5 991 läst ·
38 svar
6k läst
38 svar
Timer till varmvattenberedaren?
Det tar månader, inte dagar eller veckor, att bygga upp legionella i varmvatten och kallvatten. Ljummet vatten däremot, då växer de till. Stillastående vatten i rörgrenar som inte används är ett välkänt problem, därför skall man stänga av stickrör vid T-kopplingen.E El-Löken66 skrev:Husägare idag saknar kunskap. Reser på semester utan att vidta förespråkade åtgärder exempelvis. Tobber får styra mycket idag.
Denna legionella skapas så snabbt som du kan knäppa med fingret. Så du måste vidta åtgärder i princip dagligen för att undvika detta. Kallas även Legionörs sjukan.
Och det är inget trevligt.
Men legionella är ingen större risk så länge man har en bra grundtemperatur på varmvattnet.
Denna bakterie trivs som allra bäst runt kroppstemperatur. Därav behövs det betydligt högre, 50-65 grader i vasken och max 18 för det kalla.pacman42 skrev:
Det tar månader, inte dagar eller veckor, att bygga upp legionella i varmvatten och kallvatten. Ljummet vatten däremot, då växer de till. Stillastående vatten i rörgrenar som inte används är ett välkänt problem, därför skall man stänga av stickrör vid T-kopplingen.
Men legionella är ingen större risk så länge man har en bra grundtemperatur på varmvattnet.
Duschar och bubbelbad är de största källorna och sjukdom kommer ske genom inhalering samt sänkt immunförsvar.
Förutom den fruktade legionärs sjukan kan du drabbas av en mild variant kallad Pontiacfeber.
Att det ökar är inget bra men det kostar ju att hålla uppvärmning och vi börjar få brist på pengar.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Håller med @pacman42, sätt inte in ett gammaldags tidur. Vi är i en tid där hemautomation är på gång och du kommer att vilja kunna styra detta på ett smartare sätt. Dessutom är det inte så enkelt längre att det alltod är dyrt på dagen och billigt på natten så det kan säkert löna sig även ekonomisk att kunna styra på smartare sätt.K kungcoopa skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
35 kW?P paralun skrev:Jo men det förefaller vara många som ser en enkel lösning med just varmvattenberedaren och både styr men även sänker temperaturen i beredaren och då är det inte bra och man riskerar just Legionella.
Jag tror det ger mer att alla i ett hushåll är medveten om vad varmvattnet kostar, duschtid är väl det första man ska diskutera sedan tex rinnande varmvatten i en köksvasken osv...
Sen blev jag förvånad över vad en dusch egentligen förbrukar när jag fick igång mätaröverföring förra året.
[bild]
Värmepumpar t.ex. nibe har som standard legionellakörning 1 gång per vecka, resten av tiden ligger beredaren på temperaturer där legionella trivs rätt bra. Att det då skulle innebära en signifikant risk för legionella att ha lägre temperatur i beredaren under delar av ett dygn blir lite löjlig.
Men visst, är nån i familjen i riskgruppen (äldre, spädbarn eller liknande) kan man ju överväga denna minimala risk.
Att sänka grundtemperaturen in i legionellazonen i beredaren är dock riktigt dumt, och skall absolut undvikas.
Men visst, är nån i familjen i riskgruppen (äldre, spädbarn eller liknande) kan man ju överväga denna minimala risk.
Att sänka grundtemperaturen in i legionellazonen i beredaren är dock riktigt dumt, och skall absolut undvikas.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 301 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 301 inlägg
Tänk att det ska svaras på så mycket annat...
Nåja
Det du ska ha är ett kopplingsur som styr en kontaktor om du nu inte går på någon smartare styrning.
Nedan ett förslag men det finns många.
Din elektriker fixar fram en bra kombination.
https://www.elbutik.se/product.html/eg203e?category_id=1790
https://www.elbutik.se/product.html/hager-kontaktor-brumfri?category_id=1825
Nåja
Det du ska ha är ett kopplingsur som styr en kontaktor om du nu inte går på någon smartare styrning.
