29 132 läst ·
196 svar
29k läst
196 svar
Tillverka el med berg/jordvärme
Jo det har jag faktiskt. Står själv som uppfinnare på några patent. (Kanske är det ett tecken på att det inte är så svårt)Det skall finnas uppfinningshöjd men det går alldeles utmärkt att sätta samman delsystem till en ny funktion och patentera denna. Svårigheten är oftare att kommersialisera en uppfinning.D Daniel 109 skrev:
Om man lyckas bygga ett bolag kring en uppfinning som värderas till flera miljarder på kort tid samt få några av världens mest framgångsrika och rika personer att investera i ens teknik så tycker jag att det är imponerande och revolutionerande.
Du får nog läsa lite noggrannare. Ingen har i tråden förnekat att en värmepump fungerar. Däremot har många av oss förnekat att en värmepump skulle kunna fungera utan tillförd energi.blackarrow skrev:
TS fråga var om man kan tillverka el av ”bergvärme” eller ”jordvärme”.
Det är iofs fullt normalt att sväva ut på lite sidospår i byggahus-trådar, men att blanda in evighetsmaskiner och Rossi och påstå att en bergvärmepump inte kan producera energi ur ett borrhål för att det är kallare i hålet än i huset som skall värmas upp är galnare än Rossi. (Ursäkta att jag tar i lite).
Det kan verka lustigt med djupgående definitioner av sådant som inte finns. Men det finns specificerat olika typer av evighetsmaskiner. En evighetsmaskin av första ordningen kan skapa energi av ingenting. Det är inte vad vi diskuterar i tråden. En evighetsmaskin av andra ordningen kan transportera energi på ett sätt som strider mot andra naturlagar. Till exempel få värme att röra sig från kallare till varmare utan tillförd energi. Och det stämmer bra in på maskinen som TS ville ha. Det kanske inte är vad de flesta spontant skulle betrakta som en evighetsmaskin. Men det kallas så och är precis lika omöjligt. Det kan i högsta grad kallas evighetsmaskin även om den bara gör om värmeenergi till el utan att skapa ny energi.blackarrow skrev:
Ett kärnkraftverk gör ingenting annat än att producera el av varmt vatten. Ju kallare kylvatten man kan åstadkomma desto högre andel el kan man få ut. Det finns kraftvärmeverk som jämte el även producerar fjärrvärme. Dessa får ut mycket mindre el än kondenskraftverk eftersom kylvattnet är så mycket varmare. Kylvattnet från kärnkraftverk är inte varmt nog för att generera mer el. Möjligen kan det göras små förbättringar.hsd skrev:
För att skapa mekaniskt arbeta ur värme behövs även en kall sida. Säg att du kan använda borrhålets temperatur som vi sätter till 0°C. Då finns en teoretisk gräns som kallas Carnotverkningsgrad. Den är 1-Tlåg/Thög och i vårt fall 1- 273/(273+50)=15%.J Josse2 skrev:Hej, jag spånar lite helt fritt här, eftersom man (vad jag kan förstå) får ut ca 200% högre effekt än tillförd
(EL-)effekt ur en berg/jordvärmepump, skulle man då inte (särskilt vid lågt värmebehov till huset) kunna
använda pumpen för att producera EL-överskott och agera mikro-producent till eon/vattenfall eller motsvarande
och därmed sänka elförbrukning ytterligare. Finns det nån generator teknik som kan nyttja 50-gradigt vatten
utan att stjäla alla mina "200%" i förluster?
Säkert en fråga som uppkommit tusen gånger tidigare men jag hittar faktiskt ingen matnyttig information om
detta på nätet.
Om värmepumpen på 3kW producerar värme på 8kW så skulle den värmen maximalt kunna skapa 15% x 8kW= 1,2kW dvs en ganska stor förlust. Det är en annan fråga om du har en väldigt kall reservoar då kan det bli mer el men varför i så fall gå omvägen via värmepumpen och inte bara använda temperaturskillnaden direkt.
Den definition jag har hittat jämför med en ideal carnot cykel. Den det med andra ord 14% av vad som är teoretiskt möjligt. Med turbiner eller kolvmaskiner kommer man längre.R rehn skrev:Sent in i tråden men:
Att TS beskriver en PM andra ordningen är helt klart och det har förklarats varför ett antal gånger.
Dock en fråga:
Det har nämnts TE element med verkningsgrad på 14%. Hur beräknas den siffran?
Den teoretisk bästa uteffekten är ju beroende av temperatur-förhållandet mellan varm och kall sida.
Är det nämnda 14% av detta eller vad ?
Fö: det har spekulerats om att använda temperaturskill
Det är fortfarande bättre att ha en turbin dom är anpassad till det flöde och fallhöjd man har.
Det är en idé som passar i tråden. Man använder inte en vädur för att öka fallhöjden i våra vattenkraftverk av samma orsak som man inte använder en värmepump för att öka temperaturdifferensen i ett värmedrivet kraftverk. Man vinner ingenting på det. Men man förlorar något. En vädur är en utmärkt apparat för sin begränsade tillämpning. Det är en vattenpump driven av vattenkraft. En vattenturbin är en modernare, mer mångsidig och effektivare apparat för att utnyttja vattenkraft.nino skrev:
Ditt inlägg var så långt och fullt med felaktiga påståenden att det blir svårt att bemöta allt.blackarrow skrev:
TS fråga var om man kan tillverka el av ”bergvärme” eller ”jordvärme”.
Det är iofs fullt normalt att sväva ut på lite sidospår i byggahus-trådar, men att blanda in evighetsmaskiner och Rossi och påstå att en bergvärmepump inte kan producera energi ur ett borrhål för att det är kallare i hålet än i huset som skall värmas upp är galnare än Rossi. (Ursäkta att jag tar i lite).
Det är i allafall tydligt att du inte förstod alla svar i tråden och inte läste den info som länkades till.
Eftersom ts ville producera en bergvärmepump utan tillförd (el)energi, är det typexemplet på en evighetsmaskin av andra graden.
En vanlig bergvärmepump fungerar såklart och är ingen evighetsmaskin.
Angående Rossis maskin kan vi bara säga att vi inte vet hur den funkar, men det är garanterat ingen evighetsmaskin. Det pågår en process i maskinen som omvandlar en energiform (vi vet inte vilken) till värme.
Nej, den funkar helt enkelt inte. Det är ren bluff, inte första gången han ger dig in i den branschen.
Om du menar Rossi, då har man konstaterat att den producerar värme, så visst fungerar den. Vi vet bara inte vilken energikälla den har. Om det är kallfusion eller batterier eller vanlig bränsle. Men jag garanterar att han inte producerar värme ur tomma intet.D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns ingen seriös mätning som visar att den producerar energi. Det är enbart Rossi som påstår det.
https://www.nyteknik.se/energi/uppsalaforskare-testar-rossis-e-cat-6403609
Det kan fortfarande vara en bluff, men då strider bluffen garanterat inte mot termodynamikens huvudsatser ocv är det ingen evighetsmaskin.
Det kan fortfarande vara en bluff, men då strider bluffen garanterat inte mot termodynamikens huvudsatser ocv är det ingen evighetsmaskin.