1 388 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Timdebitering och pool
Har en ca 25 kubik pool med tillhörande cikulationspump och värmepump för uppvärmning. Har möjlighet att ställa in olika körtider.
Nu är det så att jag funderar på att köra timpris istället för att blandannat köra husets panna och elbilsladdning på natten. Men frågan är då hur jag hanterar poolen. Åh ena sidan är det ju billigt att köra på natten men samtidigt sjunker ju effektiviteten en del vid 7 plusgrader istället för 20-29 som på dagen. Bör jag ändå köra den på natten trots detta?
Nu är det så att jag funderar på att köra timpris istället för att blandannat köra husets panna och elbilsladdning på natten. Men frågan är då hur jag hanterar poolen. Åh ena sidan är det ju billigt att köra på natten men samtidigt sjunker ju effektiviteten en del vid 7 plusgrader istället för 20-29 som på dagen. Bör jag ändå köra den på natten trots detta?
Jag startar poolvärmepumpen manuellt via app när jag ser att det är billigt och kör timpris. Även om det är kallare på natten så är prisskillnaden så pass stor, typ 10 öre vs 3kr på dagen, att det absolut är värt det.
Med det sagt så är inte tempen så låg som 7 grader på natten här så det är kanske inte lönt för din del.
Med det sagt så är inte tempen så låg som 7 grader på natten här så det är kanske inte lönt för din del.
Ja okej. Nattempen varierar ju, under juli är det nog över 10 iaf.J JockeHX skrev:Jag startar poolvärmepumpen manuellt via app när jag ser att det är billigt och kör timpris. Även om det är kallare på natten så är prisskillnaden så pass stor, typ 10 öre vs 3kr på dagen, att det absolut är värt det.
Med det sagt så är inte tempen så låg som 7 grader på natten här så det är kanske inte lönt för din del.
Klicka här för att svara