Nedan ett förslag men det finns många.
Din elektriker fixar fram en bra kombination.
https://www.elbutik.se/product.html/eg203e?category_id=1790
https://www.elbutik.se/product.html/hager-kontaktor-brumfri?category_id=1825
Faktum är att Legionella inte trivs så bra på de temperaturer där man ställer in beredaren, men...B BSOD skrev:Värmepumpar t.ex. nibe har som standard legionellakörning 1 gång per vecka, resten av tiden ligger beredaren på temperaturer där legionella trivs rätt bra. Att det då skulle innebära en signifikant risk för legionella att ha lägre temperatur i beredaren under delar av ett dygn blir lite löjlig.
...det blir svalare i andra delar och vattensystemet och där kan man få problem. Det är därför man skall ha höga temperaturer som snabbt dödar bakterierna.
Men i övrigt är ditt svar väldigt informativt och bra.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Tjena!snaggletooth skrev:
Har beställt ovan och kommer låta en elektriker installera. Men försöker själv för att stilla min nyfikenhet förstå hur det ska kopplas.
Jag tittar i kopplingsschemat men förstår ändå inte riktigt. Vad har tex SW1 och SW2 för funktion i mitt scenario ? Och vad är det för brytare i ritningen som är kopplad från L2(B) till SW1/2?
Kan någon förklara hur det ska kopplas i mitt scenario, alltså bara styra en kontaktor?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Om du länkar till inkopplingsanvisningen så blir det lättare att svara.
Men din kontaktor du vill styra ska kopplas in istället för lampan som syns uppe till vänster.
SW1 och SW2 är troligen ingångar för strömbrytare för styrning av pucken i sig.
Väljer du Plejd får du en installationsanvisning på Svenska som dessutom är begriplig....
Men din kontaktor du vill styra ska kopplas in istället för lampan som syns uppe till vänster.
Väljer du Plejd får du en installationsanvisning på Svenska som dessutom är begriplig....
Tjena! Jättetacksam om du orkar hjälpa mig förståBo.Siltberg skrev:
Om du länkar till inkopplingsanvisningen så blir det lättare att svara.
Här kommer länken till produktsidan
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pro-1-v1
och här kommer länken till manualen i sin helhet
https://kb.shelly.cloud/__attachmen...s?inst-v=18729ae6-76e0-451c-818e-1cb6553bd03f
Shellyn är inte svårare att koppla in än något annat.
L och N är ju självklara.
SW1 och SW2 är ingångar, frivilliga att använda.
I och O är reläkontakten, I kopplas lämpligen ihop med L och O kopplas till kontaktorns A1.
L och N är ju självklara.
SW1 och SW2 är ingångar, frivilliga att använda.
I och O är reläkontakten, I kopplas lämpligen ihop med L och O kopplas till kontaktorns A1.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Tack, den bekräftar vad jag skrev:
SW1, SW2: Switch input terminals controlling O*
Om du ska använda dessa SW-ingångar vet jag inte. Jag ser inte i tråden hur du vill styra pucken, förutom det där med en direkt koppling till spotpriserna men det jag jag inte hjälpa till med. Du vill troligen ha en tidsstyrning. Fixar den där Shelly-pucken det? Jag har inte läst på vad som krävs av trådlös styrning.
SW1, SW2: Switch input terminals controlling O*
Om du ska använda dessa SW-ingångar vet jag inte. Jag ser inte i tråden hur du vill styra pucken, förutom det där med en direkt koppling till spotpriserna men det jag jag inte hjälpa till med. Du vill troligen ha en tidsstyrning. Fixar den där Shelly-pucken det? Jag har inte läst på vad som krävs av trådlös styrning.
Tack för förtydligandet kring det frivilliga användandet av sw1/2. Blev riktigt förvirrad!snaggletooth skrev:
Och A2 på kontaktorn kopplas då till centralens nolla - N?