja A2 till N.
Shellyn har inbyggd funktion för veckour.
Att få ihop det med spotpriset är däremot en helt annan femma.
Tack!
Japp jag kommer börja med att låta den tidsstyra till tex på mellan 01-05 så vi får se om det behöver justeras beroende på om varmvattnet tar slut eller inte framåt kvällen :)

Tänker att jag kan kapa 80-90% av topparna på detta viset då pristopparna nästan alltid är när vi normalt sätt duschar/badar (kl 17-20)

Men hade vart kul att få den att värma helt efter spotpriserna

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P
  • Wow
  • Gilla
TobbeGe och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Väljer du Plejd får du en installationsanvisning på Svenska som dessutom är begriplig....
Dessvärre får du också en produkt som blir väldigt svår att styra med spotpriset, så för detta ändamål lär Shelly vara ett bättre val.

K kungcoopa skrev:
Tack!
Japp jag kommer börja med att låta den tidsstyra till tex på mellan 01-05 så vi får se om det behöver justeras beroende på om varmvattnet tar slut eller inte framåt kvällen :)

Tänker att jag kan kapa 80-90% av topparna på detta viset då pristopparna nästan alltid är när vi normalt sätt duschar/badar (kl 17-20)

Men hade vart kul att få den att värma helt efter spotpriserna
Det finns ju undantag, men 1-5 är ju nästan alltid billigast. Det är i princip enbart på dagen som man behöver ha lite mer logik, men 12-15 är nästan alltid billigast mellan 08 och 19...

P PappasHammare skrev:
Kanske koppla en sån här till någon av sw ingångarna ...
[länk]
Intressant! Har inte sett den där förut.

• Gilla
TobbeGe
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ju undantag, men 1-5 är ju nästan alltid billigast. Det är i princip enbart på dagen som man behöver ha lite mer logik, men 12-15 är nästan alltid billigast mellan 08 och 19...
Jag ska kolla lite i shellyn för isf kan man ju sätta två st timers per dag, 1st mellan 01-05 och 1st mellan 12-15

Borde minska risken för legionella lite oxå, även om det inte ska vara ett bekymmer då bakterien inte borda hinna växa med körning varje natt

K kungcoopa skrev:
Jag ska kolla lite i shellyn för isf kan man ju sätta två st timers per dag, 1st mellan 01-05 och 1st mellan 12-15

Borde minska risken för legionella lite oxå, även om det inte ska vara ett bekymmer då bakterien inte borda hinna växa med körning varje natt
En körning per dygn räcker om du når 55 grader. Körning på dagen är ju bara om körning på natten inte räcker. Jag kör på dagen om en fjärde dusch skall utföras på eftermiddag/kväll, annars räcker nattkörningen för tre vuxna som duschar på morgonen.

Redigerat:
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.